Zielona herbata słynie ze swoich korzystnych dla zdrowia właściwości. Pijąc herbatę lub suplementując ekstrakt z zielonej herbaty w formie kapsułek z pewnością liczysz na poprawę zdrowia i zgrabną sylwetkę. Okazuje się, że lepsze efekty uzyskasz jeśli będzie to robić na pusty żołądek.

Australijscy dietetycy opublikowali wyniki swoich badań w artykule w Nutries. Odkryli, że organizm nie wchłania EGCG (głównej bioaktywnej substancji w zielonej herbacie) w połączeniu z żywnością.

Szczegóły badania

  • Naukowcy podali czterem zdrowym osobom 500 mg EGCG (Teavigo, wyprodukowanego przez DSM) w trzech różnych sytuacjach:
  • EGCG w postaci kapsułek rano na czczo
  • EGCG w postaci kapsułek do śniadania, które zawierało płatki kukurydziane z mlekiem
  • EGCG dodane do koktajlu z truskawek, cukru i serwatki w porze śniadaniowej

Wyniki

Po spożyciu EGCG przez uczestników badania, naukowcy monitorowali poziom EGCG we krwi przez okres ośmiu godzin. W tym okresie pacjentom podano lunch.

zielona herbata

Australijczycy odkryli, że poziom EGCG we krwi było 3 do 4 razy wyższy gdy pacjenci spożyli EGCG na czczo niż w pozostałych sytuacjach.

Wyjaśnienie

Kiedy spożywamy pokarm, żołądek wytwarza kwas, aby ten pokarm strawić. Gdy pokarm trafia do jelita cienkiego, trzustka neutralizuje kwas wodorowęglanem. Według badań z 2001 roku jest to moment, w którym traci się wiele EGCG [Food Chem. 2001, 73, 481-486].

Wnioski

Naukowcy podsumowali, że ogólnoustrojowa absorpcja była istotnie wyższa w przypadku EGCG przyjmowanego w kapsułkach rano na czczo, niż kiedy przyjmowano wraz z lekkim posiłkiem. W oparciu o te wyniki, spożywanie EGCG z wodą na pusty żołądek jest najbardziej odpowiednią formą dostarczania EGCG. Z pewnością będzie to poddawane kolejnym badaniom klinicznym, w których EGCG ma być badane jako potencjalny bioaktywny nutraceutyk u ludzi.

Źródło: https://www.mdpi.com/2076-3921/4/2/373