Celem badania Sharp MH. i wsp. było określenie efektów spożywania po treningu:

  • izolatu białka wołowego,
  • hydrolizowanego białka kurczaka,
  • koncentratu białka serwatkowego (WPC),

Czterdzieści jeden kobiet i mężczyzn podzielono losowo na 4 grupy:

  • WPC (m = 5, f = 5; wiek [lata] = 19 ± 2, wzrost [cm] = 171 ± 10, masa [kg] = 74,60 ± 14,19),
  • wołowina (m = 5, f = 5; wiek [lata] = 22 ± 4, wysokość [cm] = 170 ± 7, masa [kg] = 70,13 ± 8.16),
  • kurczak (m = 5, f = 6; wiek [lata] =  21 ± 2, wysokość [cm] = 169 ± 9 masa [kg] = 74,52 ± 13,83)
  • maltodekstryna (grupa kontrolna) (m = 4, m = 6, wiek [roku] = 21 ± 2, wysokość [cm] = 170 ± 9, masa [kg] = 73,18 ± 10,96).

Uczestnicy wzięli udział w 8-tygodniowym treningu siłowym. Po treningu podawano czterdzieści sześć gramów różnego rodzaju białka (lub placebo, w grupie kontrolnej). W podobnych porach podawano proteiny w dni nietreningowe. Do określenia zmian w składzie ciała zastosowano metodą absorpcjometrii promieniowania rentgenowskiego o podwójnej energii (DEXA). Maksymalna wytrzymałość została oceniona na 1 powtórzenie maksimum dla wyciskania (górna część ciała) i martwego ciągu (dolna część ciała). Moc wyjściową mierzono za pomocą ergometru rowerowego.

wołowina

Wyniki, pod względem przyrostu masy (beztłuszczowej):

  • koncentrat białka serwatkowego – WPC (wzrost z 52.48 ± 11.15 kg do 54.96 ± 11,85 kg), wzrost o 4.7%,
  • wołowina (wzrost z 51,68 ± 7,61 kg do 54,65 ± 8,67 kg); wzrost o 5.7%,
  • kurczak (wzrost z 52.97 ± 12.12 kg do 54.89 ± 13,43 kg); wzrost o 3.6%,
  • maltodekstryny (53,14 ± 11,35 do 54,19 ± 10,74 kg); wzrost o 2%,

Pod względem redukcji tkanki tłuszczowej:

  • WPC: 18,70 ± 7,38 do 17,16 ± 7,18 kg; spadek o 8.2%
  • wołowina: 16,43 ± 5,71 do 14,65 ± 5,41 kg; spadek o 10.8%
  • kurczak (17,58 ± 5,57 do 15,87 ± 6,07 kg), spadek o 9.7%
  • maltodekstryny 16,29 ± 7,14 do 14,95 ± 7,72 kg; spadek o 8.2%

Maksymalnie powtórzenie dla zarówno martwego ciągu, jak i wyciskania leżąc było istotnie większe dla wszystkich grup w porównaniu z wartością wyjściową. Nie zaobserwowano różnic w sile między grupami. Ogólnie rzecz biorąc, wyniki tego badania pokazują, że spożywanie wysokiej jakości źródeł białka z mięsa lub WPC prowadzi do znaczących korzyści w składzie ciała w porównaniu z podawaniem samych węglowodanów.

Komentarz: koncentrat białka serwatkowego – WPC okazał się lepszy od protein pochodzących z kurczaka, a wynik jest minimalnie słabszy w porównaniu do wołowiny. Jednak pod względem finansowym sytuacja już wcale nie byłaby taka klarowna. Pod względem redukcji tkanki tłuszczowej wyniki są porównywalne. Nie należy zapominać, iż „zwykły” kurczak i wołowina nie są tak szybko przyswajalne jak WPC – ogólnie w wielu sytuacjach, gdy liczy się czas przygotowania i wchłaniania odżywki -  WPC wygrywa.

Referencje: Sharp MH1, Lowery RP1, Shields KA2, Lane JR2, Gray JL2, Partl JM2, Hayes DW2, Wilson GJ3, Hollmer CA2, Minivich JR2, Wilson JM1. “The Effects of Beef, Chicken, or Whey Protein After Workout on Body Composition and Muscle Performance” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28399016