Neurobiolodzy z University of Cincinnati przeprowadzili badania na temat wpływu diety na pamięć u osób starszych. W wynikach opublikowali, że czerpanie energii głównie z tłuszczów i białek zdecydowanie tą funkcję poprawia.

Demencja a dieta

W wyniku starzenia się organizm ludzki narażony jest na różne schorzenia. Jedne z bardziej powszechnych to demencja i Alzheimer. Naukowcy poświęcają wiele czasu na poszukiwania sposobów na spowolnienie ich postępowania. Badania, które przeprowadzili wykazują, że osoby mające permanentnie podwyższony poziom insuliny i glukozy są bardziej narażone na pogorszenie się stanu umysłowego w późniejszych latach swojego życia.

Biorąc pod uwagę, jak odżywia się nasze społeczeństwo, z jakich źródeł energii korzysta i co jest najłatwiej dostępne w sklepach – żywność wysokoprzetworzona, łatwodostępna – nie trudno jest dojść do wniosku, że sposób żywienia wpływa na zdrowie i ogólną kondycję organizmu.

Naukowcy z Cincinnati przeprowadzili eksperyment eksperyment na 23 osobach w wieku od 70 lat. Wszystkie z badanych osób skarżyły się  na problemy z pamięcią. 

Część uczestników badania otrzymała „normalną” dietę bogatą w węglowodany tzw. high carb, z kolei druga grupa poddana została diecie ketogenicznej ubogiej w węglowodany. Eksperyment trwał 6 tygodni.

Dieta ketogeniczna

„Ketogeniczny” odnosi się tutaj do diety, która powoduje uwalnianie ketonów. Ketony są uwalniane w momencie, kiedy ciało przestawia się na spalanie tłuszczu i kiedy zaczyna czerpać energię nie z węglowodanów, ale właśnie tłuszczów.

Oczywiście, aby badanie zostało przeprowadzone bezpiecznie i sensownie wszyscy uczestnicy zarówno przed, jak i po okresie diety zostali poddani szeregom badań w celu określenia stanu zdrowia i zebrania parametrów służących do porównania i wyciągnięcia wniosków.

Wyniki – poniżej przedstawiono wyniki testów:

Im niższy był poziom insuliny, tym lepsze wyniki pamięciowe. Zmierzono również ilość ketonów w moczu. U osób na diecie bogatej w węglowodany nie wykryto ketonów, ale były one obecne w drugiej grupie. Warto również wspomnieć, że poziom ketonów był powiązany z wydajnością pamięci.

Wnioski

Wygląda na to, że dieta niskowęglowodanowa chroni mózg przed starzeniem. Jednak tak, jak ze wszystkim, warto zachować ostrożność, ponieważ by mieć gwarancję takiego oddziaływania należy wykonać znacznie więcej badań. Z pewnością można wziąć ten fakt pod uwagę, jako strategię zapobiegawczą i podejście, które zmniejszyłoby ogólne obawy przed skutkami diety niskowęglowodanowej.

Źródło: http://anabolicminds.com/articles/less-carbs-better-memory-19826/