Dieta sportowca powinna posiadać odpowiednią ilość białek, które zasobne są w aminokwasy EAA, co warunkować będzie wzrost masy mięśniowej. Jak wykazują badania, wykorzystanie dodatkowo suplementacji aminokwasami EAA w ilości 15 g dziennie powoduje znaczny wzrost masy mięśniowej w ciągu 3 miesięcy. Badanie jest obiecujące z racji zaawansowanej grupy wiekowej oraz braku aktywności monitorowanych osób.

Cel badania

Celem tego badania było ustalenie, czy suplementacja EAA poprawia:

  • współczynnik syntezy frakcji białka mięśniowego (FSR),
  • beztłuszczową masę ciała (LBM), 
  • maksymalną siłę mięśniową jednego powtórzenia.
  • ekspresje białka mięśniowego

Badanie

Naukowcy z Teksasu wybrali  7 kobiet w wieku 68 lat, którym podawano 7,5 g aminokwasów EAA 2 razy dziennie, co łącznie dawało dodatek rzędu 15 g niezbędnych aminokwasów na dobę. Kontrolowano, czy możliwe jest zwiększenie masy ciała kobiet w wieku podeszłym, które dodatkowo nie są aktywne fizycznie. 

Monitorowano  2 grupy badanych kobiet, gdzie jedna z nich otrzymywała placebo, a z kolei druga 15 g aminokwasów na dobę pomiędzy posiłkami. 

Wyniki

EAA poprawia LBM i syntezę podstawowych białek mięśniowych u starszych osób. Ostra reakcja anaboliczna na suplementację EAA utrzymuje się z czasem i może poprawić LBM,  kompensując wyniszczające działanie sarkopenii. (Sarkopenia jest zespołem objawów polegający na utracie masy mięśniowej i obniżaniu się funkcji mięśni )

Kobiety przyjmujące placebo nie zmieniły swojej sylwetki w czasie, gdy kobiety stosujące suplementację EAA odnotowały znaczny wzrost beztłuszczowej masy ciała.

Źródło: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19208731

http://www.ergo-log.com/essential-amino-acids-between-meals-increases-muscle-mass.html