Zadaj anonimowe pytanie i otrzymaj błyskawiczną odpowiedź
Temat został odczytany 39391 razy
  • Autor

    "TABATA"

  • Slevin
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 148
    • Na forum: 7 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 3139

    Wysłano 27 maja 2007 19:11

    zgłoś naruszenie

    Dopiero niedawno odszukalem ten typ trening, zaciekawil mnie a nie znalazlem go nigdzie na forum dlatego postanowilem go przekopiowac, jezeli juz byl albo gdzies jeszcze jest albo jeszcze cos innego to prosze o usuniecie...

    "TABATA" - czterominutowy trening metaboliczny


    Tabata pochodzi z Japonii. Nie jest to jednak nazwa nowego modelu Toyoty ani konsoli Playstation. Tabata, a właściwie Pan Tabata to japoński naukowiec współpracujący z japońskimi olimpijczykami. Jego głównym zadaniem było (i być może nadal jest) doprowadzenie tych nowożytnych samurajów do szczytu sportowej formy.

    Dleczego jednak w ogóle interesować nas może Pan Tabata (dalej w skrócie Tabatą zwany)? Otóż pan ten, jako pierwszy na świecie zaproponował trening który w tym samym czasie daje wyraźną poprawę zarówno wydolności anaerobowej (beztlenowej) jak i aerobowej (tlenowej). Kolejną unikalna cechą rozwiązania zaproponowanego przez Tabatę jest fakt iz trening ten jest interdyscyplinarny - pomaga tak samo kolarzom, łyżwiarzom, ciężarowcom, a nawet tym ktorzy pragną jedynie zrzucić sadło by jakoś wyglądać na golasa.

    Metoda treningowa Tabaty jest tak prosta i krótka ale jednocześnie tak brutalna i ciężka iż zanim się jej nie spróbuje trudno uwierzyć zarówno w jej skuteczność jak i w jej intensywność.

    Cała rzecz sprowadza się do czterech prostych punktów :

    - wybierz jedno ćwiczenie pasujące do metody Tabaty (o tym dalej)

    - w ciągu 20 sekund wykonaj tyle powtórzeń ile dasz radę

    - odpocznij 10 sekund

    - powtórz 7 razy


    i to wszystko, cztery minuty i koniec. Radzę jednak nie kontestować prostoty tego treningu zanim się go nie spróbuje.


    Bardzo istotny w "Tabacie" jest dobór ćwiczeń. Muszą one bowiem :

    - angażować jak najwięcej mięśni (odpadają izolowane)

    - angażować mięśnie w sposób w miarę równomierny, tak aby np. jedne nie poddały sie wcześniej niż inne (odpadają wyciskania stojąc ze względu na barki)

    - umożliwiać bardzo szybkie odłożenie ciężaru w pierwszej sekundzie odpoczynku i szybkie podniesienie go z powrotem w dziesiątej sekundzie (odpadają klasyczne przysiady ze sztangą)

    - umożliwiać bezpieczne odłożenie ciężaru w każdym momencie ćwiczenia w przypadku niemożności jego kontynuowania bez ryzyka kontuzji (odpadają martwe ciągi)


    Zdecydowanie najlepszym ćwiczeniem do "Tabaty" jest przysiad ze sztangą trzymaną z przodu.

    Jak łatwo zauważyć ćwiczenie to spełnia wszystkie powyżej wymienione wymogi. Jeżeli chodzi o ciężar uzyty w tym ćwiczeniu zaleciłbym zaczynać od 20% maksymalnego ciężaru. Ciężar można zwiększyć wtedy gdy w ostatniej, ósmej serii przysiadów jest się w stanie wykonać więcej niż 8 powtórzeń.

    Domową wersję "Tabaty" można zrealizować wykonując ćwiczenie zwane po angielsku "Thruster" . Wygląda ono tak :

    - stajemy w rozkroku na szerokość ramion trzymając w dłoniach na wysokości barków sztangielki lub hantle odpowiednich rozmiarów (około 20% maksymalnego ciężaru w wyciskaniu stojąc)

    - wykonujemy głęboki przysiad (dupsko niemal do ziemi) utrzymując sztangielki w tej samej pozycji

    - podczas wstawania z przysiadu wyciskamy sztangielki nad głowę do pełnego wyprostu rąk

    - powrót sztangielek do poziomu barków kończy jedno powtórzenie


    Dlaczego polecam ten program? Jest to program unikalny, łączący w sobie trzy cechy:

    - rozwija wydolnośc aerobową
    - rozwija wydolność anaerobową
    - podkręca znacząco metabolizm i stymuluje spalanie tkanki tłuszczowej


  •  Odżywki i suplementy

    Wysłano 28 maja 2007 20:23

    Koniecznie sprawdź te produkty:



    sprawdź pozostałe odżywki, odżywki białkowe, odżywki na masę
  • Shelly
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 4438
    • Na forum: 11 lat
    • Płeć: Kobieta
    • LPA: 20856

    Wysłano 28 maja 2007 20:23

    zgłoś naruszenie
    dzięki za fajny art - na pewno się przyda gdyż poprzedni o tej tematyce "zapodział" się :)

    <...be nobody's darling- be an outcast...>
  • wawek
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 382
    • Wiek: 25 lat
    • Na forum: 8 lat
    • Trenuje: bedzie juz wiecej niz rok;)
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 13383

    Wysłano 29 maja 2007 11:14

    zgłoś naruszenie
    swoja droga zastanawia mnie uzycie tego treningu do innych cwiczen kiedys zastosowalem go do podciagania w szerokim chwicie miałem zakwasy na najszerszych jak nigdy dotad
  • kradam
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 3172
    • Na forum: 12 lat
    • Trenuje: Właściwie to mi to lata
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 21170

    Wysłano 29 maja 2007 11:34

    zgłoś naruszenie
    Czytając ten artykuł miałem deja vu
  • chasi
    • Pochwały: 0
    • Nagany:0
    • Postów: 26
    • Wiek: 28 lat
    • Na forum: 7 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 1351

    Wysłano 21 listopada 2007 21:04

    zgłoś naruszenie
    hmm mam takie pytanie, czy w pozycji wyjsciowej mam jeszcze wyciskac sztange? tzn po kazdym przysiadzie... dzisiaj robilem to po raz pierwszy, niezla mordownia:P ale nie wiem czy zrobilem to poprawnie...chce w to zaangazowac jak najwiecej miesni, ale nie wiem w koncu ktore rozwiazanie jest prawidlowe: z wyciskaniem sztangi czy bez..
    pozdr!
    łukasz
  • eccem
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 25
    • Wiek: 34 lat
    • Na forum: 6 lat
    • Trenuje: 0,5
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 347

    Wysłano 20 marca 2008 22:19

    zgłoś naruszenie
    taka prośba - poleciłby mi ktoś dobre ćwiczenie do Tabaty nie angażujące za bardzo kolan? (mam problemy ze stawami kolanowymi - intensywne przysiady odpadają)
  • Benny Hill
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 732
    • Wiek: 24 lat
    • Na forum: 10 lat
    • Trenuje: 9
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 8051

    Wysłano 20 marca 2008 22:24

    zgłoś naruszenie
    eccem-do Tabaty używasz niewielkich ciężarów więc chyba możesz zrobić to na nogi robiąc przysiady chyba ze w ogóle nie chcesz robić nóg to tą metodą można zrobić podciąganie i wycikanie na przykład
    ja razz zrobiłem ten trening żeby sprawdzić czy taki cięzki i sie okazało że to od tamtego czasu mój ulubiony trening na mięśnie nóg
    musze go też spróbowac na inne partie

    do autora art-sog już poleciał
  • eccem
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 25
    • Wiek: 34 lat
    • Na forum: 6 lat
    • Trenuje: 0,5
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 347

    Wysłano 20 marca 2008 22:58

    zgłoś naruszenie
    niestety, przysiady w ogóle odpadają :/
  • Benny Hill
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 732
    • Wiek: 24 lat
    • Na forum: 10 lat
    • Trenuje: 9
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 8051

    Wysłano 21 marca 2008 08:04

    zgłoś naruszenie
    o rób inne partie niż nogi poprostu
  • el nino
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 2324
    • Na forum: 10 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 78535

    Wysłano 22 marca 2008 11:14

    zgłoś naruszenie
    A jaki wpływ ma robienie Tabaty raz w tyg na budowanie siły(zwłaszcza siły nóg)?
    Jedyną rzeczą której powinniśmy się bać jest sam strach
  • mac_abre
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 151
    • Na forum: 7 lat
    • LPA: 6109

    Wysłano 22 marca 2008 15:53

    zgłoś naruszenie
    Z tego co wiem tabate powinno sie wykonywac 2-3 w miesiacu, a jesli czesciej musisz zapewnic naprawde dobra regenracje. Robiles kiedys juz tabate ? Mysle ze nie jest to dobry pomysl na zwiekszanie sily, sa lepsze metody.

    Polecam jeszcze &quot;domowa&quot; metode -&gt;





    Ja sam robie w ten sposob hiit, skoki dosiezne + unoszenie nog lezac i daje to popalic. pozdrawiam