Zadaj anonimowe pytanie i otrzymaj błyskawiczną odpowiedź
Temat został odczytany 5662 razy
  • Autor

    Zapraszam do milej lektury witaminy od A do Z:)

  • Saa
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 844
    • Na forum: 11 lat
    • LPA: 27935

    Wysłano 07 kwietnia 2004 01:06

    zgłoś naruszenie

    Siema wszystkim pisze ten artykul bo czesto sa pytania o witaminy jakie brac i na co sa dobrewiec postaram sie przyblizyc mniej wiecej jak witaminy dzialaja.Niewazne czy mnie pojedziecie za ten artykul czy nie pisze go bo moze sie komus przyda

    A wiec do normalnego rozwoju potrzebne sa nam poza weglowodanami,bialkami,tluszczami i skaldnikami mineralnymi niewielkie ilosci substancji swoistych. Witaminy sa zwiazkami organicznymi do prawidlowego funkcjonowania organizmu.Wystepowanie witamin w pozywieniu jest w malych ilosciach w postaci czynnej biologicznej,ktore organizm przeksztalca w witaminy.Wszystkie witaminy nie sa dla naszego organizmu ani zrodlem energii ani materjalem budulcowym lecz sa niezbedne do prawidlowego funkcjonowania organizmu.Niedobor jakiej kolwiek witaminy moze byc szkodliwy dla organizmu a ich nadmiar nie przynosi zadnego pozytku,albo wywoluje wrecz ujemne nastepstwa.Dlugotrwale braki okreslonych witamin moga spowodowac chorobe zwana awitaminoza .A podawanie zbyt duzych ilosci witamin moze doprowadzic znow do hiperwitaminozy i to te choroby najczesciej wystepuja.Do witamin rozpuszczalnych zaliczamy A,D,E,i K.
    Witamina A-(retinol) Wystepuje w swiecie zwierzecym, w swiecie roslinnym wystepuje jej prowitamina barwnik karoten.Rola witamin A jest wszechstronna w swiecie roslinnym jak i zwierzecym.Witamina A zapobiega wysychaniu i rogowaceniu nablonka ,sprzyja zdolnosci regenracyjnej komorek przez utrzymanie blon sluzowych w dobrym stanie oraz niezbedna w procesie widzenia,wchodzi w sklad rodopsyny swiatloczulego barwnika siatkowki oka.Braki witaminy A powoduja zla adaptacje widzenia o zmroku,dlugotrwaly niedobor retinolu moze doprowadzic do utraty zwroku lub powaznych schorzen zwroku.Przemiana karotenow w retinol nastepuje juz w czasie wchlaniania w obecnosci zolci.Proces ten odbywa sie juz w sciankach jelit ale tylko czesc karotenow jest przyswajana okolo(50%).Witamina A jest odporna na dzialanie temperatury.Ulega zniszczeniu pod wplywem dzialania swiatla,tlenu,powietrzaa szczegolnie ulega rozpadowi w zjalczalych tluszczach.Podczas gotowania straty witaminy A sa nieznaczne,lecz pieczenie i smazenie jest nie wskazane poniewaz sa duze straty witaminy A.Witamine A organizm moze magazynowac w watrobie znajduje sie w niej 95 %tego skaldnika.Wystepowanie witaminy A w produktach roslinnych:warzywa zielone i zolte,marchew,salata,szpinak,,pomidory,dynia,rzezucha,kapusta,groch.W produktach zwierzecych witamine A mozna spotkac:tran,watroba,mniejsze ilosci w:masle,zoltku jaja i tlustych rybach.Witamina A wystepuje jeszcze w pelnym mleku w postaci retinolu oraz prowitaminy-karotenu.Zawartosc karotenu w mleku zalezy od od sposobu zywienia krow.zapotrzebowanie na ta witamine wynosi :800ug

    Witamina D-kalcyferol wystepuje takze w postaci D1,D2,D3,D4.Braki jakiej kolwiek witaminyD powoduje niezdolnosc do wykorzystania wapnia i fosforu,a takze prowadzi do do zmian w ukladzie kostnym.Zmiany te sa nie korzystne szczegolnie u dzieci w wieku do dwoch lat braki tych witamin sa okreslane jako choroba zwana krzywica.Choroba ta jest spowodowana zlym odladaniem wapnia i fosforu w kosciach.W przyrodzie witamina ta nie wystepuje zbyt obficie.Wystepuje glownie w:tranie,rybach,maslo,margaryny witaminizowane,watroba,zoltko jaja,smietana,mleko pelne,itp.Zapotrzebowanie na witamine D nie jest okreslone do konca poniewaz organizm ludzki moze pod wplywem promieni slonecznych wytwarzac z prowitamin znajdujacych sie w skorze.zapotrzebowanie na ta witamine to mniej wiecej:7,5ug

    Witamina E-tokoferol jest potrzebny do utrzymania organizmom zwierzecym funkcji rozrodczych.Scisle u czlowieka nie zostal ocalkowice ustalone jej dzialanie,wiadomo za to ze przeciwdziala poronieniom.Na chwile dzisiejsza jest siedem zwiazkow ktore dzialaja jak witamina E.Witamina ta jest naturalnym przeciwutleniaczem,powstaje w roslinach,zwierzeta jej nie syntezuja.Witamina E jest naturalnym przeciwutleniaczem powstaje w roslinach zwierzeta jej nie syntezuja.Najobfitsze wystepowanie witaminy E jest w:olejach roslinnych,zarodki zboz,cale ziarno,salata,warzywa lisciaste, szpinak,rzezucha.Rowniez niewielkie ilosci wytepuja w:jajach,masle,mleku.Duze rozpowszechnienie tej witaminy zapewnia organizmowi dostateczna jej ilosc.8mg

    Witamina K-filochinon a takze K1,K2,K3 witamina ta jest niezbedna do krzepniecia krwi oraz do pobudzania czynnosci watroby.Organizm czlowieka otrzymuje te witamine z pozywienia,witamina K jest takze syntetyzowana przez flore bakteryjna przewodu pokarmowego.Zrodla tej witaminy to:salata,kapusta,szpinak,pomidory,watroba.niewielkie ilosci wystepuja tez w:ziemniakach,mleku.zapotrzebowanie dzienne dla dzieci to 1mga dorosli to 4mg na dobe.

    Witamina C-kwas askorbinowy i kwas dehydroaskorbinowego.Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie o wlasciowsciach przeciwgnilnych.Dotychczas w danych witamina ta spelnia nastepujaca role:
    -bierze udzial w wytwarzaniu cial odpornosciowych przeciw przeziebieniu i zapaleniu gardla
    -ma wlasciwosci bakteriostatyczne i takze bakterjobojcze oraz neutralizujace niektore jady(jad blonnicy,tezca)
    -ma wplyw odtruwajacy na niektore zwiazki metali np:olowiu,zlota
    -aktywuje dzialanie niektorych enzymow
    -jest niezbedna do wytwarznia kolagenu i prawdopodobnie czerwonych cialek krwi
    Witamina ta jest bardzo wrazliwa na temperature powietrzemtlen,miedz,,zelazo.W szczegolnosci przy dlugim gotowaniu witamina C ulega calkowitemu zniszczeniu.Organizm czlowieka nie potrafi syntetyzowac ani magazynowac w wiekszych ilosciach dla tego mosimy dostarczac jej w codziennych posilkach.
    Niedobory kwasu askorbinowgo to:
    _obnizenie sprawnosci fizycznej
    -sklonnosci do przeziebien i zakazen
    -rozpuchlanie dziasel
    -chwianie zebow
    -krwawe wybroczyny podskorne spowodowane kruchoscia naczyn krwionosnych
    -niekotre badania dowodza ze duzy brak witaminy C moze spowodowac raka
    -w wyniku dlugotrwalego niedoboru witaminy C rozwija sie schorzenie zwane gnilcem lub szkorbutem.
    Wystepownie kwasu askorbinowego:owoce,warzywa,owoce dzikiej rozy,czarna porzeczka,zielona pietruszka,kapusta,truskawki,pomodory,papryka,zurawiny,maliny,szczypiorek,brokuly.Zapotrzebowanie dzienne to 60mg

    Witamina B1-tiamina brak tej witaminy wywoluje chorobe beri-beri.Niedobor tiaminy moze wywolac ciezkie zaburzenie w ukladzie nerwowym,uszkodzenie serca,zaburzenia przewodu pokarmowego i gospodarki wodnej.Wszystkie wymienione zaburzenia objawiaja sie :ogolnym oslabieniem,bolami glowy,brakiem laknienia,zaparciami,bolesnoscia miesni,nerwobolami,oslabieniem pamieci,trudnosciami w skpupieniu,nadmierna drazliwoscia,dolegliwosciami w ukladzie krazenia.Tiamina nie jest odporna na dzialanie temperatury,jest rozpuszczalna w wodzie i przechodzi do czesc iplynnej pozywienia.Odlewanie wody po gotowaniu warzyw pozbawia calkiem potrawe z tej witaminy.Wystepowanie tiaminy:watroba,serce,nerki,i mieso wieprzowe,w zbozach i nasionach straczkowych.Zapotrzebowanie1,4mg.

    Witamina B2-ryboflawina Latwo ulega rozpadowi pod wplywem promieni slonecznych.ryboflawina jest odporniejsza od tiaminy na dzialanie temperatury.Jest rozpowszechniona w przyrodzie:dzrodze,watroba,nerki,nasiona straczkowe,zboza,mleko-wystawione na promienie sloneczne jest narazone na duze straty tej witaminy.Zapotrzebowanie1,7mg.

    WitaminaPP-Niacynajest witamina przeciw pelagrze.Brak tej witaminy objawia sie zapaleniem skory(luszczenie),biegunka,uczuleniem na swiatlo.Witamina ta wchodzi w sklad licznych enzymow bioracych udzial w oddychaniu tkankowym.Stosuje sie ja czesto przy odmrozeniach,wrzodziejacym zapaleniu jelit,zapaleniu jamy ustnej,schorzeniach skornych.Organizm magazynuje ja w watrobie.Jest odporna na dzialanie tepmeratury straty sa spowodowane tylko zbyt dlugim przetrzymywaniem w wodzie.Wystepownie witaminy PP:watroba,miesie,drozdzach,grochu,ziemniakach.Zapotrzebowanie dzienne na witamine PPzalezy od rodzaju wykonywanej pracy i stanu fizjologicznego 17mg.

    Witamina B6-pirydoksyna odgrywa podstawowa role w przemianie bialkowej.Niedobor pirydoksyny jest przyczyna zaczerwieniena skory,luszczenie naskorka,bolesnoscia i swedzeniem,a takze zapaleniem blon sluzowych i jamy ustnej i nosowej.Jej braki sa objawiane jak przy innych niedoborach witamin z grupy B.Witamine B niszczy swiatlo i srodki utleniajace.Pirydoksyna wystepuje w wileu produktach spozywczych a najbardziej w :drozdzach suchych,watrobie,kielkach pszenicy.Zapotrzebowanie dzienne to 2mg.

    Biotyna niedobor tej witaminy moze wystepowac po stosowaniu lekow oraz przy duzym spozyciu surowego bialka kurzego.Dzieje sie tak dla tego poniewaz bialko jaja kurzego zawiera AWIDYNE ktora laczy sie sie w trwaly zwiazek z biotyna i unieczynnia ja.Braki biotyny objawia sie:luszczeniem skory,lojotokiem,nudnosciami,wypadaniem wlosow,brakiem laknienia,sennoscia,niedokrwistoscia,oraz zaburzeniami w trawieniu.Biotyna jest odporna na dzialanie wysokiej tempertatury.Wystepowanie biotyny:mleko,watroba,sledziona,zotlko jaja,drozdze,ryz,niektore warzywa i owoce.dzienne zapotrzebowanie to 0,01mg

    Kwas pantotenowy nie stwierdzono u ludzi wyraznego schorzenia na niedobur kwasu pantotenowego.Wystepowanie:groch,ziemniaki,pomidory,marchew,kapusta,kalafiory,watroba,jaja,mleko.zapotrzebowanie:5-10mg.

    Inozytol jest syntetyzowany przez przewod pokarmowy przez bakterie i do tej pory nie stwierdzono czy jest dla czlowieka zwiazkiem egzogennym.

    Kwas foliowy bierze udzia lw powstawaniu czerwonych krwinek i znalazl zastosowanie w niedokrwistosci i schorzen jelitowo-zoladkowych oraz przy wycienczeniu organizmu.

    Witamina B12 zawiera w swej czasteczce kobalt,azot,fosfor.W organizmie wystepuje w polaczeniu z bialkiem i jest zwiazkiem bardzo czynnym.Brak jej w pozywieniu powoduje anemie oraz zaburzenia w procesie trawienia.Wystepowanie:watroba,nerki,sery sfermentowane.Zapotrzebowanie dzienne wynosi3mg.

    Wszystkie witaminy z grupy B maja podobne wlaciwosci:
    -sa dobrze rozpuszczalne w wodzie
    -zawieraja azot
    -wchodza w sklad enzymow bioracych udzial w przemianie materi
    -prawie wszystkie wystepuja w tych samych produktach
    -nie sa gromadzone w organizmie w wiekszych ilosciach

    Zycze wszystkim milej lektury i wszsytkim tym co maja watpliwosci co do niektorych witamin i nie wiedza jak je brac mam nadziej ze ten artykul choc troche wam pomoze pozdro
  • Wysłano 07 kwietnia 2004 06:01

    zgłoś naruszenie
    Polecamy zaufać naszym specjalistom, dobierając plan treningowy, plan odżywiania czy suplementację, potrzebujesz indywidualnego podejścia. Poproś o przygotowanie planu dla Ciebie http://potreningu.pl/plany. Profesjonalny, kompletny plan: diety + treningi + suplementacja, już od 149 69
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 12851
    • Wiek: 26 lat
    • Na forum: 11 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 43217
    • Status:Ekspert

    Wysłano 07 kwietnia 2004 06:01

    zgłoś naruszenie
    żrudło
    i było juz podobne nie raaz
    jeżeli pomogłem , Ty pomósz mi wejdz w link i się zarejestruj [http://www.AWSurveys.com/HomeMain.cfm?RefID=krzakzak]
  • Saa
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 844
    • Na forum: 11 lat
    • LPA: 27935

    Wysłano 07 kwietnia 2004 11:12

    zgłoś naruszenie
    Siema zakrzes przyznaje racej czerpalem wiedze z zrodla ale sam tez mam dosc duzy zkres wiedzy o witaminach i mineralach.A co do teog czy to bylo czy nie to nie wiem nie szukalem w wyszukiwarce.Ja napisalem to tylko dla tego bo czesto padaja pytania co do tego jaka witamina spelnia role w organizmie.Wiec postaralem sie troche przyblizyc co nie ktorym nie mosi ci sie to podobac pozdrowka dla ciebie
  • zakrześ
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 12851
    • Wiek: 26 lat
    • Na forum: 11 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 43217
    • Status:Ekspert

    Wysłano 07 kwietnia 2004 19:37

    zgłoś naruszenie
    dobrze tak dalej trzeba ten dział informacjami przepełniać
    jeżeli pomogłem , Ty pomósz mi wejdz w link i się zarejestruj [http://www.AWSurveys.com/HomeMain.cfm?RefID=krzakzak]
  • Sachem
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 9203
    • Wiek: 33 lat
    • Na forum: 11 lat
    • Trenuje: dłuugo
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 29034
    • Status:Ekspert

    Wysłano 07 kwietnia 2004 23:56

    zgłoś naruszenie
    no ja zapytam tylko czy preparaty witaminowe brac na pusty zoladek czy do posilku? bo powszechnie wieadomo, ze wit. C na przyklad jest rozpuszczalna w wodzie. Czy to nie oznacza ze spozycie jej z tlustym posilkiem mocno ograniczy jej wchloniecie przez organizm?
    [http://www.smoczyjezdzcy.pl] - Smoczy Jeźdźcy - darmowa gra MMORPG w przeglądarce - polecam!
  • Saa
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 844
    • Na forum: 11 lat
    • LPA: 27935

    Wysłano 08 kwietnia 2004 00:30

    zgłoś naruszenie
    Siema ja zawsze jem preparaty witaminowe w trakcie jedzenia np(vigor) a witamine C biore na pusty zoladek,a czasem biore juz po jedzeniu jakies 2 godziny.
  • zakrześ
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 12851
    • Wiek: 26 lat
    • Na forum: 11 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 43217
    • Status:Ekspert

    Wysłano 08 kwietnia 2004 06:05

    zgłoś naruszenie
    a ja z posiłkem tak jak na opakowaniu pisze
    jeżeli pomogłem , Ty pomósz mi wejdz w link i się zarejestruj [http://www.AWSurveys.com/HomeMain.cfm?RefID=krzakzak]