SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Wpływ owoców na redukcję tkanki tłuszczowej

temat działu:

Odchudzanie i forma po męsku

słowa kluczowe: , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 1642

...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 136 Napisanych postów 1017 Na forum 6 lat Przeczytanych tematów 41538
Znaczna część osób nadal uważa, że konsumpcja owoców nie jest wskazana, gdy celem jest redukcja tkanki tłuszczowej. W tym wpisie odniosę się do nowej, obszernej publikacji przeglądowej wyraźnie kwestionującej zasadność takiego przekonania (1).

W pierwszej części autorzy tej publikacji przedstawili wyniki szeregu badań wskazujące, że umiarkowana/wysoka konsumpcja owoców (w stosunku do niskiej) sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej i zmniejsza ryzyko otyłości. W tej części artykułu znalazły się między innymi odniesienia do 5 (najbardziej wartościowych) randomizowanych kontrolowanych prób oraz wyniki niedawno opublikowanej metaanalizy, obejmującej 17 badań prospektywnych.

W dalszej części zostały omówione mechanizmy, poprzez które konsumpcja owoców może mieć korzystny wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej. W poszczególnych rozdziałach zwrócono uwagę na następujące mechanizmy:

1) Zwiększenie uczucia sytości i zmniejszenie gęstości energetycznej diety
Wysoka zawartość wody i błonnika pokarmowego (zwłaszcza frakcji rozpuszczalnych w wodzie) sprawia, że konsumpcja owoców może mieć korzystny wpływ na uczucie sytości i zmniejszanie podaży energii w diecie.

2) Zwiększenie podaży witamin i składników mineralnych oraz związków fitochemicznych (zwłaszcza związków fenolowych)
Niektóre witaminy i składniki mineralne oraz związki fenolowe zawarte w znacznych ilościach w owocach mogą wykazywać korzystny wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej.
Ze względu na zawartość związków fenolowych wyróżniono przede wszystkim owoce jagodowe, ale również owoce granatu, śliwki i jabłka.

3) Poprawa profilu mikroflory jelitowej
Wyniki wstępnych badań wskazują, że konsumpcja błonnika pokarmowego i związków fitochemicznych z owoców może przyczyniać się do poprawy profilu mikroflory jelitowej (m.in.: poprzez zwiększenie liczby bakterii typu Bacteroidetes i zmniejszenie liczby bakterii typu Firmicutes – w licznych badaniach odnotowano, że u osób otyłych występuje zaburzony stosunek bakterii typu Bacterioidetes do Firmicutes − na korzyść tych drugich).

Na koniec przedstawiono wyniki kilku badań wskazujące, że wysoka konsumpcja soków owocowych może przyczyniać się do zwiększenie poziomu tkanki tłuszczowej, zwłaszcza w przypadku dzieci. Soki owocowe, podobnie jak suszone i puszkowane owoce ze względu na wyższą od świeżych owoców gęstość energetyczną mogą nie stanowić dobrego wyboru, gdy celem jest redukcja tkanki tłuszczowej. Niemniej jednak w części badań omówionych w pierwszej części publikacji znalazły się również badania, w których picie soków owocowych (m.in. soku z grantów i owoców mangostanu) miało korzystny wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej. Nie należy więc uogólniać, że picie wszystkich soków owocowych (niezależnie od kontekstu) sprzyja wzrostowi tkanki tłuszczowej.

Na podstawie powyższych informacji można wnioskować, że owoce stanowią wyjątkowo korzystne źródło węglowodanów (zwłaszcza w porównaniu do produktów wysoko przetworzonych i produktów zbożowych) i osoby próbujące uzyskać niski poziom tkanki tłuszczowej nie powinny szczególnie się ich obawiać.

Szerzej na temat wpływu owoców na redukcję tkanki tłuszczowej pisałem w swoim artykule – wnioski w nim zawarte nadal pozostają aktualne:
http://180rekompozycja.pl/czy-w-czasie-odchudzania-minimalizacja-spozycia-owocow-jest-konieczna

1) Sharma i wsp. (2016). Paradoxical Effects of Fruit on Obesity. Nutrients. 14;8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5084020 
4
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
lodzianin1 Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 12884 Napisanych postów 231394 Wiek 42 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 1060002
jak zawsze konkretnie i czytelnie


Zmieniony przez - lodzianin1 w dniu 2017-01-06 21:45:30

treningi,cykle,suplementacja,odchudzanie,masa pisz-treningirafal@gmail.com

...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
solaros Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2180 Napisanych postów 29572 Wiek 36 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 189549
Ja sobie nie wyobrażam brak owoców nawet w najbardziej skrajnej diecie . Sam mając nie raz ok 30g węglowodanów praktycznie całość stanowiły tylko owoce. Nie mówiąc już gdy tych węglowodanów mamy więcej.
1

"Cóż jest trucizną?
Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną!".
BLOG: http://www.sfd.pl/t1033576.html 

...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
lodzianin1 Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 12884 Napisanych postów 231394 Wiek 42 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 1060002
jabłka i pomelo mogę jeść non stop
a sezonowo truskawki i czereśnie

treningi,cykle,suplementacja,odchudzanie,masa pisz-treningirafal@gmail.com

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

[BLOG] Hidan20 Transformacja od 120kg

Następny temat

Robić czy nie robić masy?