SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

TŁUSZCZE, jakie wybierać? Z czego czerpać?

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 6181

napisał(a)
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2521 Napisanych postów 13855 Wiek 29 lat Na forum 2 lata Przeczytanych tematów 115939
Ostatnia część z serii „ ...jakie wybierać? Z czego czerpać?” tym razem o tłuszczach.



Sporo ludzi eliminuje tłuszcze z diety, sądząc, że to one są głównym winowajcą, za odkładanie się tkanki tłuszczowej.
Tłuszcze są nam potrzebne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, całej gospodarki hormonalnej, wpływają na nasze samopoczucie , eliminacja tłuszczu źle wpływa również na układ krążenia.
Trzeba wziąć pod uwagę, że tłuszcze pełnią doskonałą funkcję energetyczną, mocno i na długo sycą.
Dzielić je można na poszczególne grupy, na kwasy tłuszczowe nasycone, wielonienasycone, jednonienasycone, nienasycone, ale wyróżniamy też roślinne i zwierzęce, w zależności skąd je czerpiemy.


Reasumując, z czego warto czerpać tłuszcze?


żółtka jaj



zawierają witaminy: A, E, K, D, z grupy B, żelazo, fosfor, sód, potas, wapń, magnez, cynk, jod.

tłuste kawałki mięsa i ryb

http://www.sfd.pl/Tłuste_mięsa__po_które_sięgać,_czy_należy_się_ich_bać_-t1131895.html
http://www.sfd.pl/Ryby__po_które_warto_sięgać_-t1132561.html


sezam



zawiera sporo błonnika, niacynę, kwas foliowy, witaminę A, ale też minerały takie jak wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk.


wiórki kokosowe



znajdziemy w nich kwas foliowy, witaminy z grupy B, ponadto magnez, potasu , selen, miedz, mangan, cynk i żelazo.

http://potreningu.pl/articles/360/wiorki-kokosowe----wartosciowy-skladnik-diety

pestki dyni



W pestkach znajdziemy kwas linolowy oraz palmitynowy. Witaminy, które znajdziemy w pestkach dyni to witamina E, witaminy z grupy B, A, C oraz D. Znajdziemy w nich też beta karoten, selen, cynk, potas.

nasiona chia



Znajdziemy w nich wapń, mangan, magnez, fosfor, ale też cynk, potas, witaminy z grupy B, błonnik. Ale nasiona chia też są pełne przeciwutleniaczy,

http://potreningu.pl/articles/4760/nasiona-chia---warte-uwagi

mak



Mak jest bogatym źródłem witamin z grupy B: B1, B2, PP, B5, B6, kwasu foliowego i witaminy E. Ponadto znajdziemy w nim też minerałów, takie jak : wapń, magnez, cynk, fosfor, żelazo, miedź, potas, mangan i selen, mak to bardzo dobre źródło błonnika.

siemię lniane



Siemię lniane jest bogatym źródłem witamin z grupy B, witamin A i E, ponadto posiada sporo błonnika. Siemię bogate jest w lignany, są to silne przeciwutleniacze.


http://potreningu.pl/articles/4961/siemie-lniane--wlasciwosci-zdrowotne-i-zastosowanie

awokado



Wartości odżywcze awokado: likopen, potas, witaminy C, E, A, z grupy B, luteina i zeaksantyna.

http://potreningu.pl/articles/2071/piec-powodow-dla-ktorych-warto-jesc-awokado

orzechy

http://www.sfd.pl/Orzechy_i_ich_cenne_właściwości_-t1130750.html


olej kokosowy



Olej kokosowy dzielimy na dwa rodzaje rafinowany i nierafinowany.
Rafinowany pozbawiony jest nieco cennych składników i minerałów. Podczas całego procesu rafinacji olej zostaje poddawany obróbce przez wysokie temperatury często z użyciem środków chemicznych. Nierafinowany zaś uznany jest za bogatszy w składniki odżywcze, z racji tego, że proces pozyskiwania nie zakłada oddziaływania wysokich temperatur, dzieje się to mechanicznie.
Olej kokosowy zawiera cenne witaminy – B2, B6, C i E, a także potas, wapń, magnez, fosfor, cynk, sód, żelazo i kwas foliowy, kwas laurynowy.

olej lniany



olej ten można spożywać tylko na zimno, niestety pod wpływem wysokiej temperatury traci on sporą część omega3, ma on bardzo niską wytrzymałość termiczną, ulega on utlenianiu i tym samym traci swoje cenne właściwości, a nawet możne być toksyczny.


smalec



smalec był zawsze demonizowany, przez całe lata. Jest zdrowy, chociażby dlatego, że głównym kwasem tłuszczowym nasyconym smalcu jest kwas stearynowy, a kwas ten wykazuje działanie zmniejszające udział lipoprotein LDL.

masło klarowane



Bogate jest w witaminy A, D, E i K. Masło klarowane, z którego zostaje usunięta kazeina, laktoza oraz woda i inne zanieczyszczenia jest zdrowsze, nie uczula. Ponadto zawiera drogocenny kwas masłowy.

masło <82%tł



Na maśle nie smażymy, ale można posmarować nim np. pieczywo.
Wybierajmy te o minimalnej zawartości tłuszczu 82% Ważne, by nie wybierać margaryn oraz mixów.

oliwa z oliwek



Oliwa z oliwek ma kilka odmian w zależności od tego jak jest tłoczona.
Oliwa jest bogatym źródłem witamin z grupy B, prowitaminy A, witaminy C, czy składników mineralnych takich jak potas, magnez czy fosfor.

olej rzepakowy nierafinowany


Jest świetnym źródłem kwasu oleinowego. Dostępne są rafinowane jak i nierafinowane wersje tego oleju. Rafinowane nadają się do smażenia, drugie – do spożywania na surowo.

olej MCT



Jest on pozyskiwany z oleju kokosowego
Ma wiele plusów, posiada właściwości termogenne, więc włączenie go do diety może nawet wspomóc odchudzanie. Wykazuje działanie antybakteryjne. Nie obciąża układu pokarmowego. Stosowany jest bardzo chętnie podczas diet ketogenicznych.


mleczko kokosowe



Jako dodatek do diety, czemu nie. Zwracajmy uwagę, na % ekstraktu z kokosa im więcej tym lepiej.
Posiada witaminy C, K, witaminy z grupy B. Zawiera więcej wapnia i magnezu niż miąższ kokosa!Ponadto składniki mineralne: żelazo, fosfor, potas, sód, mangan i miedź.

kakao



Kakao podobnie jak mleczko kokosowe będzie dobrym i mile widzianym dodatkiem do naszej diety.
Posiada mnóstwo potasu, ale też fosforu, ponadto witaminę K, kwas foliowy, wapń, żelazo, magnez, sód, cynk.
Wart dodać, ze kakao posiada wysoka zawartość flawonoidów. Poprawia koncentracje i polepsza samopoczucie.
Wybierajmy to zwykłe kakao, bez dodatków cukru.


gorzka czekolada



Pozyskiwana z kakao, jako dodatek świetnie się sprawdza zamiast typowej czekolady mlecznej.
Wybierajmy taką, która ma powyżej 70% kakao.


tłusty nabiał



Wybierajmy ten półtłusty, bądź pełnotłusty nabiał, jest mnie przetworzony. Można do swojej diety dodać np. parmezan, mozzarellę, czy sery długo dojrzewające, ale też twaróg, śmietanę, bądź jogurt.




Artykuły na temat tłuszczów:


http://potreningu.pl/articles/3189/po-co-nam-tluszcz-w-diecie
http://potreningu.pl/articles/3516/nasycone-kwasy-tluszczowe--bac-sie-czy-nie
http://potreningu.pl/articles/509/ktore-tluszcze-sa-zdrowe-a-ktore-nie-
http://potreningu.pl/articles/1161/tluszcz-w-posilku-potreningowym
http://potreningu.pl/articles/4727/najgorszy-rodzaj-tluszczu



Mam nadzieję, że artykuł się przyda


Zmieniony przez - blue_hope w dniu 2016-12-12 16:22:57
10

W kuchni hamuje Cię Twoja własna wyobraźnia...
http://www.sfd.pl/[BLOG]_Agnieszka_w_kuchni__czyli_coś_z_niczego_;_-t1096225.html 

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 1272 Napisanych postów 24318 Wiek 23 lat Na forum 5 lat Przeczytanych tematów 353559
Super artykuł. Na pewno będzie często używany w tematach.
Nie trzeba będzie wymieniać permanentnie źródeł tłuszczy.

Dietetyk - konsultacje dietetyczne (kontakt tylko prywatnie)

napisał(a)
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2521 Napisanych postów 13855 Wiek 29 lat Na forum 2 lata Przeczytanych tematów 115939
Dzieki Marcin :) taka byla idea. Lepiej link wrzucić :) dokladnie :)
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 13 Napisanych postów 400 Wiek 26 lat Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 9755
wszystko pieknie opisane, dobra robota
1
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 353 Napisanych postów 2411 Wiek 36 lat Na forum 4 lata Przeczytanych tematów 104944
napisał(a)
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2521 Napisanych postów 13855 Wiek 29 lat Na forum 2 lata Przeczytanych tematów 115939
Dzięki wielkie !
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 43 Wiek 16 lat Na forum 350 dni Przeczytanych tematów 703
Co sądzicie o oliwie z pestek winogron a dobry czy nie ?
napisał(a)
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2521 Napisanych postów 13855 Wiek 29 lat Na forum 2 lata Przeczytanych tematów 115939
Kiepskie proporcje kwasów tłuszczowych, ale na zimno od czasu do czasu można wrzucić.
napisał(a)
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 1920 Napisanych postów 49713 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 445204
Raczej sugeruję nie zwiększać niepotrzebnie ilości omega 6 w diecie. I tak masz i prawdopodobnie sporo, co zaburza proporcje względem omega 3.
1

Moderator działu Odżywianie

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 258 Wiek 26 lat Na forum 1 rok Przeczytanych tematów 2682
Zazwyczaj duszę mięso czyli podsmażam do 10 minut maksymalnie a potem zalewam wodą i gotuję do godziny( w zależności jaki to rodzaj mięsa).
Ma czym zalecacie podsmażac i dusić? Robiłam to na Kujawskim ale wiem że to nie najlepszy pomysł. Czym go zastąpić w tej sytuacji? Jeśli chodzi o typowe smażenie to nie, chodzi mi typowo o duszenie.
napisał(a)
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2521 Napisanych postów 13855 Wiek 29 lat Na forum 2 lata Przeczytanych tematów 115939
Ja najpierw smażę na maśle klarowanym (nadaje mięsu / rybie) fajnego smaku, jak już masła nie ma na patelni zalewam wodą dodaję warzyw i duszę na wodzie Bardzo polecam.
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Trening aerobowy a kortyzol

Następny temat

Redukcja 100 kg - proszę o cenne rady :)

Fitness ladies in red Radosław Słodkiewicz - ocena sylwetki Suplementy w shotach - czy warto? Cykle kreatynowe - stopnie zaawansowania Dieta i suplementy poprawiające procesy myślowe Barki - hipertrofia – porady, fakty i mity Czy ziemniaki tuczą? Jaki sok pomidorowy jest najlepszy?