logo
zamknij zamknij

Smalec,Olej,Masło czy Margaryna? na czym smażyć najlepiej.

słowa kluczowe: , , , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 45645

0 5 0
napisał(a)
nofatuk
Znawca
Szacuny 41 Napisanych postów 1828 Wiek 32 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 5664
Tłuszcz to wypróbowane źródło energii i nośnik wielu witamin. Buduje błony komórkowe, jest niezbędny do wytworzenia hormonów kory nadnerczy i hormonów płciowych. By twój organizm sprawnie funkcjonował, potrzebuje codziennie siedmiu łyżek tłuszczu. Mogą to być: margaryna(nie polecam ze wzg na zawartość izomerów trans- qazar czekamy na art, oliwa, olej, masło, a nawet smalec. Jest jednak jedno "ale": z tłuszczem musisz się właściwie obchodzić, inaczej może ci zaszkodzić!

MASŁO 100 g = 660 kcal

100 g dostarcza 75 g tłuszczy, w tym: 44 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 23 g jednonienasyconych i 2 g wielonienasyconych.
Do czego do smarowania pieczywa, duszenia warzyw, zup; dostarcza łatwostrawnego tłuszczu mlecznego o właściwościach przeciwutleniających, nawilża skórę, regeneruje nabłonek przewodu pokarmowego i sprzyja rozwojowi dobrej flory bakteryjnej jelit
Dla kogo wrzodowców, kobiet w ciąży i karmiących, małych dzieci.
Nie dla grubasów, chorych na nadciśnienie i miażdżycę oraz uczulonych na białko mleka

MIESZANKI MASŁA I OLEJU 100 g = 540 kcal

dostarcza ok. 64 g tłuszczy w tym 30 g nasyconych kwasów tłuszczowych, 20 g jednonienasyconych kwasów, 8 g wielonienasyconych.
Do czego do smarowania pieczywa, do duszenia, pieczenia, smażenia; smakuje jak masło, a ma mniej od niego kalorii, cholesterolu, tłuszczów nasyconych, Mysle jednak ze zawiera sporo izomerów trans powstałych na wskutek obróbki chemicznej i termicznej produktu
Nie dla walczących z nadwagą i z podwyższonym poziomem cholesterolu, nadciśnieniem tętniczym i uczulonych na białko mleka.

MARGARYNA OBNIŻAJĄCA POZIOM CHOLESTEROLU (Benecol, Flora Pro-Active) 100 g = 660 kcal

100 g dostarcza 60 g tłuszczu, w tym: 18 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 30 g jednonienasyconych i 12 g wielonienasyconych
do czego do smarowania pieczywa, duszenia warzyw i mięsa;Podobno 2 łyżki dziennie obniżają poziom złego cholesterolu we krwi o 10-15% w ciągu trzech tygodni!
dla kogo dla osób z wysokim poziomem cholesterolu i trójglicerydów, zawałowców
nie dla wyjątkowo oszczędnych oraz cierpiących na choroby przewodu pokarmowego

MARGARYNA 100 g = 660 kcal (osobiscie nie polecam -izomery trans)

100 g dostarcza 60 g tłuszczy, w tym: 12 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 16 g jednonienasyconych i 29 g wielonienasyconych do czego do smarowania pieczywa, duszenia warzyw, pieczenia ciast, do zup dla kogo dla osób z wysokim ciśnieniem (chroni przed miażdżycą) nie dla alergików (zawiera konserwanty, barwniki) i osób lubiących dania smażone (kwasy wielonienasycone zamieniają się w wysokiej temperaturze w wolne rodniki!)

SMALEC 100 g = 880 kcal (wg mnie najlepszy tłuszcz do długiego smazenia(jeszcze olej kokosowy)

100 g dostarcza 99,5 g tłuszczu, w tym: 45 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 44 g jednonienasyconych i 8 g wielonienasyconych
do czego do smażenia mięs i ryb; smalec skraca czas smażenia, nie wsiąka w mięso, nie zmienia się w truciznę pod wpływem temperatury
dla kogo dla ludzi zdrowych
nie dla dzieci, osób starszych, ludzi z podwyższonym poziomem cholesterolu, otyłych i cierpiących na choroby wątroby

OLIWA Z OLIWEK 100 g = 880 kcal

dostarcza 99,6 g tłuszczu, w tym 15 g kwasów nasyconych, 70 g jednonienasyconych, 11 g wielonienasyconych do czego do robienia sosów sałatkowych, majonezu, do duszonych i surowych warzyw, zup, do smażenia(krotkiego- do 120 stopni C) warzyw, mięsa, do ciast, makaronów, najlepsza oliwa czyli z pierwszego tłoczenia (na etykiecie napis Extra virgin olive oil) Dla Wszytskich:)

OLEJ SŁONECZNIKOWY 100 g = 880 kcal (Pamietajcie ze kwasy wielonienasycone w przesadzie szkodza na prostate i powoduja stany zapalne org. - generalnie dla nas nie najlepszy

dostarcza 100 g tłuszczu, w tym: 11 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 19 g jednonienasyconych i 65 g wielonienasyconych do czego do sałatek, sosu winegret, kręcenia majonezu; obniża poziom całkowitego cholesterolu, zapobiega miażdżycy dla kogo dla osób z wysokim poziomem cholesterolu oraz mających problemy skórne (zmniejsza wydzielanie gruczołów łojowych, odżywia skórę właściwą) nie dla osób lubiących smażone potrawy; wielonienasycone kwasy tłuszczowe pod wpływem temperatury zamieniają się w wolne rodniki, które mogą wywoływać nowotwory!)

OLEJ RZEPAKOWY 100 g = 880 kcal

100 g dostarcza 100 g tłuszczu, w tym 6 g kwasów tłuszczowych nasyconych, 61 g jednonienasyconych i 29 g wielonienasyconych do czego do duszenia warzyw i mięs, zup, sosów, smażenia ryb(ale mies-podtrzebuja dłuzszego smazenia) juz nie-utlenianie(potrzebuja wyzszej temp niz oliwa z oliwek ale to nie to co smalec
dla kogo dla osób z wysokim poziomem cholesterolu, trądzikiem, niedoborami witamin E i A
UWAGA! może zawierać kwas erukowy oskarżany o wywoływanie nowotworów)

O CO CHODZI Z TYMI KWASAMI?

kwasy tłuszczowe nasycone są w maśle, śmietanie, mięsie, smalcu. Jedz nie więcej niż 20 g dziennie, bo ich ich nadmiar prowadzi do chorób układu krążenia

jednonienasycone są w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym. Jedz od 17 do 24(moze byc troche wiecej) g dziennie, bo trzymają w ryzach zły cholesterol

wielonienasycone

omega 3 są w tłustych rybach, olejach rzepakowym i słonecznikowym, margarynach . Jedz 1-3 g dziennie(plecam około 6g, bo hamują powstawanie zakrzepów żylnych

omega 6 są w oleju z wiesiołka, ogórecznika, słonecznikowym. Jedz 5-10 g dziennie, bo obniżają poziom złego cholesterolu

Oczywiscie w zaleznosci od diety spozywamy rózne zawartosci kwasów tł. w ciągu dnia(nie sugerujcie sie tym co napisałem na górze bo to jest optymalna zawartosc w okolicach 1:1:1) wiemy np ze na CKD potrzebujemy wiecej nasyconych tłuszczy.
Poruszone zostało tylko kilka rodzajów tłuszczy ale chciałem tutaj ukazac, ze smalec nie jest złym tłuszczem a nawet jest lepszym tłuszczem do smazenia(dłuzszego) niz margaryna czy masło. Nie odbierajcie jednak tego postu jako sugestie zeby codziennie jadac długosmazone miesa w głebokim smalcu... Jesli smazyć to własnie na nim(albo oleju kokosowym), ale nikt nie mowi ze czesto:)

Mam nadzieje ze juz wiecie na czym smazyć a co dodawac do sałtek albo pić na surowo:)

informacje pochodzą z róznyh postów sfd oraz artykułów o zdrowiu na interi i o2 sklecone przeze mnie i przeredagowane:)

Zmieniony przez - nofatuk w dniu 2007-03-20 16:36:37
2

Praktyk nie teoretyk, f***'ty nie bzdety

Krzysztof Piekarz
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
Zdenek_SB
Specjalista
Szacuny 60 Napisanych postów 3809 Wiek 33 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 41709
nie wiem jak to jest z tym smalcem bo w tamtym semestrze miałem przedmiot - dietetyka i wykładowca mówił nam żeby używać jak najmniej smalcu i wszystkiego rodzaju tłuszczy zwierzecego pochodzenia ja osobiście smalcu nie używam wogóle jak juz smaze to na oleju lub oliwie
1

tylko jeden klub
kocham aż po grób...

napisał(a)
nofatuk
Znawca
Szacuny 41 Napisanych postów 1828 Wiek 32 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 5664
gorzej jest smazy na oliwe czy oleju niz na smalcu. Unikac smalcu ale dlaczego? z powodu kw nasyconych. jesli nie ma nadmiaru ich w diecie to spokojnie mozesz smazyc na smalcu. Nie mowie ze codziennie! Zaznaczyłem to. W smalcu nie ma nic złego nawet na redukcji jesli jesz go z powodu wyliczenia w zapotrz. Jest na pewno zdrowszy do smazenia niz masła oleje etc. bo one sie utleniaja i powstaja wolne rodniki a smalec nie ulega tak szybkiej oksytacji
1

Praktyk nie teoretyk, f***'ty nie bzdety

napisał(a)
Zdenek_SB
Specjalista
Szacuny 60 Napisanych postów 3809 Wiek 33 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 41709
chyba chodzi tu o cholesterol - gość mówił ze Węgrzy są najkrocej zyjącym narodem w europie wlasnie dlatego ze jedza duzo tluszczy zwierzecych i ostre potrawy
1

tylko jeden klub
kocham aż po grób...

napisał(a)
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 1852 Napisanych postów 49370 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 428778
Mowil to w zwiazku ze smazeniem? Pewnie o co innego mu chodzilo.

Art ok, przyda sie na pewno komus.

Moderator działu Odżywianie

napisał(a)
nofatuk
Znawca
Szacuny 41 Napisanych postów 1828 Wiek 32 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 5664
hehehe no to powinien załozyc kabaret na SFD:)

co maja pikantne potrawy do zdrowia?:) wrecz pobudzaja metabolizm jedyne na co moga szkodzic to cera, ale wiemy jak sobie z tym radzic(cynk, ziomne kapiele etc.)
co do tłuszczy zwierzecych: "wszystko staje sie trucizną podawane w odpowiednich ilosciach"
mądry człowiek tak powiedział:)
pzdr.
1

Praktyk nie teoretyk, f***'ty nie bzdety

napisał(a)
Zdenek_SB
Specjalista
Szacuny 60 Napisanych postów 3809 Wiek 33 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 41709
nofatuk - moze ty powinieneś wykładac na AWF-ie

tylko jeden klub
kocham aż po grób...

napisał(a)
Hanni
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 265 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 1288
Sporo obiegowych opinii -
o maśle: Nie dla grubasów, chorych na nadciśnienie i miażdżycę
o smalcu: nie dla dzieci, osób starszych, ludzi z podwyższonym poziomem cholesterolu, otyłych i cierpiących na choroby wątroby
o kwasach tłuszczowych nasyconych: Jedz nie więcej niż 20 g dziennie, bo ich ich nadmiar prowadzi do chorób układu krążenia
Nie ma żadnych rzetelnych badań, które to potwierdzają. Są to również fakty medialne, bo tak się przyjęło mówić.
Prawda jest jednak taka, że masło, smalec, olej kokosowy są jak najbardziej dla dzieci, dla osób z nadwagą, osób starszych, z podwyższonych cholesterolem, etc. To nadmiar węglowodanów, rafinowanych produktów, tłuszczów trans należy wyeliminować.
Aha, podwyższony cholesterol nie jest niczym złym. Osoby, które bardzo długo żyją mają raczej wyższy, a nie niższy jego poziom.
The benefits of high chelesterol - http://www.westonaprice.org/moderndiseases/benefits_cholest.html
Wśród osób, które miały zawał jest większość takich, którzy mieli cholesterol w tzw. normie, czy nawet niższy.
Trójglicerydy spadają przy ograniczeniu węglowodanów i przy zwiększeniu tłuszczy zwierzęcych.
Co do Węgrów i ich diety to znów jakieś pomieszanie z poplątaniem.

All the good things for those who wait

napisał(a)
nofatuk
Znawca
Szacuny 41 Napisanych postów 1828 Wiek 32 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 5664
hehe miałem wykładowce od biomedycznych podstaw turystyki ktora ma siebie za wielki autorytet wsrod dietetyków, a takie ******ły plotła ze makabra...Wykładała własnie na AWF-wrocław)
ja tam jesten a cienki w uszach do wykładania:)
jedyne co moge wykładac na wyzszej uczelni to kafelki w kiblach:)

Praktyk nie teoretyk, f***'ty nie bzdety

napisał(a)
nofatuk
Znawca
Szacuny 41 Napisanych postów 1828 Wiek 32 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 5664
kwasy nasycone nie naleza do najzdrowszych a smalec jest ciezko strawny stąd te teorie.
co do chelesterolu to zalezy od jego rodzaju.
Podałem ze te ilosci dziennego zapotrzebowania na nasycone/jedno/wielo sa umowne i nie do konca sie z nimi zgadzam, jednak warto wiedziec co powoduje ich nadmiar.
Podsumowujac:
Hanni - bez przegięć:)
1

Praktyk nie teoretyk, f***'ty nie bzdety

napisał(a)
Zdenek_SB
Specjalista
Szacuny 60 Napisanych postów 3809 Wiek 33 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 41709
jasne , ja przeciez nie twierdze ze kazdy wykładowca uczelniany jest kompetentny ale cos znac sie trzeba

tylko jeden klub
kocham aż po grób...

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Jaka dieta redukcyjna.

Następny temat

Olej Z Słoneczników

Jaki rodzaj kreatyny wybrać?

Nutella vs. Nutwhey Peanut Choco - porównanie okiem dietetyka

Czy białko „z proszku” jest bezwartościowe?

Która kasza jest najlepsza? Porównanie okiem dietetyka

Tomasz Słodkiewicz znowu wolny?

Klaudia Mincewicz - ocena sylwetki

Kreatyna niszczy cały organizm! - według francuskich instytucji

Jak radzić sobie z dietą w pracy i w szkole?