SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Ryby - po które warto sięgać?

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 15614

napisał(a)
blue_hope Doradca
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2809 Napisanych postów 14839 Wiek 30 lat Na forum 2 lata Przeczytanych tematów 131534
Ryby - po które warto sięgać?


Do tego, że ryby są wartościowe nikogo chyba nie trzeba przekonywać.
Pytanie jakie ryby należy wybierać, by wpływały dobrze na nasz organizm i nasze zdrowie.
Z racji tego, że wiele się teraz mówi o skażonych rybach, karmionych paszami, antybiotykami postanowiłam napisać kilka słów o tym, które ryby powinny znaleźć się na naszych talerzach, po które ze spokojną głową możemy sięgać, bez obawy o swoje zdrowie



ŁOSOŚ




Łosoś to jedna z tych dość znanych ryb i nawet dość często wybierana przez Polaków.
Jest dość tłusty, słynie on z pokaźnych ilości selenu, cynku potasu i jodu.
Znaleźć w nim można też wiele witamin między innymi : A, witaminy z grupy B, D, E.
Należy też zaznaczyć, że zawiera spore ilości omega3 oraz omega6.
Łosoś oczywiście sprawdza się idealnie w postaci smażonej, grilowanej jak również i duszonej. Spotkać można też wędzone kawałki łososia, ale też norweskiego i dzikiego. Warto zwrócić uwagę, czy opakowanie ryby zawiera etykietę z jakiego miejsca ryba została złowiona.

Jeśli mowa o rybach wędzonych należy spożywać je od czasu do czasu z racji chociażby sporej zawartości sodu, jak wiadomo jego nadmiar nam nie służy.
Warto zwracać uwagę też na to, by ryba wędzona było ze znanego źródła, często do wędzenia używa się różnych środków chemicznych, co już nic ze zdrowiem wspólnego nie ma.


PSTRĄG




Pstrąg jest rybą słodkowodna, można znaleźć pstrąga potokowego, źródlanego oraz tęczowego ten ostatni jest najczęściej spotykany w sklepach.
Ryba ta zawiera sporo selenu, fosforu, wapnia, magnezu, żelaza. Ponadto witaminy z grupy B oraz A, D, i E. Zaznaczyć też trzeba, że pstrągi w każdej odmianie zawierają dużo więcej omega3 niż inne ryby z gatunku słodkowodnych.
Pstrąga można przyrządzić na grillu, w piekarniku. Ale też można go usmażyć, doskonale smakuje też wędzony.


DORSZ




Dorsz jest jedną z tych chudszych ryb, ale mimo to bardzo wartościową.
Zawiera sporo selenu, witamin z grupy B oraz A i E, ponadto zawiera też niacynę oraz jod.
Dlatego też polecany jest osobom z zaburzeniami tarczycy, gdyż wystarczy spożyć 100g dorsza, aby zapewnić sobie dziennie spożycie na jod.
Dorsz zawiera też kwasy omega3 oraz omega6.
Trzeba też zwrócić uwagę, że w mięsie dorsza zawarty jest bardzo silny alergen - gad C1. Dlatego też nie każdy dorsza może jeść.
Rybę tą przyrządzać można również jak inne ryby na wiele sposobów.
Dorsz ma dość chude mięso, więc trzeba go poddać nie za długiej obróbce termicznej, w takim wypadku dobrze sprawdza się smażenie i duszenie. Można też przyrządzić go z użyciem piekarnika, ale na krótki czas, by nie został z niego wiór


KARP




Karp to ryba słodkowodna, rzadko ląduje na naszych stołach, zazwyczaj widujemy go tylko w Wigilię
A szkoda, gdyż karp zawiera sporo witamin z grupy B, niacynę , witaminę A, C, kwas foliowy, ponadto wapń, fosfor, potas, sód, żelazo, magnez.
Karpia można podawać na wiele sposobów - smażonego, zapiekanego w piekarniku, duszonego, ale też w galarecie, czy faszerowanego różnymi przysmakami.


TUŃCZYK




Ta ryba kojarzy nam się bardziej z puszkowanym tuńczykiem w kawałkach, niż ze świeżą rybą.
Mięso z tuńczyka dostarcza nam niezbędnych kwasów tłuszczowych omega3.
Tuńczyk też zawiera sporo witamin z grupy B, niacyny, ale też witaminy A, D, wapń, fosfor, żelazo.
Tuńczyk pasuje idealnie do sałatki warzywnej, można też zjeść go w formie steku, ale też lekko podpiec, bo to delikatne mięso i podobnie jak z dorszem, zbyt długie smażenie spowoduje, że będzie ryba będzie mocno sucha i niesmaczna.


SZPROT




Szprot ma dość tłuste mięso, ale delikatne. Nadaje się on do grillowania, wędzenia, pieczenia i smażenia.
Szprot jest rybą, która zawiera spore ilości witamin w tym D, i B12 oraz soli mineralnych między innymi wapnia, znajdziemy w nim też kwasy omega3.


MINTAJ




Mintaj jest jedną z tych chudych ryb, które na pewno warto wprowadzić w swoją dietę. Zawiera on sporo selenu, fosforu, chromu, potasu, jodu witaminy A oraz D, PP i kwasów omega3.
Mintaj jak i inne ryby można przyrządzać smażąc go, dusząc, ale też grilując.


ŚLEDŹ




Śledzie zaliczają się do tłustych ryb. Zawierają kwas omega3, są też źródłem witamin A, D , E. Jest w nich też sporo witamin z grupy B, ale też żelaza, cynku, fosforu miedzi i jodu.
Zapiekać można je w piekarniku, ale też możemy je smażyć na patelni na np. oleju kokosowym.
Nadają się do różnych zapraw w słoików np. w zalewie octowej.


MIRUNA




Miruna to kolejna chuda ryba, jej mięso jest również delikatne, zawiera wiele potasu, witamin z grupy B i kwasów omega3 oraz spore ilości niacyny.
Doskonale nadaje się do piekarnika zawinięta w folię z warzywami jak i w tej samej postaci, ale duszona.


MAKRELA




Ryba ta jest równie znana, jak tuńczyk. Jest bogata w selen oraz niacynę. Ma w sobie spore ilości kawasów omega3. Ponadto w makreli znajdziemy witaminy A, D, E, kwas foliowy, witaminy z grupy B i wiele minerałów między innymi sód, potas, fosfor, selen, wapń, jod, magnez. Najczęściej spotykamy ją w wędzonej formie. Zapominając o tym jak wyśmienicie smakuje świeża przyrządzona np. w piekarniku.


SUM





Sum jest tłustą rybą, nadaje się do wędzenia, smażenia i grillowania. Sum zawiera sporo sodu i potasu. Rzadko można dostać świeże kawałki tej ryby. Ma bardzo delikatne i soczyste mięso. Sum pochwalić się też może zawartością witaminy A, witamin z grupy B i kwasu foliowego


OKOŃ




Ryba ta zawiera witaminę A, niacynę, B12 oraz żelazo, jest też bogata w potas, fosfor, sód, wapń i magnez. Okonia świetnie przyrządzić można w folii z warzywami, można też go smażyć i grillować.


SANDACZ




Ryba ta ma chude, delikatne mięsko. Zawiera spore ilości potasu. Doskonale sprawdza się jako potrawa, którą zapiekamy w piekarniku, ewentualnie dusimy w jarzynach.
Mięso z sandacza bogate jest również w witaminy E i A, jest źródłem kawasów omega3.


WĘGORZ




Węgorz to jedna z tych tłustych ryb, zawiera ogromne ilości witaminy A. Dobrze jest do piec w piekarniku, grillować, lub dusić z warzywami na patelni.
Jest bogaty też w składniki mineralne między innymi : potas, fosfor, sód, wapń, magnez, cynk.


SZCZUPAK




W szczupaku znajdziemy sporo kwasu foliowego, ale też witaminy C i A, niacynę i witaminy z grupy B. Ale też minerały : magnez,wapń, żelazo, cynk, jod, sód, potas, fosfor. Mięso szczupaka jest dość chude.
Przyrządzić go można w folii z warzywami w piekarniku. Są też dość znane klopsiki ze szczupaka z warzywami, które są bardzo pyszne.


MORSZCZUK




Mięso z morszczuka jest bardzo chude. Zawiera sporo jodu oraz kwasów omega3.
Ponadto witaminy A, D, E, kwas foliowy, niacynę, witaminy z grupy B. I minerały jod, selen, żelazo, fosfor, potas, magnez, cynk i mangan.
Można go przyrządzić na wiele sposób, najbardziej jednak smakuje w różnych kombinacjach podana z piekarnika.


HALIBUT




Halibut jednych zadziwia, a drugich zaś odpycha swoim smakiem, ryba ta ma niewielkie ilości tłuszczu, ale też nie należy do najtańszych. Wyróżnia się go dwa rodzaje biały oraz niebieski, zaletą jego jest mała ilość ości. Znajdziemy w nim witaminy A, E, D, PP, wit. z grupy B, kwas foliowy oraz spore zawartości minerałów takich jak potas, fosfor, selen, sód, wapń, żelazo, miedź, cynk, magnez, jod. Należy też zaznaczyć, że halibut nie jest dla wszystkich i należy go konsumować z umiarem. Z racji zawartości rtęci w mięsie halibuta, ale też z powodu sporej ilości puryn.
Halibut idealnie nadaje się do grillowania, gotowania i smażenia. Dość szybko się go przyrządza. Można też znaleźć bardzo dobre kawałki wędzonego halibuta.
Na bazie mięsa z halibuta można zrobić też pyszną zupę rybną.


Mam nadzieję, że odrobinę przybliżyłam temat ryb, podając przykłady tych, po które możemy ze spokojem sięgać


Zmieniony przez - domer w dniu 2016-11-07 13:08:47
10

W kuchni hamuje Cię Twoja własna wyobraźnia...
http://www.sfd.pl/[BLOG]_Agnieszka_w_kuchni__czyli_coś_z_niczego_;_-t1096225.html 

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2198 Napisanych postów 51988 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 497362
Kolejny fajny artykuł. Podstawy o rybach na pewno przydadzą się osobom początkującym.

Moderator działu Odżywianie

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 562 Wiek 39 lat Na forum 1 rok Przeczytanych tematów 12971
A co z rybami w puszce. np makrela w pomidorach czy oleju, można ją włączyć do diety ?
Podobnie jak tuńczyk w puszcze, jeść taki w sosie własnym czy oleju ?
Czekam z niecierpliwością na odpowiedź bo jestem w trakcie tworzenia diety i chce w niej uwzględnić ryby w tej postanie ?
napisał(a)
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2198 Napisanych postów 51988 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 497362
W oleju polecam unikać. Inne sporadycznie. Na czarną godzinę ujdzie. Bazuj na świeżych.

Moderator działu Odżywianie

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 562 Wiek 39 lat Na forum 1 rok Przeczytanych tematów 12971
No to jest to czego się obawiałem, codziennie czy nawet co drugi dzień jeździć za świeżą rybą kilka km zniechęca i cenowo i czasowo (:
napisał(a)
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2198 Napisanych postów 51988 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 497362
Mrożone również mogą być obecne w diecie. Poza tym nie codziennie a raz kupić świeże np w promocji i zamrozić. W przypadku mrożonych uwagę zwracaj na to, żeby nie miały dodatku fosforanów i glazury.


Zmieniony przez - domer w dniu 2016-11-06 15:31:03

Moderator działu Odżywianie

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 562 Wiek 39 lat Na forum 1 rok Przeczytanych tematów 12971
A czy coś godnego uwagi znajdę w biedronce ?
Może sałatka z makreli wędzonej z jajkiem i ryżem ?
Jesli zaśmiecam wątek to można usunąc moje wpisy.
napisał(a)
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2198 Napisanych postów 51988 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 497362
Tak. Dorsz, mintaj, morszczuk z mrożonych i niedrogich. Ze świeżych łosoś atlantycki lub pacyficzny, dziki. Również pstrąg.

Moderator działu Odżywianie

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 562 Wiek 39 lat Na forum 1 rok Przeczytanych tematów 12971
ok dzięki więc , więc postaram się stworzyć dietę tak by każdego dnia lub prawie każdego mieć rybę w jadłospisie.
1
napisał(a)
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2198 Napisanych postów 51988 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 497362
Nie musisz codziennie. Np 3-4 razy w tyg. będzie już dobrze.

Moderator działu Odżywianie

napisał(a)
Ekspert
Szacuny 394 Napisanych postów 2749 Wiek 22 lat Na forum 5 lat Przeczytanych tematów 49717
Kolejny super artykuł Uwielbiam ryby, gdyby nie cena częściej by gościły w jadłospisie
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Dieta na masę do oceny

Następny temat

Dieta low carb

CT Fletcher - testament legendy CT Fletcher - testament legendy Sezonowe zaburzenia afektywne - czym są i jak z nimi postępować? Sezonowe zaburzenia afektywne - czym są i jak z nimi postępować? Pierś z kurczaka faszerowana szpinakiem i suszonymi pomidorami Pierś z kurczaka faszerowana szpinakiem i suszonymi pomidorami 6 sposobów na poprawę elastyczności mięśni 6 sposobów na poprawę elastyczności mięśni Błędy kulinarne, które mogą sprawić, że twoje posiłki będą niezdrowe! Błędy kulinarne, które mogą sprawić, że twoje posiłki będą niezdrowe! NALT - N-acetylo-L-tyrozyna podnosi możliwości umysłowe NALT - N-acetylo-L-tyrozyna podnosi możliwości umysłowe Co bardziej szkodliwe dla kolan: bieganie czy przysiady? Co bardziej szkodliwe dla kolan: bieganie czy przysiady? Na co zwrócić uwagę przy wyborze siłowni? Na co zwrócić uwagę przy wyborze siłowni?