SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Ryby

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe:

Ilość wyświetleń tematu: 17042

...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 21 Napisanych postów 13700 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 60920
Czy jesz ryby?

Spożycie ryb nigdy nie było bardzo popularne w Polsce. Jadano je zwykle z okazji wielkich świąt. Niestety niewiele się od tego czasu zmieniło...

Spożycie ryb nigdy nie było bardzo popularne w Polsce. Jadano je zwykle z okazji wielkich świąt. Niestety niewiele się od tego czasu zmieniło. Przeciętny Polak zjada około 6-7 kg ryb rocznie, dla porównania roczne spożycie ryb w krajach europejskich dochodzi do 20 kg na rok na osobę.


Tuszka ryb jest zasobem pełnowartościowego białka (zawiera cały szereg aminokwasów egzogennych, czyli niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a których organizm sam nie jest w stanie ich sobie wytworzyć), dobrze przyswajalnego tłuszczu (w tym obecności wielonienasyconych kwasów tłuszczowych), witamin, głównie: A i D i składników mineralnych, m.in.: fosforu, selenu, magnezu, wapnia, jodu (głównie gdy ryba jedzona jest ze szkieletem).

Znaczącymi źródłami (spośród wszystkich ryb) dobrze przyswajalnych witamin A i D są głównie:

-śledzie
-sardynki
-węgorz
-łosoś
-makrela

Ryby są ciągle w Polsce niedocenianym i rzadko spożywanym produktem, kiedy powinny pojawiać się na naszym stole przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. Są one źródłem białka o wysokiej wartości odżywczej. Dodatkową zaletą białka ryb jest fakt posiadania niewielkiej ilości tkanki łącznej, co dodatkowo podwyższa jego strawność i przyswajalność w organizmie (znajduje się ona w zakresie 93-97%).

Nie tylko białko jest dobrze przyswajanym składnikiem pochodzącym z ryb, do tej grupy zaliczyć można też tłuszcz (przyswajalność około 97%). Ze względu na zawartość tłuszczu ryby zostały podzielone na dwie grupy: chude i tłuste.

W tabelach poniżej przedstawiony został podział ryb ze względu na ilość tłuszczu z uwzględnieniem zawartości cholesterolu i kaloryczności w 100 g (tabelę sporządzono na podstawie "Wartości odżywczej wybranych produktów spożywczych i typowych potraw" IŻŻ).






Jedz ryby morskie

Ryby morskie i słodkowodne różnią się między sobą proporcją i zawartością poszczególnych składników odżywczych. Ryby morskie mimo dość dużej ilości tłuszczu posiadają znacznie większe ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (z rodziny omega-3). Tłuszcze te odgrywają znaczącą rolę w profilaktyce miażdżycy oraz niedokrwiennej choroby serca. Dowiedziono też, że przyczyniają się do obniżania poziomu trójglicerydów we krwi. Najwięcej kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 zawierają:

=łosoś
-makrela
-śledź
-halibut
-dorsz
-tuńczyk

Około 200 g mięsa ryby pokrywa zapotrzebowanie na większość składników pokarmowych. Z tego powodu nie powinniśmy unikać spożywania ryb i przynajmniej 2-3 razy w tygodniu mięso innych zwierząt zastępować porcją mięsa ryb.

Włączając do diety ryby warto zwracać uwagę na sposób ich obróbki kulinarnej. Zalecany sposób przygotowania to przede wszystkim: pieczenie w piekarniku (bez dodatku tłuszczu) i gotowanie na parze. Ryby są produktem, który bardzo szybko pod wpływem wysokiej temperatury mięknie i nadaje się do spożycia, dlatego ich przygotowanie nie zajmuje zbyt wiele czasu.

Część z nas rezygnuje ze spożycia ryb ze względu na ich specyficzny zapach, zróżnicowany smak w zależności od gatunku itp. Jeśli trudno Tobie przemóc się do jedzenia np.: karpia, spróbuj innych gatunków, których jeszcze nie jadłaś, a na pewno odnajdziesz ulubiony smak, a dzięki temu będziesz zjadała je chętniej. Zachęcam do "połowów" (dosłownie i w przenośni) i oby każdy znalazł coś dla siebie

źrodlo - vitalia.pl


bylo juz pare artow o rybach, ale tego nie

Zmieniony przez - erminho w dniu 2007-03-09 15:22:01

Zmieniony przez - erminho w dniu 2007-03-09 15:22:22
1

Doradca w dziale ,,Piłka nożna''

Nagrody w Typerze sfd.pl funduje Sklep Kibica http://www.ISS-sport.pl

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 127 Wiek 28 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 4133
"Spożycie ryb nigdy nie było bardzo popularne w Polsce. Jadano je zwykle z okazji wielkich świąt. Niestety niewiele się od tego czasu zmieniło..."

hehe u mnie to troszke inaczej wyglądało...

btw sog
...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 261 Wiek 29 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 6131
Dobry artykuł sog. Ja również jem zdecydowanie więcej ryb niż przeciętny Polak. Uwielbiam łososia i jest on niezastąpionym składnikiem mojej diety.
...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 2931 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 24391
dobra dobra, nie zapominajcie, ze ryby sa na koncu lancucha pokarmowego, czyli bioakumulacja dziala
zaczyna sie od zanieczyszczen, ktorych w wodach na naszej planety nie brakuje

ale coz, takie czasy
kompromisow nie da sie uniknac
soga dam

pzdr

----> www.pajacyk.pl <----

na weekendach mnie NIE MA!

::]]}|{{[[:: a44 - electro glide in blue

...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 45 Napisanych postów 10137 Wiek 29 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 38628
Rybki smaczne nie ma to jak pyszna panga
1
...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 179 Wiek 28 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 5597
Wcina jakąs rybke jakies 3 razy w tygodniu. Naprawde polecam świetna sprawa.
Sog leci
Pozdro

Zmieniony przez - waco17 w dniu 2007-03-09 16:59:01

pzdr zią

...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 2083 Wiek 29 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 39361
..dobry art ,
ryb nigdy za wiele
ladnie wszystko napisane,
rzeczowo i na temat
sog4You
pzdr

<<<Bez celu i chęci nigdy nic nie osiągniesz>>>
http://www.sfd.pl/meine_siłownia-t301836.html 

...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Specjalista
Szacuny 60 Napisanych postów 3809 Wiek 34 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 41709
Lap sogacza - fajny art.

tylko jeden klub
kocham aż po grób...

...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 3 Napisanych postów 523 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 14448
6roove nawet tak nie mów, bo zacznę inaczej patrzeć na ryby...

Dobry dorszyk nie jest zły
Tuńczykiem w sosie własnym i trylionem konserwantów nie pogardzę.

Sog dla autora oczywiście!
...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 21 Napisanych postów 13700 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 60920
ja rowniez uwielbiam ryby, aczkolwiek nie jem ich za czesto, a to ze wzgledu na ich cene drozyzna..

Doradca w dziale ,,Piłka nożna''

Nagrody w Typerze sfd.pl funduje Sklep Kibica http://www.ISS-sport.pl

...
napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 13 Napisanych postów 1268 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 11409
jaka tam drozyzna
wiadomo losos np kosztuje sporo
ale filety mrozone tanie sa

ZAKŁADY BUKMACHERSKIE
Zgarnij BONUS 40zł
www.bwin.com/?pid=1209&pt=2&language=9&mc=MGM-IY/cnHGpn65IIrXLuJlJw=== 

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Owoce i warzywa

Następny temat

L-karnityna vs Thermo Fat Burner