Zadaj anonimowe pytanie i otrzymaj błyskawiczną odpowiedź
Temat został odczytany 33026 razy
  • Autor

    Przetrenowanie

  • sizeXL
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 5467
    • Na forum: 12 lat
    • Trenuje: 12
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 30163
    • Status:Znawca

    Wysłano 05 września 2002 23:37

    zgłoś naruszenie

    Słowo "przetrenowanie" jest ogólnym pojęciem opisującym jakikolwiek gługo- lub krótkotrwały stan, w którym nastąpiło zachwianie równowagi między treningiem lub ćwiczeniami a regeneracją. Wynikiem jest ostre, długotrwałe wyczerpanie, powodujące spadek możliwości trenigowych.

    Syndrom przetrenowania (stagnacja) jest wynikiem długiego okresu bardzo obciążającego treningu, rezultatem czego zaczynają pojawiać się fizyczne emocjonalne i oznaki, które nie ustąpią jeżeli zakres treningu nie zostanie drastycznie zmniejszony, czy nawet całkowicie zatrzymany na okres kilku tygodni czy nawet miesięcy. Stąd syndrom przetrenowania jest czymś czego naprawdę należy unikać.

    Nadwyrężenie mięśni - krótkotrwałe wyczerpanie lub ból spowodowany jedną lub kilkoma ostrymi sesjami treningowymi. Ten rodzaj bólu zaniknie po kilku dniach ograniczonego treningu lub przerwy w treningach.
    Może być spowodowane:
    - zwiększeniem ilości powtórzeń w serii,
    - większa ilość serii,
    - użycie większych ciężarów,
    dodaniem nowego ćwiczenia do sesji treningowej.
    Nadwyrężenie mięśni zniknie po kilku dniach, a prawdziwe syndromy przetrenowania potrzebują całych tygodnii do ustąpienia.

    Przełamanie - jest krótkim, planowanym okresem przetrenowania, który czasami kończy się bardzo łagodną formą zastoju. Planowany krótki okres bardzo wytężonego treningu jest często częścią strategii stosowanej przez niektórych trenerów w celu spowodowania dalszych przyrostów.

    Jedynym symptomem, który wydaje się być wspólnym we wszystkich przypadkach przetrenowania jest przemęczenie. Wynikiem jest zmniejszenie maksymalnego zakresu pracy.
    Innym symptomem jest zwiększenie zuzycia energii i tlenu. Towarzyszy temu przyspieszonie rytmu uderzeń serca i oddychania. Zwiększenie się zuzycia energii może być powodowane zmianami w schemacie zaangażowania mięśni do wykonywania pewnej pracy. Normalnie organizm angażuje cały mięsień i części mięśni w najbardziej efektywny sposób, aby tę pracę wykonać. Jednakże z powodu zmęczenia zachodzi dużo mniej ekonomiczne wykorzystanie mięśni, a to kosztuje więcej energii i wymaga większych ilości tlenu.

    Koncentracja hormonów we krwi - jak testosteron i kortyzol - może ulec zmianie. Poziom testosteronu może się obniżyć podczas gdy poziom kortyzolu, hormonu mającego wpływ na zuzycie węglowodanów i tłuszczu może wzrosnąć. Kortyzol widziany jest przez korę nadnerczy, gruczoł ulokowany na górze nerek. Testosteron można traktować jak hormon anaboliczny w znaczeniu, że poprawia doprowadzenie białek do mięśni i w związku z tym ma wpływ na zwiększenie się masy mięśni. Kortyzol natomiast można uważać za hormon kataboliczny, zwalniający dopływ białek do mięśni, stąd też nie powodujący żadnych zmian lub wręcz straty masy mięśniowej.


    Zawodnicy mogą subiektywnie oceniać poziom zmęczenia i użyć to jako wskaźnika przetrenowania. Jednakże, jeżeli zmęczenie ma być użyte jako wskaźnik przetrenowania, nie powinno być żadnych innych powodów do przemęcznia - jak późne chodzenie spać przez kilka nocy.

    Określenie częstotliwości uderzeń serca w czsie spoczynku jest praktycznym zastosowaniem oceny syndromu przetrenowania. Częstotliwość tą można zmierzyć poprzez zmierzenie ilości pulsów w czasie 15s w nadgarstku. Po pomnożeniu przez 4 uzyska się ilość uderzeń serca na minutę. Aby mierzenie uderzeń serca miało wartość, należy, zawsze robić to o tej samej porze dnia i po takiej samej aktywności fizycznej.


    Wszystkim czego potrzeba, aby prawidłowo ocenić objawy, jest miejsce w dzienniczku treningów i prowadzenie zapisków. Np. tempo uderzeń serca w stanie spoczynku można mierzyć codziennie, zapisywać można ilość i częstotliwość występowania infekcji, zapisywać subiektywne odczucia psychologiczne ("Czuję się świetnie", "Nie chce mi się nic robić").
    Prowadzenie zapisów objawów w połączeniu z prawidłowym ich odczytywaniem, planowanym ui uzasadnionym programem treningowym, oraz dobrze zrównoważoną dietą może być pomocne w uniknięciu przetrenowania.


    Laboratoryjne objawy przetrenowania:
    - Zwiększone zmęczenie w okresie odpoczynku i podczas pracy
    - Zwiększenie zuzycia energii i tlenu
    - Zwiększenie koncentracji mleczanu we krwi przy zakresie pracy mniejszym niż maksymalny
    - Obniżenie koncentracji mleczanu we krwi przy maksymalnym obciążeniu treningowym
    - Obniżenie koncentracji węglowodanów w wątrobie i mięśniach
    - Wydłużenie czasu powrotu do normalnego tempa uderzeń serca po treningu
    - Podniesienie się poziomu adrenaliny podczas treningu
    - Nienormalny elektrodiagram
    - Spadek liczby czerwonych ciałek krwi
    - Spadek hemoglobiny
    - Spadek hematokrytu
    - Spadek koncentracji testosteronu we krwi
    - Wzrost koncentracji kortyzolu we krwi
    - Spadek stosunku testosteronu do kortyzolu



    "Kogut tylko na własnym gnojowisku dużo może".
  • Wysłano 08 września 2002 12:29

    zgłoś naruszenie
    Polecamy zaufać naszym specjalistom, dobierając plan treningowy, plan odżywiania czy suplementację, potrzebujesz indywidualnego podejścia. Poproś o przygotowanie planu dla Ciebie http://potreningu.pl/plany. Profesjonalny, kompletny plan: diety + treningi + suplementacja, już od 149 69
  •  
    SFD

      Wysłano 08 września 2002 12:29

      zgłoś naruszenie
      Nie jestem zielony ale zobaczyłem ten artykuł i byłbym wdzięczny jakbyśmi coś wytłumaczył. Na wsi np na rzniwaqch zap******* sie od świtu do zmroku na pełnych obrotach śpi sie koło 6 godzin. Jest to także muj styl życia a pszetrenowania nie miałem. to chyba jak ze 3 serie se dodam to sie nic nie stanie???

      Baretkj
    • shinobi
      • Pochwały:0
      • Nagany:0
      • Postów: 1129
      • Wiek: 31 lat
      • Na forum: 12 lat
      • Płeć: Mężczyzna
      • LPA: 4101

      Wysłano 08 września 2002 15:28

      zgłoś naruszenie
      Cóż moje zdanie jest takie, wysiłek jaki jest podczas pracy na wsi i wogóle w jakiejkolwiek innej pracy jest odmienny od wysiłku kulturystycznego.
      Tutaj skupiasz się na konkretnych mięśniach i to one pracują, dlatego na nie powinno sie ograniczać prace.

      [Wiara potrafi zdziałać cuda, jeżeli tylko w to uwierzysz]
      "Nikt nie czepia się silnych ludzi" Charles Atlas
    • feders
      • Pochwały:0
      • Nagany:0
      • Postów: 67
      • Na forum: 10 lat
      • LPA: 1235

      Wysłano 18 stycznia 2005 09:57

      zgłoś naruszenie
      jaie testy na zawartosc testosteronu i kortyzolu?? czy mozna kupic taki "test" w aptece, lub jakos inaczej to sprawdzic?? chce zdiagnozowac u siebie czy jestem przetrenowany ;)
    • Zawodny
      • Pochwały:0
      • Nagany:0
      • Postów: 19670
      • Wiek: 28 lat
      • Na forum: 9 lat
      • Trenuje: Kilka bedzie
      • Płeć: Mężczyzna
      • LPA: 52662
      • Status:Specjalista

      Wysłano 18 stycznia 2005 19:37

      zgłoś naruszenie
      nieglupi artyklu
      Czy jest forma Czy nie!
      Ja i tak KOKSUJE!
      --==GAINER TEAM==--
      [http://alliancebjj.pl/]
    • wookiss
      • Pochwały:0
      • Nagany:0
      • Postów: 5
      • Na forum: 10 lat
      • LPA: 267

      Wysłano 23 stycznia 2006 13:52

      zgłoś naruszenie
      Czy przetrenowanie może wystąpić w innych dziedzinach sportowych - jak sztuki walki i akrobatyka?.
      Od jakiś 4-5lat ćwicze non-stop - trening sztuk walki i akrobatyki - 3 razy w tygodniu + ćwiczenia siłowe w domu w inne dni tygodnia. Od jakiś 3-4 miesięcy czuje większe zmęczenie, a moje "osiągi" drastycznie spadły. Czy może to być przetrenowanie?
      It gets more painful...
      Everytime I Die!!!
    • LUKI
      • Pochwały:0
      • Nagany:0
      • Postów: 3246
      • Na forum: 12 lat
      • LPA: 14357

      Wysłano 23 stycznia 2006 14:12

      zgłoś naruszenie
      dobry art. Warto dodac ze przetrenowanie laczy sie z brakiem cyklicznosci w treningach jak monotonnosci w diecie. Wtedy potrzebna jest zmiana treningu i wskazane tzw. bomby kaloryczne jak i nawet pare dni przerwy
      misiek
    • everr
      • Pochwały:0
      • Nagany:0
      • Postów: 8416
      • Wiek: 27 lat
      • Na forum: 8 lat
      • Płeć: Mężczyzna
      • LPA: 79983

      Wysłano 24 stycznia 2006 09:28

      zgłoś naruszenie
      tak to moze byc przetrenowanie, odpusc na troche ćwiczenia zadbaj o własny orgaznim, masaże, sauna itd.
      [http://wicek-lampy.cba.pl/]

      "profesjonalna" naprawa
    • wookiss
      • Pochwały:0
      • Nagany:0
      • Postów: 5
      • Na forum: 10 lat
      • LPA: 267

      Wysłano 24 stycznia 2006 13:19

      zgłoś naruszenie
      Dzięki za odpowiedź. Jak dotąd spotkałem się z artykułami o przetrenowaniu, które mówiły tylko o kulturystyce i trójboju.
      Chciałem się jeszcze dowiedzieć jaki czas odpoczynku zalecacie i na jakie formy "ćwiczeń" mogę sobie pozwolić? Napewno basen - coś jeszcze? Jakieś małe seryjki pompek w domu?
      It gets more painful...
      Everytime I Die!!!
    • MisieXL
      • Pochwały:0
      • Nagany:0
      • Postów: 2390
      • Wiek: 26 lat
      • Na forum: 8 lat
      • Trenuje: 8 lat z przerwami
      • Płeć: Mężczyzna
      • LPA: 21030

      Wysłano 24 stycznia 2006 15:55

      zgłoś naruszenie
      Żadnych ćwiczeń siłowych!! Opoczynek przede wszystkim, basen tak, ale bez przesady, diete trzymać i czekać.
    • Teslar
      • Pochwały:0
      • Nagany:0
      • Postów: 6
      • Na forum: 4 lata
      • Trenuje: 1,5
      • Płeć: Mężczyzna
      • LPA: 180

      Wysłano 16 lutego 2010 09:42

      zgłoś naruszenie
      Witam Panowiem mam pewien problem poniewaz chyba uleglem przetrenowaniu we środe mialem zawody na lape pozniej poszedłem na trening reka bolala okrutnie;p ale w czwartek poszedlem pograc w siatke mialem okrutne bole w tej rece ale dalem rade w piatek na trening smignalem no nie bylo ciekawie i w czoraj bylem na trenie i nie miałem sily wogole ;/ opadlo o jakies 40% rece same w dół przy cieżarach plus wytrzymalosc zmalala lepiej odpoczac do poniedzialku czy w piatek maly tren taki sobie zrobi z góry dzieki za odpowiedzi:) Btw . Art bardzo fajny troche się dowiedziałm :) SoG!

      Zmieniony przez - Teslar w dniu 2010-02-16 09:45:42