SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Owoce i warzywa

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 32347

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 21 Napisanych postów 13700 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 60920
OWOCE I WARZYWA


Każdego dnia wybieraj różnorodne owoce i warzywa

Owoce i warzywa odgrywają kluczową rolę w diecie. Jedzenie dużej ilości różnego rodzaju owoców i warzyw, jako część wzorców zachowań prozdrowotnych, opisywanych przez niniejsze wskazówki, pomoże Ci uniknąć wielu przewlekłych chorób. Poprawi także funkcję Twoich jelit. Owoce i warzywa zapewniają niezbędne witaminy i minerały, błonnik, a także inne substancje, które są istotne dla zdrowia. Większość ludzi (w tym także dzieci) je mniej potraw zawierających owoce i warzywa, niż jest to zalecane. Aby zachować zdrowie, jedz różnorodne warzywa i owoce (co najmniej 2 x dziennie owoce i 3 x dziennie warzywa).

Po co jeść tak dużo różnorodnych owoców i warzyw?

Różne rodzaje owoców i warzyw są bogate w odmienne składniki. Niektóre są doskonałym źródłem karotenu, zawierającego witaminę A, podczas gdy inne mogą być bogate w witaminę c, kwas foliowy lub potas. Owoce i warzywa szczególnie fasolka i groszek także zawierają błonnik i inne substancje, które są niezbędne dla zdrowia. Zielone liściaste warzywa, owoce, fasolka i groszek są szczególnie bogate w wartościowe składniki. Większość owoców i warzyw zawiera mało tłuszczu i kalorii, stanowią potrzebne "wypełniacze" posiłków. Część z nich jest bogata w błonnik, a wiele przygotowuje się szybko i spożywa łatwo. Preferuj całe lub posiekane owoce i warzywa, ponieważ soki zawierają niewiele lub nie zawierają wcale błonnika.

Które owoce i warzywa zawierają najwięcej wartościowych składników?

Lista zamieszczona poniżej pokazuje, które owoce i warzywa są najlepszym źródłem witaminy A (karotenu), witaminy C, kwasu foliowego i potasu.

Źródła witaminy A (karotenu)

Pomarańczowe warzywa np. marchew, słodkie ziemniaki, dynie
Zielone liściaste warzywa np. szpinak ,rzepa
Pomarańczowe owoce np. morele, mango
Pomidory

Źródła witaminy C

Owoce cytrusowe i soki z cytrusów, kiwi, truskawki
Brokuły, papryka, pomidory, kabaczki, ziemniaki
Liściaste zieleniny, jak sałata, rzepa, szpinak

Źródła kwasu foliowego

Gotowana fasola i groszek, orzeszki ziemne
Pomarańcze, sok pomarańczowy
Szpinak, sałata, gorczyca

Źródła potasu

Pieczone ziemniaki, gotowany szpinak, zielony kabaczek
Banany, suszone owoce (śliwki, morele), sok pomarańczowy
Gotowana fasola, soczewica

Cel różnorodności

Jedz wszystkie dostępne owoce i warzywa, w każdej postaci (świeże, mrożone, puszkowane, suszone, pod postacią soków). Zawierają one mnóstwo witamin, minerałów i błonnika (większość soków nie zawiera błonnika). Pamiętaj, aby przed jedzeniem dokładnie je umyć. Jeśli kupujesz przetworzone owoce i warzywa, wybierz te, które zawierają mało konserwantów.

Spróbuj podawać owoce i warzywa w nowy sposób

Surowe warzywa z sosem nisko lub beztłuszczowym.

Warzywa podsmażane na niewielkiej ilości oleju roślinnego.

Owoce i warzywa wymieszane z innymi produktami w sałatkach, zapiekankach, zupach, sosach, możesz także dodać poszatkowane warzywa kiedy robisz kotlety.

Znajdź sposób, aby włączyć więcej owoców i warzyw do Twojej diety

Kupuj mądrzej. Zamrożone lub puszkowane owoce i warzywa są często najlepszym wyborem, są bogate w wartościowe składniki odżywcze.

Jeśli kupujesz owoce, które są bardzo świeże, kupuj tylko tyle, ile zjesz od razu.

Przechowuj je prawidłowo, aby zachować ich jakość. Można chłodzić większość świeżych owoców (ale nie banany) i warzyw (ale nie pomidory i ziemniaki). Układaj je tak, aby w pierwszej kolejności zużyć te najbardziej dojrzałe. Jeśli pokroisz je lub otworzysz puszkę, przykryj i dopiero potem wstaw do lodówki.

Trzymaj gotowe do spożycia, surowe warzywa pod ręką tj. w czystym pojemniku, na wierzchu w lodówce.

Wystawiaj owoce, tak aby były w zasięgu ręki tzn. na stole, barku.

Traktuj owoce jako naturalne słodycze kończące posiłek.

Kiedy jesz "na mieście" stołuj się w barach sałatkowych.

Rady

Owoce jedz nie mniej niż dwa razy dziennie, a warzywa przynajmniej trzy razy dziennie.

Próbuj świeżych, mrożonych, suszonych i puszkowanych, różnych rodzajów, kolorów i smaków.

Szczególnie często jedz zielone, liściaste warzywa, pomarańczowe owoce i warzywa oraz gotowaną fasolkę i groszek.

_________

nie jestem autorem artykulu, zrodlo - gazeta.pl; imo ciekawy tekst, sadze, ze sie przyda. sprawdzalem w wyszukiwarce i nie widzialem, zeby bylo

Doradca w dziale ,,Piłka nożna''

Nagrody w Typerze sfd.pl funduje Sklep Kibica http://www.ISS-sport.pl

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 179 Wiek 28 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 5597
Suszonych owoców nie trawie
Ale za to jabłka, banany itp. sa nieodzownym składnikiem jako uzupelnienie diety miedzy posilkami.
Sog
pozdro

pzdr zią

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 1256 Wiek 29 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 23375
fajny artykuł, ja bez warzyw i owoców nie wobrazam sobie zycia uwielbiam jabłka pomarancze, grejfruty, truskawki( w sezonie aahh pycha) czeresnie maliny suszone owoce jem tylko na sniadanie, morele sliwki daktyle, a z warzyw pomidory,ogórki szpinak,marchew,brokuły fasolka szparagowa groszek kalarepa cukinia, normanie niebo w gębie

sog duchowy

"Każdy widzi jakim się byc wydajesz,niewielu czuje jakim jestes"
Nicollo Machiavelli

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 21 Napisanych postów 13700 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 60920
ja osobiscie warzyw malo jem.. zdaje sobie sprawe z tego, jakie przynosza korzysci.. ale smak.. hmm. z warzyw przepadam przede wszystkim za pomidorem, ogorkiem.. jest natomiast ogrom warzyw, ktorych nie jem, moim kubkom smakowym warzywa nie podchodza

ale jesli chodzi o owowcy to jak najbardziej przede wszystkim: mandarynki, pomarancze, arbuzy (mmm), jablka, gruszki, banany, papaje

dzieki

Zmieniony przez - erminho w dniu 2007-03-09 19:15:03

Doradca w dziale ,,Piłka nożna''

Nagrody w Typerze sfd.pl funduje Sklep Kibica http://www.ISS-sport.pl

napisał(a)
Znawca
Szacuny 43 Napisanych postów 10135 Wiek 28 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 38606
Warzywa zaleca się żeby były nawet w każdym posiłku
Owoce też dobre i smaczne, ale tutaj należy pamietać o fruktozie, ale jeżeli jemy z umiarem to nie ma co się o to martwić

Jak chodzi o te składy witamin + do tego podane warzywa na pewno nie jest to pełna lista, ale art ciekawy Soga dzisiaj już dałem Ci, w innym arcie więc nie wejdzie.
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 4097 Wiek 36 lat Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 28862
Proszę o poradę
Jestem na redukcji i warzywa dzielę na dwie grupy:

- te które wliczam: soja, cieciorka, groch, fasola, soczewica (traktuje je jako źródło białka)
- te których nie wliczam: surówki z buraków, porów, kapusty białej i kiszonej, selera, pora, pomidory, ogórki, papryki itp.

Jem 5 posiłków: sniadanie 1, śniadanie 2, przedtreningowy, potreningowy, kolacja

Które warzywa kiedy jeść? Kiedy jeść więcej, a kiedy mniej? kiedy najlepiej dać owoc
napisał(a)
s.m.p.a. ODŻYWIANIE
Ekspert
Szacuny 418 Napisanych postów 56364 Wiek 31 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 184874
owoc najlepiej do śniadania warzyw nie traktowałbym jako źródeł białka chyba że jesz je z pełnowartościowymi białkami uważaj na buraki warzyw nie jedz w porach około treningowych a które kiedy to zależy od tego co lubisz jednak uważaj na kapustę nie polecam na noc i wszystko z głową

Niedostępny do odwołania. Zdrowia dla WSZYSTKICH!

https://www.facebook.com/pages/Wszystko-Ch**/363238457019620 

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 4097 Wiek 36 lat Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 28862
dzięki
a co znaczy : uważaj na buraki?
napisał(a)
s.m.p.a. ODŻYWIANIE
Ekspert
Szacuny 418 Napisanych postów 56364 Wiek 31 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 184874
mają wysoki indeks glikemiczny więc z nimi bym uważał
1

Niedostępny do odwołania. Zdrowia dla WSZYSTKICH!

https://www.facebook.com/pages/Wszystko-Ch**/363238457019620 

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 4097 Wiek 36 lat Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 28862
no to idealne po siłce do brązowego ryżu, bo białego nie jadam
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

sucharek

Następny temat

Ryby

Fitnesski w stroju body - HOT galeria zdjęć Fitnesski w stroju body - HOT galeria zdjęć Sałatka z wędzonym kurczakiem i pestkami dyni Sałatka z wędzonym kurczakiem i pestkami dyni Trening na zgrabne pośladki - podejmij wyzwanie z SFD Trening na zgrabne pośladki - podejmij wyzwanie z SFD Ochrona stawów - jak ją wspomóc? Ochrona stawów - jak ją wspomóc? Leksykon suplementacji: Melatonina Leksykon suplementacji: Melatonina 04-05.11.2017 Mistrzostwa Świata w Kulturystyce – Benidorm Hiszpania - Wyniki 04-05.11.2017 Mistrzostwa Świata w Kulturystyce – Benidorm Hiszpania - Wyniki Jak ćwiczyć na masie? Jak ćwiczyć na masie? Alicja w krainie szampana Alicja w krainie szampana