Zadaj anonimowe pytanie i otrzymaj błyskawiczną odpowiedź
Temat został odczytany 29674 razy
  • Autor

    Owoce i warzywa

  • erminho
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 13700
    • Na forum: 10 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 60920
    • Status:Znawca

    Wysłano 09 marca 2007 15:11

    zgłoś naruszenie

    OWOCE I WARZYWA


    Każdego dnia wybieraj różnorodne owoce i warzywa

    Owoce i warzywa odgrywają kluczową rolę w diecie. Jedzenie dużej ilości różnego rodzaju owoców i warzyw, jako część wzorców zachowań prozdrowotnych, opisywanych przez niniejsze wskazówki, pomoże Ci uniknąć wielu przewlekłych chorób. Poprawi także funkcję Twoich jelit. Owoce i warzywa zapewniają niezbędne witaminy i minerały, błonnik, a także inne substancje, które są istotne dla zdrowia. Większość ludzi (w tym także dzieci) je mniej potraw zawierających owoce i warzywa, niż jest to zalecane. Aby zachować zdrowie, jedz różnorodne warzywa i owoce (co najmniej 2 x dziennie owoce i 3 x dziennie warzywa).

    Po co jeść tak dużo różnorodnych owoców i warzyw?

    Różne rodzaje owoców i warzyw są bogate w odmienne składniki. Niektóre są doskonałym źródłem karotenu, zawierającego witaminę A, podczas gdy inne mogą być bogate w witaminę c, kwas foliowy lub potas. Owoce i warzywa szczególnie fasolka i groszek także zawierają błonnik i inne substancje, które są niezbędne dla zdrowia. Zielone liściaste warzywa, owoce, fasolka i groszek są szczególnie bogate w wartościowe składniki. Większość owoców i warzyw zawiera mało tłuszczu i kalorii, stanowią potrzebne "wypełniacze" posiłków. Część z nich jest bogata w błonnik, a wiele przygotowuje się szybko i spożywa łatwo. Preferuj całe lub posiekane owoce i warzywa, ponieważ soki zawierają niewiele lub nie zawierają wcale błonnika.

    Które owoce i warzywa zawierają najwięcej wartościowych składników?

    Lista zamieszczona poniżej pokazuje, które owoce i warzywa są najlepszym źródłem witaminy A (karotenu), witaminy C, kwasu foliowego i potasu.

    Źródła witaminy A (karotenu)

    Pomarańczowe warzywa np. marchew, słodkie ziemniaki, dynie
    Zielone liściaste warzywa np. szpinak ,rzepa
    Pomarańczowe owoce np. morele, mango
    Pomidory

    Źródła witaminy C

    Owoce cytrusowe i soki z cytrusów, kiwi, truskawki
    Brokuły, papryka, pomidory, kabaczki, ziemniaki
    Liściaste zieleniny, jak sałata, rzepa, szpinak

    Źródła kwasu foliowego

    Gotowana fasola i groszek, orzeszki ziemne
    Pomarańcze, sok pomarańczowy
    Szpinak, sałata, gorczyca

    Źródła potasu

    Pieczone ziemniaki, gotowany szpinak, zielony kabaczek
    Banany, suszone owoce (śliwki, morele), sok pomarańczowy
    Gotowana fasola, soczewica

    Cel różnorodności

    Jedz wszystkie dostępne owoce i warzywa, w każdej postaci (świeże, mrożone, puszkowane, suszone, pod postacią soków). Zawierają one mnóstwo witamin, minerałów i błonnika (większość soków nie zawiera błonnika). Pamiętaj, aby przed jedzeniem dokładnie je umyć. Jeśli kupujesz przetworzone owoce i warzywa, wybierz te, które zawierają mało konserwantów.

    Spróbuj podawać owoce i warzywa w nowy sposób

    Surowe warzywa z sosem nisko lub beztłuszczowym.

    Warzywa podsmażane na niewielkiej ilości oleju roślinnego.

    Owoce i warzywa wymieszane z innymi produktami w sałatkach, zapiekankach, zupach, sosach, możesz także dodać poszatkowane warzywa kiedy robisz kotlety.

    Znajdź sposób, aby włączyć więcej owoców i warzyw do Twojej diety

    Kupuj mądrzej. Zamrożone lub puszkowane owoce i warzywa są często najlepszym wyborem, są bogate w wartościowe składniki odżywcze.

    Jeśli kupujesz owoce, które są bardzo świeże, kupuj tylko tyle, ile zjesz od razu.

    Przechowuj je prawidłowo, aby zachować ich jakość. Można chłodzić większość świeżych owoców (ale nie banany) i warzyw (ale nie pomidory i ziemniaki). Układaj je tak, aby w pierwszej kolejności zużyć te najbardziej dojrzałe. Jeśli pokroisz je lub otworzysz puszkę, przykryj i dopiero potem wstaw do lodówki.

    Trzymaj gotowe do spożycia, surowe warzywa pod ręką tj. w czystym pojemniku, na wierzchu w lodówce.

    Wystawiaj owoce, tak aby były w zasięgu ręki tzn. na stole, barku.

    Traktuj owoce jako naturalne słodycze kończące posiłek.

    Kiedy jesz "na mieście" stołuj się w barach sałatkowych.

    Rady

    Owoce jedz nie mniej niż dwa razy dziennie, a warzywa przynajmniej trzy razy dziennie.

    Próbuj świeżych, mrożonych, suszonych i puszkowanych, różnych rodzajów, kolorów i smaków.

    Szczególnie często jedz zielone, liściaste warzywa, pomarańczowe owoce i warzywa oraz gotowaną fasolkę i groszek.

    _________

    nie jestem autorem artykulu, zrodlo - gazeta.pl; imo ciekawy tekst, sadze, ze sie przyda. sprawdzalem w wyszukiwarce i nie widzialem, zeby bylo
    Doradca w dziale ,,Piłka nożna''

    Nagrody w Typerze sfd.pl funduje Sklep Kibica [http://www.ISS-sport.pl]
  • Wysłano 09 marca 2007 17:03

    zgłoś naruszenie
    Polecamy zaufać naszym specjalistom, dobierając plan treningowy, plan odżywiania czy suplementację, potrzebujesz indywidualnego podejścia. Poproś o przygotowanie planu dla Ciebie http://potreningu.pl/plany. Profesjonalny, kompletny plan: diety + treningi + suplementacja, już od 149 69
  • waco17
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 179
    • Wiek: 24 lat
    • Na forum: 7 lat
    • Trenuje: kilka miechów
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 5576

    Wysłano 09 marca 2007 17:03

    zgłoś naruszenie
    Suszonych owoców nie trawie
    Ale za to jabłka, banany itp. sa nieodzownym składnikiem jako uzupelnienie diety miedzy posilkami.
    Sog
    pozdro
    pzdr zią
  • dorcius
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 1256
    • Wiek: 25 lat
    • Na forum: 9 lat
    • Płeć: Kobieta
    • LPA: 23372

    Wysłano 09 marca 2007 18:29

    zgłoś naruszenie
    fajny artykuł, ja bez warzyw i owoców nie wobrazam sobie zycia uwielbiam jabłka pomarancze, grejfruty, truskawki( w sezonie aahh pycha) czeresnie maliny suszone owoce jem tylko na sniadanie, morele sliwki daktyle, a z warzyw pomidory,ogórki szpinak,marchew,brokuły fasolka szparagowa groszek kalarepa cukinia, normanie niebo w gębie

    sog duchowy
    "Każdy widzi jakim się byc wydajesz,niewielu czuje jakim jestes"
    Nicollo Machiavelli
  • erminho
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 13700
    • Na forum: 10 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 60920
    • Status:Znawca

    Wysłano 09 marca 2007 19:14

    zgłoś naruszenie
    ja osobiscie warzyw malo jem.. zdaje sobie sprawe z tego, jakie przynosza korzysci.. ale smak.. hmm. z warzyw przepadam przede wszystkim za pomidorem, ogorkiem.. jest natomiast ogrom warzyw, ktorych nie jem, moim kubkom smakowym warzywa nie podchodza

    ale jesli chodzi o owowcy to jak najbardziej przede wszystkim: mandarynki, pomarancze, arbuzy (mmm), jablka, gruszki, banany, papaje

    dzieki

    Zmieniony przez - erminho w dniu 2007-03-09 19:15:03
    Doradca w dziale ,,Piłka nożna''

    Nagrody w Typerze sfd.pl funduje Sklep Kibica [http://www.ISS-sport.pl]
  • ATLETA.PL
    Chaczyk
    • Pochwały: 0
    • Nagany:0
    • Postów: 10096
    • Wiek: 25 lat
    • Na forum: 9 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 37168
    • Status:Specjalista

    Wysłano 09 marca 2007 21:30

    zgłoś naruszenie
    Warzywa zaleca się żeby były nawet w każdym posiłku
    Owoce też dobre i smaczne, ale tutaj należy pamietać o fruktozie, ale jeżeli jemy z umiarem to nie ma co się o to martwić

    Jak chodzi o te składy witamin + do tego podane warzywa na pewno nie jest to pełna lista, ale art ciekawy Soga dzisiaj już dałem Ci, w innym arcie więc nie wejdzie.
  • grrubas
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 4095
    • Wiek: 34 lat
    • Na forum: 5 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 28845
    • Status:Znawca

    Wysłano 06 stycznia 2009 17:46

    zgłoś naruszenie
    Proszę o poradę
    Jestem na redukcji i warzywa dzielę na dwie grupy:

    - te które wliczam: soja, cieciorka, groch, fasola, soczewica (traktuje je jako źródło białka)
    - te których nie wliczam: surówki z buraków, porów, kapusty białej i kiszonej, selera, pora, pomidory, ogórki, papryki itp.

    Jem 5 posiłków: sniadanie 1, śniadanie 2, przedtreningowy, potreningowy, kolacja

    Które warzywa kiedy jeść? Kiedy jeść więcej, a kiedy mniej? kiedy najlepiej dać owoc
  • ODŻYWIANIE
    s.m.p.a.
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 56364
    • Wiek: 27 lat
    • Na forum: 7 lat
    • Trenuje: *
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 184873
    • Status:Ekspert

    Wysłano 07 stycznia 2009 08:44

    zgłoś naruszenie
    owoc najlepiej do śniadania warzyw nie traktowałbym jako źródeł białka chyba że jesz je z pełnowartościowymi białkami uważaj na buraki warzyw nie jedz w porach około treningowych a które kiedy to zależy od tego co lubisz jednak uważaj na kapustę nie polecam na noc i wszystko z głową
    Niedostępny do odwołania. Zdrowia dla WSZYSTKICH!

    [https://www.facebook.com/pages/Wszystko-Ch**/363238457019620]
  • grrubas
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 4095
    • Wiek: 34 lat
    • Na forum: 5 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 28845
    • Status:Znawca

    Wysłano 07 stycznia 2009 09:32

    zgłoś naruszenie
    dzięki
    a co znaczy : uważaj na buraki?
  • ODŻYWIANIE
    s.m.p.a.
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 56364
    • Wiek: 27 lat
    • Na forum: 7 lat
    • Trenuje: *
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 184873
    • Status:Ekspert

    Wysłano 07 stycznia 2009 09:46

    zgłoś naruszenie
    mają wysoki indeks glikemiczny więc z nimi bym uważał
    Niedostępny do odwołania. Zdrowia dla WSZYSTKICH!

    [https://www.facebook.com/pages/Wszystko-Ch**/363238457019620]
  • grrubas
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 4095
    • Wiek: 34 lat
    • Na forum: 5 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 28845
    • Status:Znawca

    Wysłano 07 stycznia 2009 14:56

    zgłoś naruszenie
    no to idealne po siłce do brązowego ryżu, bo białego nie jadam