SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Otręby - krótko i na temat...

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 27382

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 32 Napisanych postów 1187 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 20568
Do lat 70. XX wieku otręby traktowano jako uboczy produkt przemiału ziarna i wykorzystywano głównie jako paszę dla zwierząt. Są one zewnętrzną osłonką ziarna, która jest bardzo bogata w błonnik, witaminy i składniki mineralne. W sklepach, oprócz najbardziej popularnych otrąb pszennych, możemy kupić również otręby owsiane i ryżowe. Otręby pszenne zawierają aż 42 g błonnika na 100 g produktu i stąd bierze się ich tak duży wpływ na organizm: regulują pracę układu pokarmowego, zwalczają zaparcia, umożliwiają rozwój pożytecznej flory bakteryjnej. Otręby owsiane natomiast obniżają stężenie "złego" cholesterolu LDL, podwyższając jednocześnie stężenie "dobrej" frakcji HDL, pomagają także w regulacji stężenia glukozy we krwi. Niektóre badania wykazują, że otręby, zwłaszcza owsiane, mogą zmniejszać ryzyko zachorowania na raka jelit. Nadmiar otrąb w diecie może być jednak szkodliwy, ponieważ zawarty w otrębach kwas fitynowy upośledza wchłanianie przez organizm takich składników, jak: wapń, magnez, żelazo i cynk. Nadmierna ilość błonnika nierozpuszczalnego w wodzie może z kolei prowadzić do zespołu jelita nadwrażliwego. Dlatego należy zachować umiar i nie spożywać więcej niż 2-3 łyżki otrąb dziennie. Jedząc otręby, należy pamiętać o wypijaniu w ciągu dnia odpowiedniej ilości płynów: co najmniej 1,5-2 litrów dziennie. W przeciwnym razie osobom cierpiącym na długotrwałe zaparcia otręby zaszkodzą zamiast pomóc.

Zródło: www.sms.edu.pl

Wartość odżywcza:

Kcal: 216/100g
Białko: 15,5g
Tłuszcz całkowity: 4,3g
w tym:
nasycone: 0,6g
jednonienasycone: 0,6g
wielonienasycone: 2,2g
Węglowodany: 64,5g
w tym:
błonnik: 42,8g
cukry: 0,4g

Ponadto duża zawartość witamin i minerałów, więcej tu: http://www.nutritiondata.com/facts-C00001-01c21Uc.html


Krótko, treściwie i na temat. Zamieściłem ten post ponieważ wciąż wiele osób nie wie, że takie coś jak "otręby" istnieje. Moim zdaniem są doskonałym dodatkiem do śniadania (nie polecam stosowania w dużych ilościach) - ja jem głównie z mlekiem, wodą, jogurtem lub maślanką. Polecam ze względu na smak i walory prozdrowotne. Co do roli błonnika - jest wiele tematów na forum, polecam przeczytać

Jeżeli było na forum (ja nie znalazłem) to wykasujcie


Zmieniony przez - xeran w dniu 2007-03-12 12:23:47
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Specjalista
Szacuny 60 Napisanych postów 3809 Wiek 34 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 41709
nie lubie otrebow ale po tym artykule moze zaczne Sog

tylko jeden klub
kocham aż po grób...

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 41 Napisanych postów 1828 Wiek 33 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 5664
otreby pszenne? owsiane? pszeniczne?

Praktyk nie teoretyk, f***'ty nie bzdety

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 41 Napisanych postów 1828 Wiek 33 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 5664
najlepsze pszenne.
z tym pytaniem na górze chodzi mi o te wartosci odrzywcze...podałes uniwersalne jakies a są rózne dla wszytskuich rodzajow.

Zmieniony przez - nofatuk w dniu 2007-03-12 12:46:56

Praktyk nie teoretyk, f***'ty nie bzdety

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 32 Napisanych postów 1187 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 20568
Tez mysle ze najlepsze pszenne.

Sorry za niedopatrzenie, wyzej podalem wartosci odzywcze dla pszennych.

Inne rodzaje:
kukurydziane: http://www.nutritiondata.com/facts-C00001-01c21Tk.html
owsiane: http://www.nutritiondata.com/facts-C00001-01c21Tz.html
ryżowe: http://www.nutritiondata.com/facts-C00001-01c21UL.html 
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 714 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 16545
ja dozucam troche do kaszy gryczanej,lepiej mi wtedy wchodzi
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 15 Napisanych postów 1210 Wiek 36 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 19070
ja szamam otreby orkiszowe i tez jest ok (czesto robia za panierke do kurzego cyca)

"życie idioty to nie bułka z masłem"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 3 Napisanych postów 523 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 14448
A ja piekę ciacha z otrębów, mąki razowej i płatków owsianych
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 78 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 5424
a ja od jakiegoś czasu jem płatki owsiane dwa razy dziennie po 7 łyżek stołowych...chyba za dużo

btw. ile łyżek to 100g płatków?
1
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 1256 Wiek 29 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 23375
ja jem otreby pszenne zytnie i owsiane do owsianki codziennie dodaje, i pszennych wsupuje ok 120g czyli pol paczki:) zytnich pol szklanki i owsiankych z 2 łyzki do tego platki owsiane gorskie of course jako baza owsianki:)
mi tam smakuja,jesczez pszenne do jogutrów dodaje

"Każdy widzi jakim się byc wydajesz,niewielu czuje jakim jestes"
Nicollo Machiavelli

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 41 Napisanych postów 1828 Wiek 33 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 5664
Uwazajcie przy smazeniu na atrebach bo wchłaniaja b.duzo tłuszczu

Praktyk nie teoretyk, f***'ty nie bzdety

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Nowa Dieta na Mase...

Następny temat

Crosse Trainer (Mondeo) - pomocy !!!