SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Obszerny raport o GLUTAMINIE

temat działu:

Odżywki i suplementy

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 3960

Ankieta

napisał(a)
Ekspert
Szacuny 10649 Napisanych postów 44241 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 57734
RAPORT O GLUTAMINIE

Glutaminę znają dobrze wszyscy siłacze. Ona powstrzymuje rozpad białek i ułatwia ich odbudowę. Z uwagi na te kierunki działania, namiętnie stosują ją kulturyści, trójboiści i ciężarowcy. Glutamina wyraźnie ułatwia nabywanie siły i masy. Nie dziwi więc fakt, że substancja ta, obok kreatyny i l-karnityny zdobyła sławę najcenniejszego supelementu sportowego. Jednakże zakres zastosowań glutaminy, dla którego stosują ją siłacze, to jedynie „wierzchołek góry lodowej". Ponieważ glutamina zostawała przez ostatnie kilka lat w centrum zainteresowań badaczy, nauka zdobyła masę dowodów na, wprost cudowne, prozdrowotne działanie tej supelementacji. Dziś już wiadomo, że zalecenia co do supelementacji glutaminą należy rozszerzyć na dyscypliny wytrzymałościowe oraz codzienną profilaktykę zdrowotną.

GLUTAMINA A MIĘŚNIE
Rozpocznę od przypomnienia mechanizmów, poprzez które glutamina poprzez które glutamina przyczynia się do rozwoju masy i siły mięśniowej. Podczas wytężonej pracy (trening) dochodzi do znacznego rozpady białek (katabolizmu). Z jednej strony katabolizm daje impet do wzmożenia anabolizmu (budowy białek), z drugiej zaś, gdy jest nadmierny, upośledza rozwój masy. Badania nad substancjami antykatabolicznymi (takimi jak glutamina) dowiodły, że w warunkach wysiłkowych organizm działa nieracjonalnie - rozpad białek jest znacznie wyższy od tego, który wystarcza do stymulowania anabolizmu. Tak więc w pierwszym okresie regeneracji po wysiłku większość potencjału anabolicznego komórek kierowana jest do odbudowy ponadplanowych strat, zaś dopiero potem następuje nadbudowa białek prowadząca do rozwoju muskulatury.
Glutamina optymalizuje proces - łagodzi katabolizm, doprowadzając jego wymiary do fizjologicznie zasadnego minimum. Teraz cały anaboliczny potencjał może być kierowany do generowania siły i powiększania wymiarów. Glutamina jest również podstawowym magazynem i dystrybutorem azotu - pierwiastka niezbędnego do rozwoju mięśni. Każdy siłacz wie, że aby zapewnić przyrost masy musi dostarczyć białko, gdyż jest ono podstawowym składnikiem muskulatury. Często spożywacie bardzo dużo białka (2-3g/kg wagi ciała), gdyż w tak wysokiej konsumpcji protein upatrujecie receptę na sukces. Musicie jednak wiedzieć, że ile białka byście nie pochłoneli, z kurczaków, sera,czy jajek, to i tak pięćdziesiąt procent aminkwasów (cegiełek budujących białko) to takie, które nie pochodzą z pożywienia, ale z przemian wewnątrz trzustkowych. Przemiany te mądrze i naukowo nazwane są tramsminacją. Odpowiednie tempo i poziom transminacji zapewnia jedynie wysoki poziom glutaminy, gdyż dziewięćdziesiąt procent azotu pochodzi właśnie z „magazynu glutaminowego". Przekarmienie białkiem nie jest więc najwłaściwszą drogą - lepiej jeść nieco mniej protein a dietę uzupełnić supelementami glutaminy.

NIE TYLKO MASA I SIŁA
Relacje między katabolizmem i anabolizmem, to nie tylko problem siłaczy. Mechanizmy te odpowiadają nie tylko za rozwój siły i masy, ale również za sprawność funkcjonowania całego organizmu. Wtedy gdy katabolizm zaczyna przeważać nad anabolizmem dochodzi u sportowców do efektu zwanego przetrenowaniem, natomiast normalni ludzie cierpią z powodu rozlicznych perturbacji zdrowotnych. Przyczyną rozchwiania relacji pomiędzy anabolizmem a katabolizmem może być choroba. Do znacznego nasilenia katabolizmu dochodzi w przypadku chorób infekcyjnych, stanów zapalnych, oparzeń, rozległych urazów ciała i interwencji chirurgicznych. Dowiedziono, że supelementacja glutaminą znacznie łagodzi w takich przypadkach przebieg choroby, skraca okres jej trwania i przyspiesz rekonwalescencję.
Drudi istotny problem, to wiek póżny - starość. Procesy starzenia to w gruncie rzeczy nic innego, jak powolne, systematyczne zdobywanie przewagi katabolizmu nad anabolizmem. Organizm traci z z upływem lat więcej białek, niż może odbudować, taka sytuacja prowadzi do starczej degradacji organizmu (uwiąd starczy). Ostatnio dowiedziono, że supelementacja glutaminą wyrażnie opóżnia ten proces.

KOMU GLUTAMINA?
W odniesieniu do dyscyplin siłowych, zalecenia stosowania glutaminy można pozostawić bez zmian. Jej supelementację należy rozszerzyć na sporty wytrzymałościowe - sprawność funkcjonowania komórek krwi prowadzi do znacznego wzrostu wydolność tlenowej. Wpływ glutaminy na parametry odpornościowe to również niezwykle istotny aspekt wspomagania wysiłku. Jak wiadomo, ekstremalne wysiłki (sport wyczynowy) prowadzą do znaczącego upośledzenia odporności. Glutamina zapobiega infekcjom - stosując ją będziecie mieli pewność, że choroba nie rozłoży was w sezonie grypowym lub w trakcie przygotowań do ważnej imprezy. Śmiało polecajcie glutaminę swoim rodzicom i dziadkom. Po 40-stym roku życia poziom życiodajnego glutationu spada o około 17%. Taka sytuacja prowadzi do znacznego zagrożenia zdrowia - wzrasta wówczas ryzyko wystąpienia poważnej choroby. Pojawiające się perturbacje zdrowotne zależne są od ogólnego stanu zdrowia danej osoby. Mogoą to być jedynie nawracające infekcje, ale również powikłania sercowo naczyniowe, a w dramatycznych przypadkach nowotwory. Systematyczna supelementacja glutaminą wyrażnie wspomaga kondycję zdrowotną osób w drógiej połowie życia. Nauka dostarczyła dowodów na to, że tempo starzenie się organizmu jest proporcjonalene do tempa spadku glutationu. NIc w tym dziwnego skoro gltation hamuje wszystkie mechanizmy odpowiedzialne za ten proces - ochrania materiał genetyczny i elementy komórkowe przed niszczycielską aktywnością wolnych rodników, odmładza układ odpornościowy i powstrzymuje rozwuj drobnoustrojów chorobotworczych, dezaktywuje większość kancerogenów - związków inicjujących procesy nowotworowe. Skoro pod wpływem prekursorów glutatnionu udało się znacznie wydłużyć czas życia zwierząt laboratoryjnych, należy domienić, że supelementacja przyniesie glutaminą przyniesie podobne korzyści waszym dziadkom i rodzicom. Ponieważ podwyższony poziom glutationu obniża o 90 % ryzyko infekcji wirusowej, glutaminę powinni przyjnować wszyscy, niezależnie od wieku i poziomu aktywności, dla zapobiegania chorobie w okresie wzmożonego zagrożenia, np: w tzw sezonie grypowym.


W kulturystyce najważniejszy jest zdrowy rozsądek.
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 10649 Napisanych postów 44241 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 57734
Czy kiedykolwiek zażywałęś glutaminę?

W kulturystyce najważniejszy jest zdrowy rozsądek.
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 10649 Napisanych postów 44241 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 57734
(to pytanie do ankiety, która znajduje sie powyżej)

W kulturystyce najważniejszy jest zdrowy rozsądek.
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 9 Napisanych postów 3277 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 28471
bardzo fajny i ciekawy artykul

[_^AjAk^_]
Moderator dzialu odzywki znaczy Suplementacja a i mialem jeszcze taki dzial Ringa teraz przezucono mnie do dzialu zdjecia kiedys acida jana a teraz mam ja
www.kesiek.prv.pl<<<----sprawdz to!

[_^AjAk^_]YoYo ajak
a tutaj są kaczki http://www.insomnia.pl/temat87594/ moja oficjalna strona http://www.kesiu.existonline.com

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 2723 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 15849
niezly artykol
sog

Dragon Ball Z jiu-jitsu

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 1542 Wiek 34 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 15256
co do zazywania glutaminy to kazdy ja zazywa tylko ze w mieskach i naibaialch i takich tam a jezeli chodzi o postac odzywki to ja zazywalem i sadze ze jest bardzo dobra w szczegulnosci w polaczeniu z Kreatynka.
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 10649 Napisanych postów 44241 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 57734
Postanowiłem poruszyć ten temat, bo artykul bardzo mnie zaciekawł. Tym bardziej, że wszyscy teraz "mowią" tylko o kreatynie! Wg. mnie glutamina jest calkiem niezlym supelementem (nie wiem na pewno bo jeszcze nie bralem). Na pewno za niedlugo ja wyprubuje! Może jakies sogi hehe

W kulturystyce najważniejszy jest zdrowy rozsądek.
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 16 Napisanych postów 4480 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 32133
Gdybo tak za wszystko było sogi to by nie było sensu ich wprowadzać...poza tym do twarzy Ci dzisiaj bez sogów...jutro może będzie inaczej ,he he:)

Pozdrawiam
Wasz don Zwierz

Jeżeli moja wypowiedż Ci się spodobała to nie dawaj Sog'a tylko wejdż na http://www.pajacyk.pl i kliknij na pajacyka. Będzie z tego większy pożytek niż z Sog'a!

członek-mafia.suple.hardcor.pl

Moderator Działu Suplementacja

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 775 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 9942
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Co to za kreatyna X-TREME CREATINE ...

Następny temat

Hi-tec czy Ultimate?

Trening interwałowy zwiększa poziom hormonu wzrostu Trening interwałowy zwiększa poziom hormonu wzrostu Nawet jedna dawka testosteronu podnosi poziom cholesterolu Nawet jedna dawka testosteronu podnosi poziom cholesterolu Cardio nie ma sensu, aeroby to przeżytek, wiec co? Cardio nie ma sensu, aeroby to przeżytek, wiec co? Ciasteczka owsiane Ciasteczka owsiane Czy trening siłowy jest bezpieczny dla dzieci? Czy trening siłowy jest bezpieczny dla dzieci? Angelica Hernandez - piękność z Kolumbii Angelica Hernandez - piękność z Kolumbii Czy kulturyści powinni powiedzieć prawdę o dopingu? Czy kulturyści powinni powiedzieć prawdę o dopingu? Paweł Głuchowski wraca do gry! Paweł Głuchowski wraca do gry!