logo
zamknij zamknij

Modelowa dieta sportowa, a równowaga kwasowo-zasadowa organizmu

słowa kluczowe: , , , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 11200

0 5 0
napisał(a)
faftaq Moderator
Ekspert
Szacuny 1404 Napisanych postów 35562 Wiek 34 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 150738
Zapewne zaczynasz lekturę tego artykułu w przekonaniu, iż niczym nowym Cię nie zaskoczy, że przeczytasz setny raz tą samą treść co najwyżej ubraną w inne słowa. Zakres zagadnień dotyczących żywienia w sporcie wydaje się być bowiem ograniczony, temat zwiększonej podaży białek wałkowany był tyle razy na łamach branżowej prasy, na forach internetowych czy w siłownianych dyskusjach, że aż trudno uwierzyć by można było dodać coś jeszcze, coś istotnego, coś przy czym można byłoby się zatrzymać. W moim przekonaniu jednak pewne aspekty systematycznie umykają naszej percepcji.

Gdybym publicznie zadał ogólnikowe pytanie: który składnik pokarmowy jest dla sportowca najważniejszy, zdecydowana większość z Was powiedziałaby: białko. Zapewne też gdybym zapytał jaka dieta najlepsza jest dla sportowca, usłyszałbym odpowiedź - dieta białkowa. I dalej, gdybym zapytał jakie jest podstawowe jego źródło w diecie sportowca, padłaby odpowiedź: mięso, a dokładnie: pierś z kurczaka. I tak w swojej codziennej pracy zawodowej, czy w ramach przeglądania forum spotykam się z dietami monotonnymi, odtwórczymi, sporządzanymi wg schematu: śniadanie: owsianka i jaja, potem 3 - 4 posiłki w postaci piersi z kurczaka z ryżem, po treningu WPC/gainer/carbo i przed snem twaróg polany oliwą. Z warzyw co najwyżej brokuł, w porywach ogórek, oczywiście kiszony... Mniam. Kwestia ogólnej monotonii diety nazywanej przez wielu sportową i zdrowotnego aspektu takiego schematu żywieniowego to temat na osobny artykuł. Teraz chciałbym zatrzymać się przy trochę innym aspekcie, który z jednej strony wiąże się ze znaczną podażą produktów białkowych, z drugiej z niskim spożyciu warzyw. Białka jaj, chude mięso, chudy twaróg, w odczuciu większości osób to pokarmy po prostu zdrowe. Skoro coś jest zdrowe, to zdaniem wielu nie ma potrzeby limitowania spożywanych ilości, a nawet można byłoby powiedzieć, że „im więcej tym lepiej". Błąd. Wysoka podaż białek pokarmowych, zwłaszcza przy niskiej konsumpcji warzyw i owoców może mieć swoje następstwa zdrowotne, nawet jeśli nie koniecznie dziś czy jutro, to za kilka lat. Dlaczego? Zachęcam do dalszej lektury.

Dla utrzymania w organizmie człowieka prawidłowego przebiegu procesów życiowych konieczne jest zachowanie odpowiedniej równowagi kwasowo-zasadowej w ustroju (optymalne jest środowisko lekko zasadowe). Wiąże się to z aktywnością enzymów, które katalizują przebieg niemal wszystkich reakcji chemicznych na poziomie komórkowym. Każde, nawet lekkie odchylenie od normy upośledza ich działanie i wiele reakcji zachodzi nieprawidłowo.. Tak akurat się złożyło, iż zawarte w pokarmie i uwalniane w procesie trawienia składniki wpływają na poziom ustrojowego pH, wykazując potencjał bądź zasadotwórczy bądź zakwaszający.





Zdecydowana większość pokarmów spożywanych przez współczesnego człowieka ma charakter kwasotwórczy. Szczególnie warte wymienienia są tutaj mięsa, jaja, nabiał (z pewnymi wyjątkami), czyli główne źródła białka, a także większość produktów zbożowych. Zasadotwórczo działają przede wszystkim warzywa i owoce (również te kwaśne w smaku). Zastanówmy się teraz jak wygląda dieta przeciętnego sportowca-amatora i złapmy się za głowę. Warzywa traktowane są jako bezwartościowe "wypełniacze", spożywane często jedynie okazyjnie w postaci surówki do obiadu, o ile zostanie jeszcze miejsce w żołądku, po porcji ryżu, kurczaka i łyżce oliwy. Tymczasem zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej, nie tylko wpływają na nasze zdrowie czy samopoczucie, ale również nasilają przebieg procesów katabolicznych. Paradoksalnie więc diety wysokobiałkowe nieraz zamiast pro-anabolicznymi, stają się pro-kataboliczne. Oczywiście posiadamy mechanizmy fizjologiczne, które pomimo niekorzystnych warunków pozwalają równowagę kwasowo-zasadową utrzymać, należą do nich choćby system buforów krwi, który umożliwia transport przez błony komórkowe kwasowych i zasadowych związków bez zmian odczynu pH. Mamy też możliwość wydalania nadmiaru CO2 przez płuca oraz zdolność do wytwarzania amoniaku przez komórki kanalików nerkowych. Wspomniane mechanizmy regulacyjne mają określoną wydajność (np. enzymy wątrobowe przekształcające amoniak w mocznik, mogą w pewnych warunkach nie nadążać za potrzebami ustroju), a sam proces kompensacji jest dla organizmu obciążający, w dłuższej perspektywie czasowej, równowaga kwasowa krwi przesuwać się może w stronę „kwaśną".





Spożywając spore ilości białek pokarmowych warto zadbać o odpowiednią podaż warzyw i owoców, nie są to bowiem bezwartościowe wypełniacze które można zastąpić multiwitaminą, tylko nieodłączny element zdrowej, sportowej diety. I tym więcej powinno się ich spożywać - im więcej protein dostarczamy z pokarmem. Planując jadłospis oprócz tabel z wartością odżywczą warto mieć pod rękę tabele oparte o indeks PRAL (Potentail Renal Acid Load) . Znaleźć można je w sieci - stanowią one wygodny przelicznik pozwalający oszacować potencjał kwasowo-zasadowy naszego menu.

Tak więc banana czy garść rodzynek można umieścić w posiłku po-treningowym zamiast pospolitego carbo, a kurczaka z ryżem na obiad - podać w formie kolorowej sałatki. Posiłki dzięki temu staną się zdrowsze a ich spożywanie - przestanie być nudne. Monotonia to bowiem jeden z grzechów głównych naszej sportowej kuchni. O tym jednak napiszę innym razem.

Bibliografia:

J. Gawęcki, L. Hryniewiecki „ Żywienie człowieka, podstawy nauki o żywieniu", PWN Warszawa 1998

T. Remer, F.Manz "Potential Renal Acid Load of foods and its influence on urine pH" Journal of The American Dietetic Association 1995;95:791-797

Zdjęcie:

http://www.alkalinebody.com/alkaline-foods-chart/





Zmieniony przez - faftaq w dniu 2010-12-28 15:44:48

ZAPRASZAM NA SZKOLENIA Z DIETETYKI SPORTOWEJ DZIEDZIN POKREWNYCH. Chcesz sięczegoś dowiedzieć z dietetyki i suplementacji? Zapraszam na szkolenia, pene info na: http://edukacja.sfd.pl/ https://www.facebook.com/tadeuszsowinskidietetyksportowy/ kontakt: tadeusz.sowinski@sfd.pl Efekty współpracy: http://www.sfd.pl/Przemiany_forumowicz%C3%B3w_SFD-t1005030-s47.html http://www.sfd.pl/Krata_na_lato__wed%C5%82ug__RafalRRRR-t928364-s47.html#post7 http://www.sfd.pl/AGATA_SZU%C5%81CZY%C5%83SKA_dziennik_treningowy-t1078146-s31.html http://www.sfd.pl/JOANNA_SZYMANIAK_Sforcia__Dziennik_treningowy.-t1052123-s85.html http://www.sfd.pl/Agata_Bugorska__PIERWSZY_START-t1103905.html http://www.sfd.pl/Karolina_Noskovitz__PIERWSZY_START_-t1103860.html UWAGA OSOBY PISZĄCE W SPRAWIE WSPÓLPRACY ŻYWIENIOWEJ - DO KOŃCA LIPCA BRAK WOLNYCH MIEJSC... No i mój dziennik: http://www.sfd.pl/Dziennik_faftaqa_Vol._2-t1085434.html

Krzysztof Piekarz
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
leprince
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 68 Wiek 2016 lat Na forum 6 lat Przeczytanych tematów 959
fajnie to ująłeś :) faktycznie malo kto skupia sie na warzywach np ja :D i teraz mam nadzieje to zmienic :)

napisał(a)
domer Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 1433 Napisanych postów 46552 Wiek 32 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 311921
Zmieniony przez - domer w dniu 2010-12-24 14:50:51

Moderator działu Odżywianie

napisał(a)
faftaq Moderator
Ekspert
Szacuny 1404 Napisanych postów 35562 Wiek 34 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 150738
a co miałoby stać za tym walorem tego białka?

i co na to PRAL?

przyznam, iż nie umiem się wypowiedzieć w tej kwestii

ZAPRASZAM NA SZKOLENIA Z DIETETYKI SPORTOWEJ DZIEDZIN POKREWNYCH. Chcesz sięczegoś dowiedzieć z dietetyki i suplementacji? Zapraszam na szkolenia, pene info na: http://edukacja.sfd.pl/ https://www.facebook.com/tadeuszsowinskidietetyksportowy/ kontakt: tadeusz.sowinski@sfd.pl Efekty współpracy: http://www.sfd.pl/Przemiany_forumowicz%C3%B3w_SFD-t1005030-s47.html http://www.sfd.pl/Krata_na_lato__wed%C5%82ug__RafalRRRR-t928364-s47.html#post7 http://www.sfd.pl/AGATA_SZU%C5%81CZY%C5%83SKA_dziennik_treningowy-t1078146-s31.html http://www.sfd.pl/JOANNA_SZYMANIAK_Sforcia__Dziennik_treningowy.-t1052123-s85.html http://www.sfd.pl/Agata_Bugorska__PIERWSZY_START-t1103905.html http://www.sfd.pl/Karolina_Noskovitz__PIERWSZY_START_-t1103860.html UWAGA OSOBY PISZĄCE W SPRAWIE WSPÓLPRACY ŻYWIENIOWEJ - DO KOŃCA LIPCA BRAK WOLNYCH MIEJSC... No i mój dziennik: http://www.sfd.pl/Dziennik_faftaqa_Vol._2-t1085434.html

napisał(a)
Ronney88
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 800 Wiek 27 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 26587
mam dośc proste pytanie ale nie jestem tego pewien

Zgaga jest objawem zakwaszenia organizmu ?? jeżeli tak to w takim razie zamiast leciec po jakieś rennie do apteki mozna poprostu wsunąc Melona ??

...

napisał(a)
s.m.p.a.
Ekspert
Szacuny 415 Napisanych postów 56364 Wiek 30 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 184874
może się przyda http://www.sfd.pl/Zgaga=zakwaszenie_organizmu_-t318910-s2.html 

Niedostępny do odwołania. Zdrowia dla WSZYSTKICH! https://www.facebook.com/pages/Wszystko-Chuj/363238457019620

napisał(a)
domer Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 1433 Napisanych postów 46552 Wiek 32 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 311921
Mialem gdzies badanie w tym temacie przed awaria dysku twardego i teraz nie moge go znalezc. Kilka stron podaje tez taka informacje, ale ona nie jest wiarygodna. Po powrocie na uczelnie postaram sie dowiedziec wiecej na ten temat. Narazie usune to, zeby przypadkiem nie wprowadzac w blad.

Moderator działu Odżywianie

napisał(a)
Koniu151 Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2162 Napisanych postów 48042 Wiek 3 lata Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 253730
pisałem o tym już jakiś czas temu, więc to musi być prawda.

pzdr/

POMOC W UKŁADANIU DIET I TRENINGÓW ONLINE. KONTAKT: koniu151.sfd@gmail.com

napisał(a)
Ronney88
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 800 Wiek 27 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 26587
a wody o profilu zasadowym one pomagają ??

...

napisał(a)
domer Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 1433 Napisanych postów 46552 Wiek 32 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 311921
Pomagaja, podobnie jak proszek zasadowy. Przede wszystkim skoncentruj sie na warzywach i wodach wysoko-mineralizowanych.

Moderator działu Odżywianie

napisał(a)
Koniu151 Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 2162 Napisanych postów 48042 Wiek 3 lata Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 253730
w stanach mają już nawet specjalne wody alkaliczne, bodajże czerpane z lodowca.

pzdr/

POMOC W UKŁADANIU DIET I TRENINGÓW ONLINE. KONTAKT: koniu151.sfd@gmail.com

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

gruby dżozef

Następny temat

Dieta na masę 50 kg