SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Melatonina

temat działu:

Zdrowie i Uroda

słowa kluczowe:

Ilość wyświetleń tematu: 94354

napisał(a)
Specjalista
Szacuny 61 Napisanych postów 17868 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 102745
OD jakiegoś czasu dzień przed ciężkimi treningami (wypada 2-3 razy w tygodniu) przyjmuje na noc 5mg melatoniny.To że działa to dla mnie fakt stwierdzony na własnej skórze.Wstaję wypoczety jak nigdy i gotowy do wysiłku (trening)

A pytanie mam następujące czy melatonina ma jakieś skutki uboczne?? Czy powinno się robić jakieś przerwy w jej przyjmowaniu lub też brać ją cyklicznie.I na koniec czy oprócz tego że wpływa na sen ma jeszcze jakieś inne dobroczynne działania?

Z góry dziękuje za odpowiedź.



KAIN
"Loved be few Hated by many But respect by all"
2
napisał(a)
bziubzius Moderator
Ekspert
Szacuny 1010 Napisanych postów 12422 Wiek 29 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 183851
Melatonina
Melatonina, czyli N-acetylo-5-hydroksytryptamina.
Melatonina jest hormonem szyszynki, niewielkiego gruczołu dokrewnego usytuowanego w samym środku mózgu. Melatonina została wyizolowana w 1958 roku w trakcie prowadzonych badań nad szyszynką.

Melatoninę można kupić w aptece równie łatwo, co witaminy. Sprzedawana jest w postaci tabletek bez recepty jako lek ułatwiający zasypianie w zaburzeniach rytmu dobowego u pacjentów niewidomych oraz w zaburzeniach snu związanych ze zmianą stref czasowych.
Jej niedobór może być przyczyną różnych chorób, ale okazuje się, że jej nadmiar też może nam zaszkodzić. Dlatego do stosowania suplementów z melatoniną powinniśmy podchodzić z ostrożnością.

Melatonina jest pochodną tryptofanu. Jej zadaniem jest koordynowanie pracy zegara biologicznego. Reguluje ona u ssaków rytm dobowy, w tym snu i czuwania.
W ciągu dnia wydzielanie melatoniny jest bardzo niskie. Wzrost jej stężenia następuje w godzinach wieczornych, okres szczytowego wydzielania melatoniny przypada pomiędzy 23 a 3 nad ranem.
Gdy melatonina osiągnie odpowiednio wysoki poziom, robimy się senni.
Melatonina może być wytwarzana nie tylko w szyszynce, ale również w szpiku kostnym, jelitach oraz oczach. Produkcję melatoniny hamuje światło słoneczne.

Melatonina jest również przeciwutleniaczem, czyli substancją niszczącą wolne rodniki.
W wielu badaniach dowiedziono, że osoby z niskim stężeniem melatoniny częściej zapadają na raka piersi, prostaty i okrężnicy.
Melatonina a zaburzenia snu
U osób posiadających zaburzenia snu wydzielanie melatoniny jest najczęściej niższe niż u ich rówieśników nie posiadających takich problemów.

Opublikowano wiele prac, w których wykazano skuteczność terapeutyczną melatoniny u osób z zaburzeniami snu.
Wykazano, że melatonina ułatwia zasypianie, zmniejsza liczbę przebudzeń w nocy, bądź pomaga w ponownym zasypianiu i poprawia jakość snu.
Melatoninę warto zastosować w odniesieniu do osób, które mają przesunięte fazy sen-czuwanie. Przyjęcie melatoniny sprawia, że człowiek może zasnąć około trzy godziny wcześniej. Dawkę melatoniny ustala się indywidualnie dla każdego pacjenta. Zazwyczaj powinno się przyjmować od 1 do 3 mg melatoniny, ale czasem istnieje konieczność zażycia nawet 5 mg.
Melatonina posiada przewagę nad lekami nasennymi, gdyż nie pozbawia nas fazy REM i nie powoduje skutków ubocznych następnego ranka.
Melatonina to ogólnie środek bardzo dobrze tolerowany.

Jednakże podawanie sztucznie wyizolowanych hormonów z zewnątrz, zawsze wywiera jakiś wpływ na nasz organizm i układ hormonalny.
Z pewnością nie należy stosować melatoniny jakoś stałego środka wspomagającego sen.

Zawsze powinniśmy szukać przyczyny aktualnego stanu rzeczy i próbować go rozwiązać.
Większość z nas nie potrzebuje syntetycznej melatoniny, by dobrze spać.
Wystarczy, że zadbamy o to, by organizm mógł ją spokojnie produkować, a temu sprzyjają takie czynniki, jak:

 Ciemność w sypialni
Należy ograniczać przebywanie w jasno oświetlonych pomieszczeniach w godzinach wieczornych. Na co najmniej godzinę przed snem powinniśmy unikać jasno „świecących” ekranów – telewizor, telefon, tablet. Lepszym rozwiązaniem będzie czytanie książki przed snem niż wpatrywanie się w ekran emitujący światło niebieskie. W sypialni powinno być możliwie ciemno, zadbajmy o rolety lub zasłony, wyłączmy wszelkie urządzenia, którą mogą emitować choćby niewielkie ilości światła (diody).
Warto również przed snem przewietrzyć dobrze sypialnię. W sypialni nie powinno być również zbyt ciepło.

 Aktywność fizyczna
Zadbaj o regularną aktywność fizyczną. Regularne ćwiczenia wpływają na lepszy stan zdrowia i lepsze samopoczucie.
Jeśli większość dnia spędzaj przy biurku, w samochodzie lub przed telewizorem, koniecznie wyjdź chociaż na krótki spacer.
Pamiętaj jednak by w godzinach wieczornych nie wykonywać bardzo intensywnych treningów. Mogą ona spowodować reakcję organizmy odwrotną niż pożądana.
Po ciężkim treningu wykonanym o później godzinie, możesz czuć się mocno pobudzony i mieć problemy z zaśnięciem.

 Dieta – niewielkie ilości melatoniny znajdziemy w takich produktach jak cebula, wiśnie, banany, kukurydza, ryż, owies, mięta, tymianek, szałwia, werbena cytrynowa oraz czerwone wino. Warto umieścić te produkty w swoim menu.

Osoby posiadające problemy ze snem powinny ograniczyć lub całkowicie zrezygnować z produktów i napojów pobudzających, takich jak kawa czy napoje energetyczne.

Warto zadbać o to, by dieta opierała się o produkty niskoprzetworzone, była natomiast zasobna w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, mięso, jajka, ryby, orzechy i zdrowe tłuszcze.
Duża ilość cukru i tłuszczy trans może również wpływać na nadmierne pobudzenie i stany zapalne organizmu.
Dobrym pomysłem będzie spożycie posiłku zasobnego w węglowodany tuż przed snem.
Węglowodany sprzyjają wytwarzaniu się tryptofanu, a ten wykorzystywany jest do produkcji serotoniny. Serotonina z kolei przekształcona zostaje w melatoninę.
Stąd też węglowodany w kolacji to więcej tryptofanu = więcej serotoniny = więcej melatoniny = lepszy sen.

Zanim sięgniesz po środku farmaceutyczne, zadbaj o podstawowe czynniki wpływające na funkcjonowanie organizmu. Być może melatonina nie będzie Ci do niczego potrzebna.


Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 904 Wiek 37 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 4839
Sorry Kain ale nie wiem czy to sie zadowoli. Znalazlem troche info na sieci. Takze zobacz. Melatonina to hormon będący pochodną aminokwasow wytwarzany w szyszynce, powoduj?cy skupienie barwnika w melanoforach (komórkach barwnikowych). Synteza tego hormonu uzależniona jest od światła: odbywa się w nocy, a w dzień jest zablokowana. Synteza melatoniny hamowana jest również poprzez estrogeny. Z tego co jeszcze napisali podobno blokuje u kobiet dzialanie jajnikow poprzez dzialanie na przysadke mozgowa. Z tego co wiem przysadka jest odpowiedzialna za produkcje Hormou Wzrostu. Ciekawe jaki moze miec wpływ na to u mezczyzn. Tego nie wiem. To tyle co wiem. Jak na cos sie natkne to napisze o ile tego jeszcze nie wiesz,

Ronnie

Soll die Masse mit euch sein

Strengh and honor.
Doradca Incognito.

napisał(a)
Ekspert
Szacuny 10608 Napisanych postów 43019 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 57734
To swietne pytanie, niech ktos w temacie odpowie.
napisał(a)
Specjalista
Szacuny 61 Napisanych postów 17868 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 102745
to też wiem (miałem na ulotce od melatoniny )
Ale thx za fatyge. JEst jeszcze też taki plus melatoniny że jest przydatna podczas lotów samolotem gdzie zmienia sie strefa czasowa.Ale dokładniej nic nie wiem i dlatego poczekamy na wypowiedź fachowca.

KAIN
"Loved be few Hated by many But respect by all"
napisał(a)
krates ZASŁUŻONY
Znawca
Szacuny 49 Napisanych postów 1331 Wiek 36 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 15055
1. Melatonina jeszcze lepiej dziala w dawce 2-3 mg (czyli pol tabletki 5 mg)
2. To nie melatonina powoduje ciemniejsze zabarwienie skory, tylko melanotropina. Jeszcze dodam, ze to nie melanofory "skupiaja" barwnik (melanine), tylko keratynocyty, a melanocyty go wytwarzaja. Juz sie nie wymadrzam ;-P
3. Endogenna melatonina najprawdopodobniej steruje rozpoczeciem okresu dojrzewania, ale egzogenna nie ma wlpywu na na wydzielanie jakichkolwiek hormonow tropowych, a przynajmniej nie zostalo to udowodnione z zaadnych badaniach.
2

"Niemoc to piekło, moc to naiwność"

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 359 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 16122
W żadnych ze znanych dotąd badań nie stwierdzono wyraźnych objawów ubocznych stosowania melatoniny (podawanej nawet w wysokich dawkach). W opublikowanych w końcu ub. roku wynikach badań nad jej toksycznością, naukowcy brazylijscy zwracają uwagę, że nie zaobserwowano żadnego niekorzystnego wpływu tego hormonu u 30 osób, zażywających melatoninę przez miesiąc w dawkach 10 mg. Również w badaniach naszego zespołu nie stwierdziliśmy objawów niepożądanych u kilkunastu kobiet w wieku od 64 do 80 lat (otrzymywały one melatoninę w dawce 2 mg przez pół roku). Z tego względu melatonina wydaje się środkiem stosunkowo bezpiecznym.

Działania niepożądane: w rzadkich przypadkach, w trakcie terapii mogą wystąpić bóle głowy, senność, uczucie dezorientacji; może też dojść do obniżenia temperatury ciała.




_____________________________________________
*Siemanko, od jutra wsuwam owsianke na sniadanko*
2

_____________________________________________
*Siemanko, codziennie wsuwam owsianke na sniadanko*

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 9 Napisanych postów 2881 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 20969
Kiedyś kupiłem opakowanie z ciekawości i muszę powiedzieć, że się zawiodłem. Mimo brania podwójnej zalecanej dawki (10 mg) jakoś nie ułatwiało mi to zasypiania, za to zawsze budziłem się w środku nocy.

Al_Bundy_2
1
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 10608 Napisanych postów 43019 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 57734
Jesteście świetni. Większość Polaków nie słyszała o melatoninie. Użyję dziwnego na pierwszy rzut oka porównania. Słyszeliście o tabletce szczęścia? Myślę o słynnym Prozac(u). Teraz w USA wszyscy zastanawiają się jak ją przestac brać.
Melatonina jest pozostałością po przodkach, nie tylko Neandertalczyku. Jest produkowana pod wpływem światła i reguluje CYKLE (w tym dobowy). Kiedy jest ciemno to jest i się śpi, kiedy jest jasno to nie ma i się czuwa. I tak powinno być. Podanie melatoniny musi być uzasadnione medycznie. Można leczyć CIĘŻKIE zaburzenia snu, ale trzeba pamiętać, że w każdym organiźmie istnieje oś zwrotna. Jeśli podamy czegoś dużo (lub wyprodukujemy) to wysoki poziom tego czegoś hamuje produkcję. Stąd budzenie się w ciągu nocy. Zwiększenie dawki spowoduje szybsze zahamowanie produkcji. Podajemy melatoninę OBCĄ po to, aby zmniejszyć produkcję własnej? Czy nie wydaje się Wam, że coś tu nie gra? Oczywiście zupełnie inaczej traktuje się bezsenność jako jednostkę chorobową. Poza tym trzeba pamiętać, że produkcja melatoniny w szyszynce jest indywidualnie zmienna. Nie wszystko da się wyrazić w mg, ponieważ za tymi miligramami kryje się indywidualne zapotrzebowanie. Na marginesie - nie sądzę, żeby "lek społeczny" taki jak melatonina podawany okazjonalnie, mógł okazać się niebezpieczny. Zawsze przed połknięciem jakiegokolwiek lekarstwa należy zadać sobie pytanie o korzyści dla zdrowia. Jeśli nie przewyższają strat wynikających z działań ubocznych - lek należy brać!

Dariusz Czarnecki
5
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 728 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 43574
Mam pytanie:czy birac ECA i majac problemy z zasnieciem moglbym liczyc na jakas pomoc ze strony melatoniny?Czytalem tez gdzies ze melatonina zwalcza wolne rodniki czy to prawda?

voytas
1

voytas

napisał(a)
krates ZASŁUŻONY
Znawca
Szacuny 49 Napisanych postów 1331 Wiek 36 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 15055
Po ECA melatonina raczej za bardzo ci nie pomoze. A co do zmiatania wolnych rodnikow, to masz racje, melatonina wykazuje takie wlasciwosci.
1

"Niemoc to piekło, moc to naiwność"

napisał(a)
Ekspert
Szacuny 10608 Napisanych postów 43019 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 57734
Testowałem melatonine kilka razy mając kopoty z zaśnięciem i muszę przyznać, że na mnie działa.Zasnąłem bez problemu i co istotne obudziłem się naprawdę wypoczęty. Jednak staram się unikać tego typu preparatów - używam naprawę sporadycznie.

mikey.{
2
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Czy efedryna jest szkodliwa?

Następny temat

Amfetamina a mięśnie

Jak radzić sobie z bezsennością? Wojciech Pasiut - ocena sylwetki 30.09-01.10.2017 IFBB DIAMOND CUP KATOWICE Suplementacja okołotreningowa Słodkiewicz vs Lech starcie weteranów Boostery testosteronu a badania hormonalne - dlaczego są ważne? Anna Nawrot - ocena sylwetki Phil Heath ryzykował życiem!