logo
zamknij zamknij

Kofeina - fakty i mity

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 48859

0 5 0
napisał(a)
lukste
Początkujący
Szacuny 17 Napisanych postów 1039 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 15123
Kofeina - fakty i mity
Kawa - na dobry początek dnia. Po południu: duża coca-cola. Pijesz je nie tylko dlatego, że dobrze smakują. Również po to, by zwalczyć senność. To, że kofeina pobudza i dodaje energii, jest pewne. Ale co do innych popularnych opinii na jej temat masz wątpliwości. Sprawdź więc, czy są prawdziwe.
Długotrwałe spożywanie kofeiny jest szkodliwe.

Fałsz. Naprawdę! Powstanie tego mitu to sprawka palaczy: piją oni więcej kawy niż osoby niepalące (ich organizmy rozkładają kofeinę dwa razy szybciej niż niepalących, więc muszą oni wypić więcej kawy, by poczuć efekty). A wiadomo, że palacze mają więcej problemów zdrowotnych niż ludzie niepalący. Ale to wina nikotyny, a nie kofeiny! Kofeina nie kumuluje się w organizmie: jest wydalana z moczem. Zatem: jeśli jesteś zdrowa (nie masz nadciśnienia, arytmii serca czy stanów lękowych), możesz spokojnie pić napoje z kofeiną nawet przez długie lata.



Najbogatszym źródłem kofeiny jest ziarno kawy.

Fałsz. Najwięcej tej substancji zawiera amazońska roślina - gwarana (Paullinia guarana). Jej nasiona mają 5 proc. kofeiny. Następne w kolejności są liście herbaty (2-5 proc.), liście mate (3 proc.), orzeszki kola (1,5-2,5 proc.) i ziarna kawy (0,6-2,8 proc.). Niewielkie ilości kofeiny zawiera również ziarno kakaowca (0,3 proc.), a nawet nieduża bylina rosnąca w Polsce - iglica.
Na zawartość kofeiny w napojach ma też wpływ sposób parzenia. Dlatego, np. w filiżance kawy znajduje się dwa razy więcej kofeiny niż w takiej samej ilości herbaty, choć w samych ziarnach kawy tej substancji jest mniej niż w liściach herbaty.

Kofeina zwiększa sprawność umysłową.

Prawda. Zanim zaczniesz pisać raport czy pracę dyplomową, wypij filiżankę kawy. Usprawnia ona myślenie dzięki blokowaniu receptorów adenozyny, która informuje organizm o potrzebie snu. W USA przeprowadzono eksperyment, który to potwierdził. Kiedy pozbawionym snu amerykańskim żołnierzom podano ilość kofeiny odpowiadającą 2 filiżankom kawy, ich czujność, pamięć i zdolność uczenia się poprawiły się aż o 60 proc.

Zmienia przebieg niektórych procesów biochemicznych w organizmie.

Prawda. Jest to substancja pobudzająca: 250 mg kofeiny (tyle mają 2 filiżanki mocnej kawy) może nawet trzykrotnie zwiększać ilość adrenaliny we krwi, tym samym przyspieszając oddech. Kofeina blokuje również receptory adenozyny. Oprócz tego zwiększa wydzielanie dopaminy pobudzającej ośrodki przyjemności w mózgu. Czyli sprawia, że jednocześnie jesteś pobudzona i zrelaksowana.

Powoduje nadciśnienie i utratę masy kostnej.

Fałsz. Jedno z najpoważniejszych pism medycznych „Journal of American Medical Associacion" opublikowało niedawno wyniki badań, które dowodzą, że kofeina nie zwiększa ryzyka nadciśnienia tętniczego.
U zdrowych ludzi przyspiesza ona bicie serca w tak nieznacznym stopniu, że trudno to zmierzyć, a efekt ten utrzymuje się zaledwie kilka minut - uważa doktor Terry Graham, specjalista od kofeiny na Ontario University of Guelph. Stwierdzono jednak, że ciśnienie podnosi inny, niezidentyfikowany składnik słodzonych i dietetycznych napojów gazowanych z kofeiną. Natomiast osłabienie kości to wynik niedoboru wapnia. Pewna ilość tego minerału jest wydalana wraz z moczem, a kofeina działa moczopędnie. Ale ta utrata wapnia jest tak niewielka, że wystarczy dodać do kawy mleko, aby ją nadrobić.

Kofeina uzależnia.

Prawda. Twój organizm przyzwyczaja się do tej substancji, a gdy jej nie otrzyma, reaguje bólami głowy, a także drażliwością. Im więcej kofeiny spożywasz, tym cięższe są objawy jej odstawienia.

Można ją przedawkować.

Prawda. Ale większość udokumentowanych przypadków przedawkowania dotyczyła osób, które świadomie połknęły zbyt dużą ilość tabletek kofeinowych. Nie ma bezpiecznej dawki kofeiny, jednakowej dla wszystkich. Jednak, aby się zatruć, musiałabyś wypić duże ilości napojów z tą substancją w dość krótkim czasie. Tak więc jeśli pijesz do 5 filiżanek kawy dziennie, raczej nic Ci nie grozi.

Napoje z kofeiną można pić bez ograniczeń.

Fałsz. Badania przeprowadzone w Grecji wykazały, że ludzie pijący dużo kawy są bardziej podatni na różne stany zapalne. A te z kolei przyczyniają się do powstawania w organizmie substancji, które mogą prowadzić do rozwoju chorób serca oraz cukrzycy (z drugiej strony wykazano jednak, że kawa pita w rozsądnych ilościach zapobiega cukrzycy). Natomiast kanadyjscy badacze stwierdzili, że u osób mających wolną przemianę materii kofeina może zwiększać ryzyko chorób serca. Okazuje się również, że czasami chroni przed miażdżycą ludzi, których metabolizm jest szybki. Kawa zawiera bowiem nie tylko kofeinę, ale także sporo antyoksydantów zwalczających wolne rodniki.
Ze względu na te niejasności naukowcy nie zachęcają do picia dużych ilości napojów zawierających kofeinę. Według amerykańskich badaczy bezpieczna dzienna dawka tej substancji to 400 mg.


zrodlo: onet.pl
3
Krzysztof Piekarz
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
Rodic
Znawca
Szacuny 27 Napisanych postów 4672 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 31503
Super jak bym bugl, dal bym SOG'a

pozdro..
1
napisał(a)
Sachem
Ekspert
Szacuny 134 Napisanych postów 9203 Wiek 36 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 29034
no ciekawe, masz mój głosik

http://www.smoczyjezdzcy.pl - Smoczy Jeźdźcy - darmowa gra MMORPG w przeglądarce - polecam!

napisał(a)
przywor
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 1190 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 15947
Spoko, wlasnie popijam filizanke

Powinienes dodaca " przyspiesza tempo metabolizmu, pobudza uwalnianie kwasow tluszczowych do krwiobiegu, jest jednym ze skladnikow przyspieszajacych odchudzanie ".. ;-P
1
napisał(a)
wylliam
Ekspert
Szacuny 87 Napisanych postów 15093 Wiek 29 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 101679
ciekawe

"Jak kraść, to miliony.
Jak ruchać, to księżniczki"

napisał(a)
peps19
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 1266 Wiek 30 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 11813
Większość rzeczy była już omawiana ale i tak sog się należy
napisał(a)
Rothen
Ekspert
Szacuny 254 Napisanych postów 13305 Wiek 29 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 45246
dobry art

Ja swoje poglądy mam, ale teraz czasy takie, że na wszelki wypadek się z nimi nie zgadzam.

napisał(a)
pampuch
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 714 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 16545
duchowy sog!!
napisał(a)
fukinhot
Specjalista
Szacuny 70 Napisanych postów 5026 Wiek 34 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 58057
okolo 10 g to dawka śmietrelna...

www.blog.myfit.pl - EKSTREMALNA REDUCKJA ! DORADŹ|SKOMENTUJ

napisał(a)
peps19
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 1266 Wiek 30 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 11813
fukinhot skąd taka wiedza ? jak masz pod łapką to podeślij arta.
napisał(a)
wielki_al
Początkujący
Szacuny 3 Napisanych postów 235 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 5484
świetny art. SOG. Jedyna rzeczy, która mi się tutaj nie podoba to uzależnienie:) Czy ktoś wie ile organizm po dlugotrwałym przyjmowaniu kofeiny przywyczaja się do życia bez niej:) ?? Tzn. kiedy kończą się bóle głowy itp.
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Dobrze mysle?(pomocy...)

Następny temat

Mozna tak ?

BPA - jak sami się trujemy i jak z tym walczyć?

Przysiad jednonóż na suwnicy Smith z kierowaniem nogi do środka - sposób na szybką kontuzję

Leksykon suplementacji: witamina C

Ostateczna decyzja Akopa!

Czy słodziki są bezpieczne dla dzieci?

16.09.2017 „KAMIENNA RZEŹBA 2017” W STRZEGOMIU - WYNIKI

Marihuana: testosteron, zdrowie – a mięśnie

Co z tymi jajami?