SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Indeks glikemiczny-->artykuł warto wiedzieć

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 5302

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 10 Napisanych postów 750 Wiek 30 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 2686
Indeks glikemiczny (IG) to lista produktów uszeregowanych ze względu na poziom glukozy we krwi po ich spożyciu. Oblicza się go dzieląc poziom glukozy we krwi po przeprowadzeniu testu żywnościowego z udziałem 50 gram węglowodanów, przez poziom glukozy uzyskany po spożyciu danego produktu. Na przykład indeks glikemiczny wynoszący 70 oznacza, że po spożyciu 50 gram danego produktu, poziom glukozy wzrośnie o 70 procent, tak jak po spożyciu 50 gram czystej glukozy. Indeks glikemiczny żywności nie może być ustalony na podstawie jej składu lub wskaźników wchodzących w jej skład węglowodanów. Aby go wyznaczyć, należy podać konkretny produkt, konkretnej osobie. Podaje się dany produkt grupie osób a następnie przez dwie godziny, co 15 minut pobiera im krew i bada się poziom cukru. W ten sposób uzyskuje się przeciętną wartość IG. Stwierdzono, że wartość średnia jest powtarzalna, a badania wykonane w różnych grupach ochotników dają zbliżone wyniki. Wyniki uzyskiwane u osób chorych na cukrzycę są porównywalne z wynikami uzyskanymi u osób zdrowych. Im wyższa wartość IG danego produktu, tym wyższy poziom cukru we krwi, po spożyciu tego produktu. Zjedzenie węglowodanu o wysokim IG doprowadza do gwałtownego skoku poziomu cukru wywołującego w odpowiedzi duży wyrzut insuliny. Poziom cukru szybko ulega obniżeniu i podobnie do wahadła, które znacznie wychyliło się w jedną stronę i musi to podobnie uczynić w przeciwną - poziom cukru nie spada do wartości wyjściowej lecz znacznie niższej, źle już tolerowanej przez organizm a nazywanej hipoglikemią. Poza różnymi niemiłymi doznaniami - objawem hipoglikemii jest głód. Chęć jego zaspokojenia jest powodem niekontrolowanego pojadania. Produkty o wysokim IG sprzyjają tyciu w dwojaki sposób: wywołują głód, co sprzyja częstszemu jedzeniu i działają anabolicznie dzięki powodowaniu dużych skoków poziomu insuliny. Insulina reguluje poziom cukru ale też powoduje aktywacje procesów przyswajania, składowania określanych mianem anabolizmu, co w praktyce przekłada się na tycie. Insulina aktywuje procesy neolipogenezy - tworzenia tłuszczy - głównie z dostarczanych węglowodanów. W tej też formie następuje składowanie. Ponadto insulina ułatwia deponowanie tłuszczy krążących w surowicy krwi do komórek tłuszczowych. Jest więc ona tzw. hormonem anabolicznym.
Wysoki poziom insuliny sprzyja tyciu. Ów wysoki poziom związany jest zaś z konsumpcją pewnej grupy węglowodanów, które w sposób gwałtowny i znaczny podnoszą chwilowy poziom glukozy w surowicy krwi, czyli innymi słowy, mają tzw. wysoki indeks glikemiczny (wyższy lub równy 70). Natomiast spożycie produktu o niskim indeksie glikemicznym powoduje powolny i relatywnie niewielki wzrost poziomu cukru i co za tym idzie - niewielki wyrzut insuliny. Produkty takie nie są więc sprzymierzeńcem tycia. Warto pamiętać, że przetwarzanie produktów żywnościowych (obróbka termiczna, czas obróbki termicznej) podwyższa ich indeks glikemiczny.
Indeks glikemiczny produktów żywnościowych spożywanych w ich naturalnej postaci jest znacznie niższy niż gotowanych lub przetworzonych w inny sposób. Pełnoziarniste płatki zbożowe i pieczywo z pełnej mąki zawierają dużo błonnika, witamin i pierwiastków śladowych, które mają zdolność obniżania wysokiego poziomu glukozy we krwi.

Aby indeks glikemiczny spożywanych produktów nie był duży musimy wziąć pod uwagę następujące aspekty:

1. błonnik opóźnia przemianę węglowodanów poprzez częściowe blokowanie dostępu glukozy do krwi. Może również podwyższyć czułość receptorów podatnych na insulinę w mięśniu, tak że glukoza łatwiej przedostaje się do komórki. Jeśli receptory są mało czułe, wtedy trzustka zwiększa wydzielanie insuliny by zrównoważyć dopływ glukozy do komórek mięśni.
2. formę produktu - czy jest zmielony lub w inny sposób przetworzony czy występują w nim pełne ziarna lub włókna.
3. stopień przygotowania lub ugotowania
- co pozwala na zbadanie zawartości skrobi.
4. obecność fruktozy i laktozy (obie mają niski indeks glikemiczny).
5. czas spożywania pokarmu, czas jedzenia ma wpływ na wydzielanie glukozy
do krwi - im szybciej jesz, tym jest ono szybsze.
6. produkty bogate w tłuszcze, o niskim indeksie glikemicznym mogą być błędnie zakwalifikowane, bo tłuszcze i białko spowalniają opróżnianie żołądka, a tym samym i szybkość trawienia w jelicie cienkim. A zatem ich indeks glikemiczny może być relatywnie niższy niż produktów zawierających mniej tłuszczów. jak sie spodoba to kliknijcie i przyznajcie soga :) drogie koleżanki i koledzy.......
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
Znawca
Szacuny 44 Napisanych postów 10135 Wiek 28 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 38606
http://zdrowezywienie.w.interia.pl/glikemiczny.htm

crtl+c ctrl+v nic nie zmieniłeś nawet, źródła też nie podałeś
napisał(a)
ellis ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 107 Napisanych postów 4616 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 53303
Wbrew pozorom nie warto się tym aż tak bardzo tym przejmować. Jest tutaj wiele kontrowersji.

Moim zdaniem temat do skasowania, było już wiele artykułów na ten temat.

Zmieniony przez - ellis w dniu 2007-06-23 18:14:22
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 10 Napisanych postów 750 Wiek 30 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 2686
no ok ...czuje skruche zastanowie sie na przyszłość.
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 16 Wiek 31 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 2411
" bo tłuszcze i białko spowalniają opróżnianie żołądka "
własnie sie ucze do egzamu z fizjologii i w moim podręczniku, który nie mówie, ze nie ma błedów jest napisane, ze pokarmy bogatobialkowe przyspieszaja oproznianie zoladkowe.
Kto ma racje??
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 254 Napisanych postów 13305 Wiek 30 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 45246
Kaczki

Ja swoje poglądy mam, ale teraz czasy takie, że na wszelki wypadek się z nimi nie zgadzam.

napisał(a)
Znawca
Szacuny 44 Napisanych postów 5021 Wiek 29 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 44357
troche nieladnie tak skopiować czyjś teks:(

a swoją stroną strona Zdrowe Żywienie Super! Co prawda wszystko to było powiedziane przez specjalistów na forum , info są zebranie i ładnie posortowane! polecam każdemu kto zaczyna zabawe w diete i zdrowe odżywianie (w sumie to każdemu bez wyjątków)!!!

--=Zanim zadasz kolejne pytanie na forum=--
http://www.sfd.pl/Pierwsza_Wizyta_Jasia_na_FORUM-t355004.html

"Jak nie wiesz to się dowiedz, wpierw pomyśl potem powiedz..."

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 55 Wiek 37 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 5923
Czy ktos moze mi powiedziec co jest gorsze, weglowodany o wysokim IG ale bez cukrow prostych czy wegle z niskim IG ale za to z cukrami prostymi.Ktore z nich bardziej sprzyjaja przybieraniu tluszczu??

Fight solve everything!!

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 287 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 3404
jest duzo konwsersacji na ten temat a aktykól dobry szkoda tyylko ze skopiowany
napisał(a)
Znawca
Szacuny 44 Napisanych postów 5021 Wiek 29 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 44357
a co powiecie o batonie SNICKERS?

Indeks Glikemiczny 39,9

Wartość odżywcza / 55g:
wartość energetyczna: 1176 kJ / 281 kcal
białko: 5.4 g
węglowodany: 29.8 g
tłuszcz: 15.6 g

Czy można go wszamać raz na jakiś czas? czy raczej sie wystrzegać? W końcu to słodycze:/

Osobiście wole jakis owoc ale jeżeli nie ma możliwości a jets pod reka snickers? ma dość niski IG

--=Zanim zadasz kolejne pytanie na forum=--
http://www.sfd.pl/Pierwsza_Wizyta_Jasia_na_FORUM-t355004.html

"Jak nie wiesz to się dowiedz, wpierw pomyśl potem powiedz..."

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 10 Napisanych postów 750 Wiek 30 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 2686
przepraszam ale doceńcie to że wiedze odświerzam też sie liczy a nie ino krytyka...bydzcie fert chociaż troszeczke..
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Brzuch

Następny temat

poważna sprawa

Witamina C, aktywność ficzyczna - funkcje, dawkowanie Witamina C, aktywność ficzyczna - funkcje, dawkowanie Priyanka Vaishya - otrzymała tytuł "Strongman Of India" Priyanka Vaishya - otrzymała tytuł "Strongman Of India" Najlepiej rokujące zawodniczki Bikini Fitness wg Kasi Dmochewicz Najlepiej rokujące zawodniczki Bikini Fitness wg Kasi Dmochewicz Dziewczyna zgłasza pobicie przez trenera z Trójmiasta! Dziewczyna zgłasza pobicie przez trenera z Trójmiasta! Ciemna strona kulturystyki – czy może ona zniszczyć życie? Ciemna strona kulturystyki – czy może ona zniszczyć życie? Probiotyki i prebiotyki w diecie sportowca Probiotyki i prebiotyki w diecie sportowca Kulturyści, których zabiła farmakologia? Kulturyści, których zabiła farmakologia? Karol Kasprzyk - ocena sylwetki Karol Kasprzyk - ocena sylwetki