SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

IG płatków owsianych, jak to w końcu jest?

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 26574

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 60 Wiek 26 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 1950
Jak jest w końcu z tymi płatkami owsianymi ale górskimi nie błyskawicznymi.
Jakie ono mają IG? I lepiej rano zjeść dwie kromki chleba wieloziarnistego czy te płatki biorąc pod uwagę że trening o 13 i jest on w miarę lekki?
Czy płatkom rośnie IG podczas zalania gorącą wodą, kiedy stają się takie ciapowate niż w przypadku jedzenia ich na surowo? (surowe musze powiedzieć bardzo mi smakują, ale mniej zapychają )
2
napisał(a)
bziubzius Moderator
Ekspert
Szacuny 1014 Napisanych postów 12445 Wiek 29 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 186229
Płatki owsiane
Płatki owsiane powstają z owsa. Owies należy do stosunkowo młodych roślin uprawnych. Do Europy przywędrował razem z pszenicą z Azji . Wartość odżywcza i energetyczna owsa jest stosunkowo duża.

Właściwości odżywcze płatków owsianych

Płatki owsiane są źródłem złożonych węglowodanów- głównie skrobi, znajdziemy w nich również polisacharydy i celulozę.
Płatki owsiane dostarczają również białka i aminokwasów, po tym względem przewyższają większość zbóż, gdyż dostarczają około 15% białka. Znajdziemy w nich takie aminokwasy jak awenina czy awenolina.
Płatki owsiane zawierają dużo błonnika pokarmowego, witaminy z grupy B oraz witaminy E, żelazo, magnez, cynk, potas, fosfor, wapń, kwas foliowy, nienasycone kwasy tłuszczowe, selen, miedź itd.
Znajdziemy w nich nawet do 3 razy więcej tłuszczów niż w innych zbożach. Około 40% kwasów tłuszczowych stanowi kwas linolowy, dodatkowo znajdziemy też kwas oleinowy oraz palmitrynowy.
Płatki owsiane bogate są w sole mineralne, w tym rozpuszczalną w wodzie krzemionkę.

Zawarte w błonniku β-glukany są polecane dla ludzi mających kłopoty z przewodem pokarmowym. Pod wpływem gotowania β-glukany zamieniają się w gęsty śluz mający właściwości żelujące. Wyściela on błony śluzowe żołądka i ochrania błonę śluzową żołądka.
Badania naukowe wykazały, że beta-glukan obniża poposiłkową glikemię, czyli spowalnia wzrost poziomu cukru we krwi następujący po spożyciu pokarmu. Beta-glukan nie jest rozkładany przez ludzkie enzymy trawienne, stanowi jednak pożywkę dla bakterii zasiedlających nasz przewód pokarmowy.
Spożywanie produktów żywnościowych bogatych w beta-glukan, takich jak płatki czy otręby owsiane przyczynia się do opóźnienia opróżniania żołądka. Dzięki czemu po posiłku, w których znają się płatki owsiane dłużej czujemy sytość.
To dobry powód by umieścić płatki owsiane w diecie redukcyjnej.

Płatki owsiane są silnym źródłem przeciwutleniaczy, a więc skutecznie opóźniają procesy starzenia, walcząc z wolnymi rodnikami. Ponadto wpływają korzystnie na kondycję skóry i włosów.

Rodzaje płatków owsianych
Wyróżniamy :
-płatki owsiane zwykłe
-płatki owsiane górskie
-płatki owsiane błyskawiczne
Owsiane płatki zbożowe zwykłe, górskie i błyskawiczne, nie różnią się pod względem ilości zawartych składników odżywczych. Każdy z rodzajów płatków zawiera zbliżone ilości białka, węglowodanów i tłuszczu w 100 g produktu.
Płatki owsiane zawierają ok. 378 kcal, 63 g węglowodanów, w tym 61 g złożonych i 2 g cukru, dodatkowo ok 7 g tłuszczu z czego 1,3 g to nienasycone kwasy tłuszczowe, około 12 g białka.
Zwykłe płatki powstają w wyniku zgniecenia całego ziarna. Są produktem najmniej przetworzonym spośród wymienionych rodzajów płatków owsianych.
Górskie płatki powstają w wyniku zgniecenia, nie całego, lecz pokrajanego i obłuszczonego ziarna, które zostało poddane parowaniu. Ilość składników mineralnych ulega zmniejszeniu w stosunku do płatków zwykłych.
Płatki błyskawiczne zawierają luźniejszą strukturę ziarna i łatwiej chłoną wodę podczas gotowania. Ziarna owsa zostały poddane dodatkowemu procesowi hydratacji, czyli nawodnieniu ziarniaka przed dalszą obróbką.

Indeks glikemiczny płatków owsianych
Indeks glikemiczny surowych płatków owsianych wynosi 40.
To wartość zbliżona do razowego pieczywa, makaronu ugotowane al. Dente, czy kaszy gryczanej.
Indeks glikemiczny płatków w wyniku obróbki cieplnej ulega zwiększeniu. Po ugotowaniu indeks glikemiczny płatków wynosi około 60.
Pamiętajmy jednak, że ważniejszy od indeksu glikemicznego jest ładunek glikemiczny posiłku. Najczęściej płatki owsiane spożywamy w towarzystwie orzechów i jogurtu czy też odżywki białkowej. Tak skomponowany posiłek nie będzie charakteryzował się wysokim ładunkiem glikemicznym.
Surowe płatki owsiane możemy spożywać w niewielkiej ilości jako dodatek do jogurtu, czy omleta.
Ugotowane płatki owsiane będą jednak dużo łatwiejsze do strawienia i bardziej przyjazne dla naszego żołądka.
Dopiero po ich ugotowaniu gotowania β-glukany zamieniają się w gęsty śluz mający właściwości żelujące.

Pamiętajmy, że płatki zawierają sporo beta-glukanu, który jest w stanie wpłynąć na obniżenie indeksu glikemicznego. Nie powinnyśmy więc nadmiernie przejmować się tym wskaźnikiem.

Jakie płatki wybrać?
Najlepiej wybrać płatki zwykłe lub górskie, ponieważ mają skład najbardziej zbliżony do surowca, z którego powstały. W wyniku obróbki termicznej nie utraciły wielu cennych składników mineralnych.
Jeśli jednak mamy wrażliwy żołądek i/lub często cierpimy na problemy trawienne lepiej sięgnijmy po płatki owsiane błyskawiczne, będą one lżej strawne i mniej obciążą żołądek.
Lepiej sięgać po płatki zalane wrzątkiem lub ugotowane niż surowe.




Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 79 Napisanych postów 16574 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 64105
no IG maja 65 czyli tyle co ryz brazowy czy kasza gryczana,na sniadanie spokojnie je mozwsz zjadac,co do wzrastania IG po zalaniu gorąca woda to tak ono sie zwieksza!!
nie jedz na surowo bo twój żołądek może tego nie wytrzymac
5
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 60 Wiek 26 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 1950
Mój żołądek dużo wytrzymał
Ten IG co podałeś do jest po zalaniu czy przed?
Kurcze teraz co do tej kaszy to mnie zaskoczyłeś, ja mam chyba jakieś ruskie tabele http://zdrowezywienie.w.interia.pl/glikemiczny.htm#tabelaindeksow 
bo wg. niech kasza gryczana ma niższe ig, i zawsze zamiast białego ryżu, ziemniaków czy makaronów szamie kasze gryczaną, albo jęczmienną ;) ale ostatnio ryżyk brązowy mi zaczął smakować
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 79 Napisanych postów 16574 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 64105
to IG jest podane przed zalaniem

co do IG masz tutaj napisane
tutaj IG płatkow wynosci akurat 57,a kaszy 54,sorka mój bład

http://www.jedzdobrze.pl/tabele/



Zmieniony przez - koles08 w dniu 2008-08-25 10:15:50
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 23 Napisanych postów 3665 Wiek 29 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 21828
W innych tabelach widziałem, że ich IG wynosi 85

Pozdrawiam.
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 10608 Napisanych postów 43043 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 57734
Sam mam podobny problem.. Rozne zrodla podaja calkiem inne IG np na niektorych stronach IG ryzu parabolicznego wynosi 47, zas na jeszcze innych 85/87 i nie wiadomo na czym sie wzorowac.. Moze jakis ogarniety czlowiek poda wiarygodna strone z Indeksem Glikemicznym. Co do platkow to znalazlem ze ich IG to 60.

PS. Koles z Krosna jestes? :>
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 60 Wiek 26 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 1950
http://www.jedzdobrze.pl/tabele/food,1457,platki__owsiane__gotowane_z_sola.html

Płatki owsiane gotowane z solą (jeden pieron czy z solą czy bez) ale IG jest podane 57, czyli w sumie ujdzie. Sam już sie zastanawiam co jeść wg. tych tabel chleb taki jak jem ciemny pełnoziarnisty ewentualnie z soją i słonecznikiem ma IG 45
Od zawsze dylemat mam jeżeli chodzi o WW złożone na śniadanie i obiad
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 10608 Napisanych postów 43043 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 57734
A zastanawia mnie jedna rzecz.. W tym linku co podales dziwnie jak dla mnie sa podawane kcal a mianowicie znacznie zmniejszaja sie po ugotowaniu. Nie wiem jak to mozliwe.
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 60 Wiek 26 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 1950
Chwilke temu też sie nad tym zastanawiałem, ale skoro one są podawane po ugotowaniu to przecież woda wsiąka, płatki pęcznieją i ważą dużo więcej, wiec te 100g płatków po ugotowaniu to tak naprawde może być dużo mnie jakby je zwazył przed gotowaniem
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 10608 Napisanych postów 43043 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 57734
Chyba miales na mysli duzo wiecej? Ale to i tak nic nie zmienia.. jak sie moga kcale ulotnic po gotowaniu?
napisał(a)
Znawca
Szacuny 26 Napisanych postów 4524 Wiek 28 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 33472
Waga po ugotowaniu cie nie interesuje, wazysz je i wliczasz do bilansu przed obrobka. Zdr.
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Oddaje diete pod ocene

Następny temat

Powrot do normalnego jedzenia po chorobie.

Cellulit - co jest jego przyczyną i jak się go pozbyć? Leksykon suplementacji: Gotu Kola Kłopoty Pauli i Piotrka! Ania Nawrot absolutną zwyciężczynią Ben Weider Legacy Cup Dieta, dlaczego utrudniamy sobie życie? Leksykon suplementacji: Dwuwinian choliny Odchudzanie - jak długo mam czekać na efekty? Natalia Czajkowska - ocena sylwetki