SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Co to jest ig :)?

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe:

Ilość wyświetleń tematu: 14080

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 109 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 638
Mnie i kulku kolegów zastanawia co to jest ig. Czesto w odpowiedzi o jakis produkt ludzie piszą ,iz jakis produkt jest zły bo ma duze ig lub dobry bo ma małe ig. Wyjasni mi to ktoś ?
PS. Szukałem w wyszukiwarce pod roznymi hasłami i nic nie znalazlem ...
1
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
Znawca
Szacuny 29 Napisanych postów 931 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 14292
IG=Indeks Glikemiczny. Jest to umowna nazwa określająca szybkość z jaką rozbijane są węglowodany danego produktu do cząsteczek glukozy a glukoza uwalniana do krwi.
Niskie IG - węglowodany złożone, wolne tempo uwalniania glukozy do krwi. Z wysokim IG jest analogicznie.
Generalnie poleca się produkty o niskim IG, z wyjątkiem okresów okołotreningowych.

Zmieniony przez - chudzio w dniu 2006-05-26 19:33:17

"Life is full of compromises."

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 106 Wiek 29 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 790
Indeks glikemiczny (IG) to lista produktów uszeregowanych ze względu na poziom glukozy we krwi po ich spożyciu. Oblicza się go dzieląc poziom glukozy we krwi po przeprowadzeniu testu żywnościowego z udziałem 50 gram węglowodanów, przez poziom glukozy uzyskany po spożyciu danego produktu. Na przykład indeks glikemiczny wynoszący 70 oznacza, że po spożyciu 50 gram danego produktu, poziom glukozy wzrośnie o 70 procent, tak jak po spożyciu 50 gram czystej glukozy. Indeks glikemiczny żywności nie może być ustalony na podstawie jej składu lub wskaźników wchodzących w jej skład węglowodanów. Aby go wyznaczyć, należy podać konkretny produkt, konkretnej osobie. Podaje się dany produkt grupie osób a następnie przez dwie godziny, co 15 minut pobiera im krew i bada się poziom cukru. W ten sposób uzyskuje się przeciętną wartość IG. Stwierdzono, że wartość średnia jest powtarzalna, a badania wykonane w różnych grupach ochotników dają zbliżone wyniki. Wyniki uzyskiwane u osób chorych na cukrzycę są porównywalne z wynikami uzyskanymi u osób zdrowych. Im wyższa wartość IG danego produktu, tym wyższy poziom cukru we krwi, po spożyciu tego produktu. Zjedzenie węglowodanu o wysokim IG doprowadza do gwałtownego skoku poziomu cukru wywołującego w odpowiedzi duży wyrzut insuliny. Poziom cukru szybko ulega obniżeniu i podobnie do wahadła, które znacznie wychyliło się w jedną stronę i musi to podobnie uczynić w przeciwną - poziom cukru nie spada do wartości wyjściowej lecz znacznie niższej, źle już tolerowanej przez organizm a nazywanej hipoglikemią. Poza różnymi niemiłymi doznaniami - objawem hipoglikemii jest głód. Chęć jego zaspokojenia jest powodem niekontrolowanego pojadania. Produkty o wysokim IG sprzyjają tyciu w dwojaki sposób: wywołują głód, co sprzyja częstszemu jedzeniu i działają anabolicznie dzięki powodowaniu dużych skoków poziomu insuliny. Insulina reguluje poziom cukru ale też powoduje aktywacje procesów przyswajania, składowania określanych mianem anabolizmu, co w praktyce przekłada się na tycie. Insulina aktywuje procesy neolipogenezy - tworzenia tłuszczy - głównie z dostarczanych węglowodanów. W tej też formie następuje składowanie. Ponadto insulina ułatwia deponowanie tłuszczy krążących w surowicy krwi do komórek tłuszczowych. Jest więc ona tzw. hormonem anabolicznym.
Wysoki poziom insuliny sprzyja tyciu. Ów wysoki poziom związany jest zaś z konsumpcją pewnej grupy węglowodanów, które w sposób gwałtowny i znaczny podnoszą chwilowy poziom glukozy w surowicy krwi, czyli innymi słowy, mają tzw. wysoki indeks glikemiczny (wyższy lub równy 70). Natomiast spożycie produktu o niskim indeksie glikemicznym powoduje powolny i relatywnie niewielki wzrost poziomu cukru i co za tym idzie - niewielki wyrzut insuliny. Produkty takie nie są więc sprzymierzeńcem tycia. Warto pamiętać, że przetwarzanie produktów żywnościowych (obróbka termiczna, czas obróbki termicznej) podwyższa ich indeks glikemiczny.

"TRAIN HARD - FEEL GOOD!"

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Jajka - ilość

Następny temat

DOBRA DIETA !!

Lee Priest w szpitalu! Ulisses Jr. po raz pierwszy w Polsce! Wywiad z Moniką Biedką Low Carb - założenia, efekty, jadłospis Czy SAA mają wpływ na syntezę kolagenu? Leksykon suplementacji: Tribulus Terrestris Jakie orzechy są najzdrowsze? Omega 3, 6, 7, 9 - czym się od siebie różnią?