logo
zamknij zamknij

CO DAJĄ AMINOKWASY???

słowa kluczowe:

Ilość wyświetleń tematu: 70736

5 5 3
napisał(a)
Anonim
Ekspert
Szacuny 10599 Napisanych postów 42487 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 57734
CO DAJE BRANIE AMINOKWASÓW???
2
napisał(a)
eveline SFD TEAM Moderator
Ekspert
Szacuny 1212 Napisanych postów 14916 Wiek 29 lat Na forum 4 lata Przeczytanych tematów 179456
1. Czym są aminokwasy
2. Podział aminokwasów na endogenne i egzogenne
3. Zawartość białka w produktach spożywczych
4. Aminokwasy w suplementacji
5. Wybrane aminokwasy i ich właściwości

Aminokwasy to cząsteczki, z których zbudowane jest białko. Każdy z nich zbudowany jest ze szkieletu węglowego, do którego przyłączona jest grupa aminowa kwasowa, atom węgla i łańcuch boczny. Łącznie w organizmie człowieka występuje 18 aminokwasów – 10 z nich to aminokwasy endogenne, czyli takie, które nasz organizm na drodze reakcji enzymatycznych jest w stanie sam zsyntetyzować oraz 8 egzogennych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, ale organizm nie potrafi ich samodzielnie wytworzyć w odpowiedniej ilości. Muszą być zatem dostarczane z pożywienia.

Do aminokwasów endogennych zaliczamy:
- alaninę, cysteinę, glicynę, kwas asparginowę, kwas glutaminowy, prolinę, tyrozynę, histydynę, argininę, serynę

Do aminokwasów egzogennych zaliczamy:
- fenyloaninę, izoleucynę, leucynę, lizynę, metioninę, treoninę, tryptofan, walinę.
Aminokwasy te różnią się od siebie budową, właściwościami oraz rolą w organizmie.

Zawartość białka w produktach spożywczych

Produkty spożywcze różnią się między sobą zawartością białka i poszczególnych aminokwasów. Mówi się, że białko zwierzęce jest bardziej wartościowe niż roślinne. Nie znaczy to jednak, że białko pochodzące od roślin jest złej jakości. Chodzi o to, że nasz organizm najlepiej przyswaja te posiłki, w których skład odpowiada najbardziej białku, z którego zbudowane są nasze tkanki, dlatego też najlepiej przyswajamy białko pochodzenia zwierzęcego.

Aminokwasy w suplementacji – właściwości

Aminokwasy bardzo często występują w suplementacji wspomagania treningu. Bezpośrednim celem nie jest tutaj synteza białka, pełnią one także szereg innych funkcji np.
- tyrozyna – jest prekursorem ważnych neurotransmiterów (przenoszą informacje w układzie nerwowym) tj. noradrenaliny, adrenaliny, dopaminy oraz tyroksyny (hormonu tarczycy)
- tryptofan – sprzyja powstawaniu melatoniny i serotoniny, poprawiając nasz nastrój i jakość snu a także regulując uczucie sytości.

Pewne grupy aminokwasów wykazują także właściwości biostymulujące, czyli korzystnie wpływające na wydolność organizmu i optymalizację procesów metabolicznych. Zaliczamy do nich:
- aminokwasy proteogenne (tworzące białka) – są to aminokwasy z rozgałęzionym bocznym łańcuchem znane nam jako BCAA. W ich skład wchodzą: leucyna, walina, izoleucyna oraz arginina, glutamina, fenyloalanina i tyrozyna.
- aminokwasy nieproteogenne – zaliczamy do nich karnitynę, kreatynę, taurynę, ornitynę, hydroksyprolinę i hydroksylizynę.
Suplementacja nigdy nie zastąpi do końca tego co możemy przyjąć z natury, ale może znacząco wspomóc w okresach większego zapotrzebowania, cięższego cyklu treningowego czy pracy umysłowej.

Wybrane aminokwasy i ich właściwości:

- aminokwasy rozgałęzione – najważniejsze aminokwasy tkanki mięśniowej, pełniące funkcję anaboliczną i przeciwdziałające zmęczeniu
- glutamina – wspiera układ odpornościowy, który czerpie glutaminę z mięśni szkieletowych, stymuluje syntezę hormonu wzrostu (somatotropiny), nasilając tym procesy anaboliczne białek ustrojowych
- kreatyna – wspomaga wytwarzanie energii, wpływa na poprawę parametrów mięśni takich jak wzrost czy siła, przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej, pomaga poprawić ogólną kondycję – wydolność, szybkość, wytrzymałość
- karnityna – pozwala zwiększyć wydolność organizmu, stymuluje metabolizm do spalania tłuszczu
- tauryna – przeciwdziała zmęczeniu
- arginina – wspomaga tworzenie kolagenu i kreatyny, zwiększa wydzielanie insuliny i hormonu wzrostu
- hydroksyprolina, hydroksylizyna – biorą udział w wytwarzaniu kolagenu, który buduje ścięgna, więzadła, chrząstki stawowe, skórę, włosy i paznokcie

Aminokwasy mają bardzo dużo zalet i nie podlega wątpliwości fakt, że są one niezbędne dla naszego organizmu.

Do poczytania:
http://www.sfd.pl/AMINOKWASY_informacje_!!!-t249996.html
http://www.sfd.pl/BCAA__suplement_niezbędny_,_każdego_sportowca__-t236774.html
http://www.sfd.pl/BCAA__zestawienie-t562232.html 



Krzysztof Piekarz
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
BakuBak
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 1496 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 5693
Dokładnie NIC na krutką mete
morze przy rocznej suplementacji tym specyfikiem zyskasz centymetr w bicu i tyle

to działa jak rutinoscorbin ( e lepsze jak rutiCal ) bierz zeby nie spadło jak spada i po tym jak juz spadło


ps ; to F7 u mnie nie działa :<

ego sum via et veritas, et vita


ps:przepraszam za błędy jakie popełniłem w tej odpowiedzi
5

Jezeli chcesz kąkretniejszą porade pisz do mnie na maila a ci pomoge :]

eXpert przemówił !!
@@ ego sum via et veritas et vita @@

główny zgredzik-mafia.suple.hardcor.pl

napisał(a)
Seewy Piękny Zbyszek
Ekspert
Szacuny 114 Napisanych postów 21030 Wiek 33 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 208068
Bakubak, nie zgodze sie z toba

Prosze oto dokladniejsze info:

Aminokwasy to związki organiczne z grupą karboksylową i aminową w cząsteczce. Biol. najważniejsze są L-a-aminokwasy, z których ok. 20 wchodzi w skład wszystkich rodzajów białek. Aminokwasy reagując ze sobą peptydy; kolejne przyłączenia następnych aminokwasów prowadzi do powstania polipeptydów i białek. Grupy aminowe a. w białkach pokarmowych są podstawowym źródłem azotu dla organizmów cudzożywnych. Do prawidłowego przebiegu procesów życiowych potrzebne są wszystkie aminokwasy występujące w białkach. Organizmy zwierzęce i człowiek mogą same syntetyzować 12 a. - są to tzw. aminokwasy endogenne; 8 aminokwasów musi być dostarczonych organizmowi z pokarmem - są to a. egzogenne. Z niektórych a. (tyrozyna, histydyna, tryptofan) powstają biologicznie ważne pochodne (hormony). Rdzenie węglowe wszystkich a. mogą ulegać przekształceniu w tłuszcze, a niektórych aminokwasów w węglowodany.
Podstawowy składnik białek. Organizm samodzielnie może zsyntetyzować 13 z 21 białek. Pozostałe 8 musi być dostarczone z zewnątrz. Są to liczne związki organiczne; mające w cząstce co najmniej 1 grupę aminową (NH2) i jedna grupe karboksylową (COOH). 23 aminokwasy to składnik białek (aminokwasy białkowe), ok. 150 innych (aminokwasy niebiałkowe) występują głównie u roślin i drobnoustrojów , np. allicyna; są substancjami macierzystymi pewnych hormonów, witamin i in. Rośliny mogą syntetyzować wszystkie aminokwasy, człowiek i zwierzęta tylko niektóre (aminokwasy endogenne, np. alanina), pozostałe muszą być dostarczone z pożywieniem (aminokwasy egzogenne, np. tryptofan). Aminokwasy podzielić można na dwie grupy:aminokwasy ogólne, aminokwasy rozgałęzione.

AMINOKWASY

Podstawowy składnik białek.
Organizm może wytworzyć samodzielnie 13 z 21 aminokwasów ważnych dla człowieka. Warunkiem jest wystarczające spożycie białka. Pozostałe osiem aminokwasów trzeba dostarczyć wraz z pożywieniem. Te tzw. aminokwasy esencjalne, to: metionina, tryptofan, fenyloalanina, lizyna, leucyna, izoleucyna, treonina i walina.

Aminokwasy podzielić można na dwie grupy:

aminokwasy ogólne, aminokwasy rozgałęzione.

Charakterystyka poszczególnych aminokwasów:

alanina - przyspiesza metabolizm mięśni poprzez przenoszenie do wątroby resztek węglowych, które zużyte są do syntezy glukozy
arginina - może zwiększać wydzielanie insuliny i hormonu wzrostu.
cysteina - bierze udział w odtruwaniu organizmu
cystyna - niezbędna do syntezy białek osocza, bierze udział w syntezie kreatyny, glukagonu, insuliny
fenyloalanina - niezbędna do syntezy hormonów tyroksyny i adrenaliny. Ponieważ przekształca się w tyrozynę, dlatego też ma zastosowanie w leczeniu depresji.
histydyna - niezbędna w mięśniach, gdyż bierze udział w syntezie białka i hemoglobiny.
izoleucyna, leucyna - aminokwasy rozgałęzione, występujące w kukurydzy i mleku. Są wykorzystywane jako materiał budulcowy i energetyczny dla pracującego mięśnia. Nie przechodzą przez wątrobę i dlatego praktycznie natychmiast trafiają do potrzebujących je mięśni.
kwas asparginowy - redukuje poziom amoniaku
lizyna - buduje chrząstki, konieczna do produkcji białka, wraz z witaminą C tworzą L-karnitynę.
metionina - działa ochronnie na komórki wątroby, ułatwia szybkie pozbycie się tkanki tłuszczowej. Najobficiej występuje w białku jaja i mleka.
ornityna - duże dawki stymulują wydzielanie hormonu wzrostu, usprawnia i przyspiesza pracę wątroby
prolina - może stanowić zbiornik energii dla mięśni
seryna - bierze udział w pracy systemy nerwowego, usprawnia przepływ impulsów
tauryna - wpływa na wzrost masy mięśniowej, obniża ciśnienie krwi, poprawia tolerancję leków, działa korzystnie na centralny układ nerwowy.
treonina - ważny składnik kolagenu, który jest głównym składnikiem podporowym tkanki łącznej.
tryptofan - prekursor serotoniny, może uwalniać hormon wzrostu.
tyrozyna - prekursor takich związków jak adrenalina (pobudzacz receptorów autonomicznego układu nerwowego), dopamina i noradrenalina (spełniają rolę przekaźników impulsów).
walina - aminokwas rozgałęziony, działanie jak wyżej, najobficiej występuje w białku siemienia lnianego.

Do czego służą?
Otóż zażywając aminokwasy całodzienne 3 razy dziennie po 6 gram przed posiłkami podnosisz bilans azotowy organizmu, w efekcie czego białko, które spożywasz, jest lepiej przyswajane.
Natomiast zażywając aminokwasy rozgałęzione (BCAA) chronisz mięśnie przed katabolizmem.

Obydwa powyzsze teksty nie sa mojego autorstwa (thx to patriotpol i zion )

Pozdrawiam.
----------------------------
Doradca w dziale: "Trening"
----------------------------
"Oddycham głęboko, stawiam piedestały. Jutro będe duży, dzisiaj jestem mały..."
2

FITNESS ACADEMY King Square Kraków


"Oddycham głęboko, stawiam piedestały. Jutro będe duży, dzisiaj jestem mały..."

napisał(a)
Borsuk
Początkujący
Szacuny 25 Napisanych postów 5644 Wiek 32 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 79473
Nie powiedzial bym ze nic na krotka mete... hamuja znakomicie katabolizm potreningowy a to jest juz COS, jesli chodzi o efekty widoczne to napewno nie da takich jak kreatyna ale zawsze jest lepiej jak sie to bierze niz mialo by sie nie brac.

Moderator
"Wszystko jest trucizną decyduje tylko dawka."
3
napisał(a)
BakuBak
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 1496 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 5693
hodziło mi raczej o tzw "widoczne efekty "

sam stosuje aminokwasy i znam ich zalety ale nie powiecie mi ze po paczce AAPQ przyjdzie mi 5 cm w bicu i 30 % siły
( rutinoscorbin sam tez stosuje gdyz osłonowo jest świetnym " lekiem " i poruwnanie do niego nie było obraźliwe )

Ps; seewy wielkie dzięki właśnie czegoś takiego potrzebowałem !!!
uratowałeś mi dupsko



ego sum via et veritas, et vita


ps:przepraszam za błędy jakie popełniłem w tej odpowiedzi
2

Jezeli chcesz kąkretniejszą porade pisz do mnie na maila a ci pomoge :]

eXpert przemówił !!
@@ ego sum via et veritas et vita @@

główny zgredzik-mafia.suple.hardcor.pl

napisał(a)
Seewy Piękny Zbyszek
Ekspert
Szacuny 114 Napisanych postów 21030 Wiek 33 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 208068
To dawaj s&ampga

Pozdrawiam.
----------------------------
Doradca w dziale: "Trening"
----------------------------
"Oddycham głęboko, stawiam piedestały. Jutro będe duży, dzisiaj jestem mały..."

FITNESS ACADEMY King Square Kraków


"Oddycham głęboko, stawiam piedestały. Jutro będe duży, dzisiaj jestem mały..."

napisał(a)
BakuBak
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 1496 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 5693
jurz poszedł :>

ego sum via et veritas, et vita


ps:przepraszam za błędy jakie popełniłem w tej odpowiedzi

Jezeli chcesz kąkretniejszą porade pisz do mnie na maila a ci pomoge :]

eXpert przemówił !!
@@ ego sum via et veritas et vita @@

główny zgredzik-mafia.suple.hardcor.pl

napisał(a)
Zwierz
Początkujący
Szacuny 16 Napisanych postów 4480 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 32133
ja też nie jestem przesadnym fanem aminokwasów całodziennych...uważam że to ostatnia rzecz w cyklu suplementacyjnym powinniśmy kupować...najpierw białko,carbo, glutamina ,BCAA, kreatyna, ryboza...i dopiero na koniec całodzienne jak starczy kasy. Prawidłowa dieta uzupełniona proteiną...wystarczy nawet bez aminokwasów)))

Moderator Działu Suplementacja

Pozdrawiam
Wasz don Zwierz

Jeżeli moja wypowiedż Ci się spodobała to nie dawaj Sog'a tylko wejdż na http://www.pajacyk.pl i kliknij na pajacyka. Będzie z tego większy pożytek niż z Sog'a!

członek-mafia.suple.hardcor.pl

Moderator Działu Suplementacja

napisał(a)
Anonim
Ekspert
Szacuny 10599 Napisanych postów 42487 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 57734
Tak, ja je cenię, bo można szybko łyknąc 10 tabletek i ma się na jakiś czas katabolizm z głowy

lucek
napisał(a)
Swiniak
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 654 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 17777
Ja natomias uwazam... ze jesli ktos ma naprawde duże pieniadze i jest zawodnikiem to moze brac sumplementy. Dla zwykłego pracownika który trzepie max 1200 zł cvo miesiąć, z czego ma opłacic chałupe i wyzyc jest to zbedne.
Na tym forum jest tylko kilka ludzi którzy są zawodowcami. Reszta i tak za jakies parę lat bedzie miała duzy brzuch przed sobą i zapomni o to wogóle były te aminokwasy.
No to taka moja mała refleksja.
Pozdrawiam

napisał(a)
Anonim
Ekspert
Szacuny 10599 Napisanych postów 42487 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 57734
Świniak - ja ćwiczę od 8 lat i raczej tego nie przerwę przez następne 10. To drogi sport i wydatki miesięczne na suple spokojnie można wyliczyć (tak sobie zrobiłem kalkoolację) na co najmniej 2000 zł. I suplementy wcale nie są tylko dla zawodowców.

lucek
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

====Z---M---A ???? czy można go czymś zastąpić?????????=====

Następny temat

OVOPOL - POMOCY

Fakty i mity dotyczące zdrowej diety

Siedem symptomów przetrenowania

Salted caramel brownie bez pieczenia

Zdrowe odżywianie - jak zacząć? Podstawy żywienia dla początkujących

Kabanosy - porównanie okiem dietetyka

Dlaczego warto jadać kiełki?

Dieta na masę a brak apetytu - jak sobie z tym radzić?

Omlet z mozzarellą i oliwkami