logo
zamknij zamknij

Białko (w diecie a zdrowie)

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 12028

0 5 0
napisał(a)
indus
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 169 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 1843
Białko w diecie a zdrowie


Wszystkie komórki organizmu potrzebują aminokwasów i azotu, których źródłem jest spożywane w pokarmach białko. Zapotrzebowaniu ustroju na białko jest bardzo zróżnicowane: zależy od masy ciała, stopnia dojrzałości ustroju, poziomu aktywności i innych czynników. Do problemu, czy dieta jest wystarczającym źródłem białka przykładano nadmierną wagę, co doprowadziło do wyraźnego przecenienia roli ilości dostarczanego białka. Przeciętny Amerykanin spożywa w przybliżeniu dwa razy więcej białka, niż przewiduje to "Zalecana norma żywieniowa" (RDA). Stare "cztery grupy produktów spożywczych" zalecają nadmierne spożycie tego składnika. Dzienny jadłospis sporządzony na podstawie "minimalnego" spożycia, określonego przez stare "cztery grupy", zawiera prawie dwukrotnie wyższą, niż zalecana dla dorosłych kobiet, dawkę dzienną białka i o 50% większą, niż dawka zalecana dla Amerykanów przez RDA. Stare "cztery grupy" nie pozwalają na zmniejszenie spożycia białka do ilości umiarkowanych.

a. Białko a funkcjonowanie nerek
Wysokie spożycie białka może być szkodliwe dla zdrowia. Mięso zawiera bardzo duże ilości białka, nie zawiera zaś węglowodanów ani błonnika. Jeżeli spożycie białka przewyższa zapotrzebowanie ustroju, nadmiar azotu jest wydalany z moczem. Zwiększone spożycie białka zmusza nerki do cięższej pracy. Badania w tej dziedzinie wykazują, że ograniczenie spożycia białka może stanowić ochronę funkcjonowania nerek u ludzi z zaburzonym ich działaniem (El Nahas, 1986). U zdrowych osobników praca nerek jest również mocno uzależniona od poziomu spożycia białka. Umiarkowane spożycie może i u nich spełniać rolę zapobiegawczą.

Antropolodzy zajmujący się problemami żywienia twierdzą, że nerki człowieka nie są w stanie sprostać stałemu, wysokiemu poziomowi spożycia białka. Wcześniej ludzie jadali mięso rzadko, jeżeli w ogóle, więc większe dawki białka spożywali tylko sporadycznie. Przy naszym obecnym codziennym spożyciu dużych ilości białka, nasze nerki zmuszane są do pracy ponad siłę, by móc wydalić z organizmu nadmiar azotu (Brenner, 1982).

b. Białko a wapń
Wysokie spożycie białka w diecie powoduje utratę wapnia przez organizm. Ten skutek zaznacza się wiele bardziej wtedy, gdy białko jest pochodzenia zwierzęcego. Już w 1920 roku naukowcy zaobserwowali, że włączenie do diety mięsa powoduje wzmożone wydalanie wapnia w moczu (Sherman, 1920).

Badania częstości złamania kości udowej - wskaźnik osteoporozy - dowodzą, że w krajach o wysokim spożyciu białka złamanie kości udowej występuje częściej. Zaobserwowano również relację odwrotną (Hegsted, 1986). Nawet w tych krajach, gdzie spożycie wapnia jest niskie, o ile również niskie jest spożycie białka, osteoporoza występuje rzadko. Udowodnione jest, że nadmiar białka jest równie destrukcyjny jak i niedobór wapnia. Białko zwierzęce silniej wpływa na utratę wapnia niż białko roślinne. I tak np., jeśli zastąpi się białko pochodzące z mięsa lub mleka białkiem pochodzącym z soji, mniej wapnia ustrój traci w moczu (Zemel, 1988).

c. Białko a kamica układu moczowego
Wzmożone wydalanie wapnia w moczu zwiększa ryzyko tworzenia się kamieni w układzie moczowym. Naukowcy brytyjscy ocenili, że dodanie około 5 uncji (ok. 150 gramów) mięsa ryb do diety podnosi ryzyko powstania kamieni w układzie moczowym aż o 250% (Robertson, 1979). Inni badacze zaobserwowali, że białko zwierzęce w diecie podwyższa ryzyko tworzenia się kamieni w układzie moczowym znacznie bardziej, niż białko roślinne. Wegetarianie, którzy zazwyczaj spożywają mniej białka, niż konsumenci mięsa, mają niskie wskaźniki kamicy nerkowej (American Dietetic Association, 1988).

d. Białko a choroby serca
Rodzaj spożywanego białka może wpływać na ryzyko miażdżycy. Wśród pacjentów z podwyższonym poziomem cholesterolu, zastąpienie białka zwierzęcego białkiem roślinnym, np. soją, pomaga w obniżeniu poziomu cholesterolu. Ten skutek obserwuje się niezależnie od ilości i rodzaju tłuszczów diecie (Meinertz, 1989; Pesciatini, 1985; Jenkins, 1989).

e. Nowe cztery grupy produktów spożywczych a białko
Zapotrzebowanie na białko można łatwo zaspokoić. Dieta, ustalona na podstawie "Nowych czterech grup pokarmów", zapewnia dostatek tego składnika zachęcając jednocześnie do jego umiarkowanego spożywania. Ten poradnik planowania posiłków jako podstawę bierze pokarmy roślinne, a więc pomaga konsumentowi zmniejszyć ryzyko powstawania wielu problemów związanych ze spożyciem białka zwierzęcego, w tym: utraty wapnia, kamicy nerkowej, zaburzeń czynności nerek i podwyższonego ryzyka chorób serca.

http://www.zb.eco.pl/bzb/25/problemy.htm 
Krzysztof Piekarz
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
zakrześ
Ekspert
Szacuny 161 Napisanych postów 12851 Wiek 29 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 43217
mogłeś jeden post założyć substancje odzywcze

jeżeli pomogłem , Ty pomósz mi wejdz w link i się zarejestruj http://www.AWSurveys.com/HomeMain.cfm?RefID=krzakzak 

napisał(a)
indus
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 169 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 1843
rozbiłem w ten sposób, aby było bardziej czytelnie
napisał(a)
Wiad
Znawca
Szacuny 41 Napisanych postów 1610 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 20492
Czyli już wiem, że białko szkodzi, tłuszcze jeszcze bardziej. Pozostało rozprawić się jeszcze tylko z węglami i już nic nie będzie można jeść
napisał(a)
Gulises
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 307 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 2506
okarze sie ze aby rosnac trzeba mniej jesc

Niepatrz na to co zrobiłes, tylko na to co mozesz zrobic .....

napisał(a)
Anonim
Ekspert
Szacuny 10583 Napisanych postów 41239 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 57734
ja tam jestem zdania ze wszystko zaczyna sie w naszej glowie jak sie wkrecimy ze to nie zdrowe to nie zdrowe to tak bedzie i wszystko nam bedzie szkodzic pozytywne myslenie ( ale nie bez przesady)
napisał(a)
indus
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 169 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 1843
Zdrowy jest jedynie umiar (we wszystkim)
napisał(a)
Gulises
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 307 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 2506
niezdrowo jest zyc bo od tego sie umiera

Niepatrz na to co zrobiłes, tylko na to co mozesz zrobic .....

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Tłuszcz (spożywczy)

Następny temat

Jaka dobra dieta aby stac sie grubszym dla 14-latka

27.05.2017 IFBB DIAMOND CUP – OSTRAWA

Patrycja Zahorska - Bikini Fitness pow. 169cm

Pieczony halibut

Batony proteinowe na masę

Trening na małych obciążeniach

Aerobik czy Zumba - co wybrać, by schudnąć?

Tamilewska i Dmochewicz przegapiły zawody!

Sałatka z krewetkami