logo
zamknij zamknij

[ART] Buttwink podwijanie ogona, przyczyny, skutek, rozwiązanie problemu

Ilość wyświetleń tematu: 8066

4,2 5 5
napisał(a)
TomQ-MAG Fizjoterapeuta Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 4325 Napisanych postów 131116 Wiek 28 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 624610
„Podwijanie ogona”-tak potocznie nazywany jest ruch miednicy ku tyłowi. Zazwyczaj jest przypadłością, która dotyka osoby angażujące ciało do przysiadu, jednak mechanika ruchu martwego ciągu również może sprawiać, że osoby schodzące dość nisko z pośladkami, będą nadmiernie pochylać miednice ku tyłowi obciążając odcinek lędźwiowy.


Na czym polega podwijanie?


Podwijanie ogona polega na kompensowaniu ograniczonego ruchu w stawach biodrowych, ruchem miednicy i wypłaszczeniem lordozy lędźwiowej.  Podczas obniżania pozycji ciała, miednica cofa się ku tyłowi, angażując odcinek lędźwiowy, który musi nadrobić brak mobilności

Możemy zauważyć problem na poniższym filmie od 0:44 sek.




Kto jest winny?
Przyczyna błędu może być dwojaka: technika treningowa i/lub ograniczenia ruchomości spowodowane przykurczami mięśniowymi i stawowymi, wynikającymi ze struktury stawu jak np przykurcz torebek. O ile problem techniczny wymaga zmiany ustawienia ciała i jego segmentów (przyjęcia prawidłowej pozycji stóp, kolan, bioder, miednicy oraz ustabilizowaniu tułowia), o tyle problem z ograniczeniami ruchowymi wymaga już większej pracy. Mobilizacji wymaga głownie grupa mięśni kulszowo-goleniowych wraz z mięśniami pośladkowymi. Jednak obszar terapii powinien dotykać również mięśni łydki wraz z Achillesem
Brak mobilności stawu skokowego, bedzie z kolei powodowł wypinanie tyłka, o którym równiez będa pisał w osobnym artykule.

Jakie konsekwencje może za sobą nieść buttwink?
Spore grono osób uważa, że podwijanie ogona nie jest problemem, któremu trzeba poświęcać jakąś szczególną uwagę. Wielu trenerów nawet nie zdaję sobie sprawy, że jest to problem, traktując buttwink jako coś naturalnego lub nie widząc, że miednica niebezpiecznie sie kołysze podczas każdego powtórzenia.

Osobiście się z takim stwierdzeniem nie zgadzam, ponieważ do samego ruchu "bujania", dochodzi obciążenie osiowe z dość dużym nakładem ciężaru, stąd u szczęściarzy wiązać się to będzie tylko z odczuciami dyskomfortu, co często jest charakteryzowane również nadmiernym „pompowaniem” mięśni prostownika w odcinku lędźwiowym-aczkolwiek nie jest to głownym wyznacznikiem.

Jednak znam osobiście zawodnika trójboju siłowego, który doznał poważniejszej kontuzji w związku z wykonywaniem przysiadów, bagatelizując zjawisko podwijania pośladków starając się za wszelką cenę siadać głęboko i jak najwięcej zakładac na sztangę. Niestety doszło u niego do uszkodzenia krążka w kręgosłupie (odcinek lędźwiowy), co skutecznie wyeliminowało go z dalszego uprawiania trójboju, a obciążeie jakim obecnie operuje jest barwy różowej.




Jak widzimy na powyższej rycinie, podczas podwijania miednicy, krążek międzykręgowy będzie wypychany do grzbietowo w kierunku wyrostków kolczystych, co w połączeniu z dużym obciążeniem na sztandze może spowodować uszkodzenie krążków. Nie będa tutaj tłumaczył całej mechnaiki powiazanej z dysfunkcja budowy krążka, gdyz wprowadzi tylko niepotrzebny zmęt.

Problemem może być nie tylko drażnienie korzeni nerwowych, ale również stany przeciążeniowe całego układu więzadłowego miednicy, czy samych mięśni w obrębie dna miednicy, które mogą dotkliwie drażnić nerw kulszowy, dając odczucie rwy kulszowej, jednak pochodzenie nie będzie stricte od kręgosłupa i jego segmentów.


Co zrobić by wyeliminować problem?
1. Jeżeli problem dotyczy techniki przysiadu, musimy zadbać o to, by nasza pozycja nie tylko podczas startu, ale i podczas całego ruchu była stabilna i napięta. Przed wykonaniem ruchu przysiadu postaraj się napiąć pośladki i ustabilizować kręgosłup. Rozpoczynając przysiad wypychaj do tyłu mięśnie dwugłowe ud. Staraj się dodatkowo wprowadzić rotacje w kończynach dolnych kierując kolana na boki podczas przysiadu. Nie siadaj za głęboko. Głęboki przysiad jest jak najbardziej OK pod warunkiem, ze osoba go wykonująca, nie ma ograniczeń ruchowych. Nie staraj się przekładać głębokości przysiadu nad jego prawidłowe wykonanie.
2. Jeżeli problem dotyczy ograniczeń ruchowych i przykurczy, należy poddać mobilizacji obszary które są skrócone.
Specjalną troską należy obdarzyć grupę kulszowo-goleniowa, mięśnie pośladkowe, dodatkowo mięśnie czworogłowe i łydki.Ważny jest też stan stawów biodrowych i ukształtowanie torebki stawowej, stawów biodrowych.
3. Nogi trenujemy cały czas tak samo, bez konieczności zmiany treningu. JEDNAK! Pracujemy na zakresach funkcjonalnych. Jak wspomniałem w punkcie nr 1, jezeli przysiad do 90 stopni nie wywołuje efektu podwijania, a dalszy ruch sprawia zaburzenie ustawienia miednicy, to robimy przysiad do 90 stopni. ALE! Nie oznacza to, ze na tm mamy zakonczyc eliminacje błedów. Powinnismy dążyc do tego, by przysiad był głeboki, ATG, co pomoże zachowac nasze kolana w nienagannej kondycji.


Rodzaj terapi?
-minimu stretching dynamiczny przed treningowo, po treningu stretching statyczny całego ciała z użyciem rollera, taśm, wałków

-optymalnie poizometryczna relaksacja mięśni 3-4 razy week w dni wolne od treningu
kulszowo-goleniowe (hamstringi)




posladki (gluts)




łydki (calfs)




prosty uda i czwórka (quad)



lub



PS osobiscie umiescilbym jeszcze recznik zwiniety w rulon w dole podkolanowym, dla zabezpieczenia stawu i odciagnięcia struktur torebkowych

-maksimum wizyta u fizjo/trenera by wyjaśnił w czym rzecz, ustawił ciało, zbadał mobilności, dał ćwiczenia i wytyczne. Może okazać się, że jedna z nóg wymaga większego nakładu pracy niż druga, co powiązane będzie dodatkowo ze skręcaniem miednicy, jednak sami już tego nie wychwycicie.



Tomasz Maciołek Fizjoterapeuta Trener

UWAGA - kopiowanie oraz rozpowszechnianie tekstu bez umieszczenia autora i podania źródła do strony SFD.PL - zabronione © 2016. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)



Zmieniony przez - TomQ-MAG w dniu 2016-12-15 12:08:16
Krzysztof Piekarz
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
pachol_123
Ekspert
Szacuny 137 Napisanych postów 1422 Wiek 21 lat Na forum 2 lata Przeczytanych tematów 17916
Mega artykuł! Bardzo przyjemny do czytania, fajnie wszystko wyjaśnione i przedstawione potencjalne rozwiązania, brawo!

A co myślisz o tym artykule?
Jest nieco inaczej przedstawiony i ciekawi mnie Twoja opinia :D https://www.strengthandconditioningresearch.com/perspectives/buttwink/
napisał(a)
TomQ-MAG Fizjoterapeuta Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 4325 Napisanych postów 131116 Wiek 28 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 624610
dzięki%)
jak bede mial czas to przejrze
napisał(a)
marek171
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 129 Na forum 278 dni Przeczytanych tematów 1970
Dzięki naprawdę pomogłeś tym artykułem bardzo fajny.
napisał(a)
fighter7
Początkujący
Szacuny 16 Napisanych postów 2713 Wiek 23 lat Na forum 5 lat Przeczytanych tematów 74880
Mam jedno małą uwage, ostatnio czytałem artykuł, że rozciaganie dwójek stojąc
(tak jak na filmiku) nie jest korzystne dla odcinku lędźwiowego kręgosłupa, jak znajde ten artykuł to wrzuce.
Mógłbyś się do tego jakoś odnieść?
napisał(a)
TomQ-MAG Fizjoterapeuta Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 4325 Napisanych postów 131116 Wiek 28 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 624610
witaj.
praktycznie ilu trenerów czy fizjo, tyle znajdziemy opinii.
ja zawsze podkreślam fakt, ze prawidłowe rozciąganie również wymaga zastosowania prawidłowej techniki. Bo faktycznie jest tak jak piszesz, ze osoby nie siedzace zbytnio w temacie, mogą nadrabiac ruch odcinkiem lędźwiowym, mysląc, że rozciagają dwójkę.

mozna wtedy zastosowac np
od 1.44




jednak dla mnie jest malo efektywne
napisał(a)
fighter7
Początkujący
Szacuny 16 Napisanych postów 2713 Wiek 23 lat Na forum 5 lat Przeczytanych tematów 74880
Znalazłem ten artykuł:
https://www.t-nation.com/training/3-stretches-that-make-things-worse
Ja np jak byłem po kontuzji kolana i byłem przykurczony dość mocno to co prawda przy rozciąganiu stojąc czułem rozciaganie, ale efektów tego nie było, poza dyskomfortem właśnie w lędźwiach :P
napisał(a)
TomQ-MAG Fizjoterapeuta Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 4325 Napisanych postów 131116 Wiek 28 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 624610
tez wlasnie warto dobrac wtedy metode w ktorej bedziemy atakowac stricte dójke/hamstringi
dobrze wlasnie, ze jak nie czules, to zmieniles. Sporo w necie jest artykułów, ktore beda zaprzeczaly wszelkim terapiom, na t-nation tez czytalem art odnosnie rolowania, ze jest bezsensu :)
napisał(a)
superbilder
Początkujący
Szacuny 3 Napisanych postów 183 Wiek 34 lat Na forum 220 dni Przeczytanych tematów 22399
Czy powyższe oraz te http://www.sfd.pl/[ART]_Przysiad,_a_brak_mobilności_stawów_skokowych_i_hiperlordoza-t1136851.html ćwiczenia można lub nawet warto robić w przerwach pomiędzy seriami, czy może w trakcie treningu się nie powinno ? Ja w trakcie rozciągałem sobie łydki/staw skokowy i trener z siłowni powiedział mi, że lepiej to robić po ćwiczeniach a nie w trakcie.
napisał(a)
TomQ-MAG Fizjoterapeuta Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 4325 Napisanych postów 131116 Wiek 28 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 624610
dynamicznie przed treningowo lub w trakcie (ale delikatnie), po treningu statycznie.
jednak w mojej opinii warto robic to w czasie poza treningiem
napisał(a)
superbilder
Początkujący
Szacuny 3 Napisanych postów 183 Wiek 34 lat Na forum 220 dni Przeczytanych tematów 22399
Jaki mogą być konsekwencje statycznego rozciągania w trakcie treningu?
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Przerwa w treningu, kalostenika jako zastępstwo.

Następny temat

Problemy z techniką treningową, mobilizacje, zaburzenie struktury ruchowej

Jogurty naturalne - porównanie okiem dietetyka

Wafle kukurydziane z twarogową pastą

Trening okluzyjny, HIT czy KIT?

Kreatyna a spadki - jak im przeciwdziałać?

3 najczęstsze błędy popełniane przy planowaniu cyklu „masowego” na farmakologii

Anna Fiodor - ocena sylwetki

Dieta na masę a brak apetytu - jak sobie z tym radzić?

Polędwiczki z kurczaka z warzywami